Demis Hassabis, o τύπος που πούλησε το AI εργαστήριό του στη Google έναντι 460 εκατ. ευρώ

Η ιστορία του οραματιστή πίσω από τον θρίαμβο της DeepMind.

Αυτές τις ημέρες μπορεί να άκουσες το όνομά του γιατί συναντήθηκε με τον Κυριάκο Μητσοτάκη. Όμως, αυτός δεν είναι ο βασικός λόγος για τον οποίο θα έπρεπε να γνωρίζεις τον Demis Hassabis. Στον παλλόμενο χώρο της τεχνητής νοημοσύνης, η διαδρομή του προκαλεί δέος. Στα 40 του χρόνια, είναι ο συνιδρυτής της εταιρείας τεχνητής νοημοσύνης, DeepMind και μία ισχυρή προσωπικότητα παγκοσμίως αποδεκτή ως "κόμβος" αιχμής και καινοτομίας. 

Ο υπερήρωας της τεχνητής νοημοσύνης

Ο Guardian τον χαρακτηρίζει "υπερήρωα της τεχνητής νοημοσύνης". Το ταξίδι του Hassabis ξεκίνησε με μια αντισυμβατική παιδική ηλικία. Γεννημένος στις 27 Ιουλίου 1976 στο Λονδίνο από πατέρα Ελληνοκύπριο και μητέρα Κινέζα από τη Σιγκαπούρη, η πρώιμη ζωή του ήταν βυθισμένη στα παιχνίδια. Το σκάκι, ειδικότερα, έγινε το πάθος του, καθώς αποκαλύφθηκε το θαυμαστό του ταλέντο. Στην ηλικία των τεσσάρων ετών, παρακολουθούσε ήδη τον πατέρα του να συμμετέχει σε σκακιστικές μάχες και μέσα σε δύο εβδομάδες κατάφερε και νικούσε ενήλικες στη σκακιέρα.

Αυτή η φυσική κλίση στα παιχνίδια επεκτάθηκε και στους υπολογιστές. Στα οκτώ του χρόνια, ο Hassabis απέκτησε τον πρώτο του υπολογιστή, έναν ZX Spectrum, που χρηματοδοτήθηκε από ένα βραβείο 200 λιρών, το οποίο κέρδισε σε σκακιστικό διαγωνισμό. Αυτή η γνωριμία με την τεχνολογία πυροδότησε τη δημιουργικότητά του και σηματοδότησε την αρχή της γοητείας του με τους υπολογιστές.

Στα 13 του χρόνια, ο Hassabis έγινε μετρ του σκακιού και έτσι, κατατάχθηκε ως ο παίκτης με τη δεύτερη υψηλότερη βαθμολογία παγκοσμίως κάτω των 14 ετών. Είναι αξιοσημείωτο ότι "τερμάτισε" τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση στα 14 του, δύο χρόνια πριν από τους συνομήλικούς του, ενώ ολοκλήρωσε περαιτέρω σπουδές σε μαθηματικά, φυσική και χημεία στα 16 του.

Προγραμματιστής βιντεοπαιχνιδιών στα 15 του

Ενώ το ακαδημαϊκό του ταξίδι τον οδήγησε αρχικά στο Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ, οι προκλήσεις που σχετίζονταν με την ηλικία του τον ώθησαν να αφήσει κενό ένα έτος. Κατά τη διάρκεια αυτού του διαλείμματος, επιχείρησε να ασχοληθεί με τον κόσμο των βιντεοπαιχνιδιών. Σε ηλικία 15 ετών, κέρδισε έναν διαγωνισμό για μια θέση εργασίας στο περιοδικό Amiga Power και άρχισε να εργάζεται στο βρετανικό στούντιο Bullfrog Productions, όπου συνδιαμόρφωσε και ηγήθηκε του προγραμματισμού του εμβληματικού βιντεοπαιχνιδιού Theme Park. Ο Hassabis περιέγραψε αυτήν την περίοδο ως την πιο ευχάριστη φάση της καριέρας του στο gaming, περιτριγυρισμένη από δημιουργικότητα και καινοτομία.

Υπό την καθοδήγηση του θρυλικού σχεδιαστή παιχνιδιών Peter Molyneux, ο Hassabis άνθισε. Το Theme Park, που κυκλοφόρησε το 1994, όταν ήταν μόλις 17 ετών, σημείωσε τεράστια επιτυχία, πουλώντας εκατομμύρια αντίτυπα.

Η τεχνητή νοημοσύνη και η γέννηση της DeepMind

Ωστόσο, οι φιλοδοξίες του Hassabis επεκτάθηκαν πέρα από τα βιντεοπαιχνίδια. Επιδίωξε να εξερευνήσει τη "γενική τεχνητή νοημοσύνη" και όχι μόνο τη "στενή τεχνητή νοημοσύνη", στην οποία εστίαζαν κυρίως στο Κέιμπριτζ. Η επιστροφή του στον ακαδημαϊκό χώρο οδήγησε σε ένα τετραετές διδακτορικό στη γνωστική νευροεπιστήμη στο University College του Λονδίνου (UCL), το οποίο στόχευε στην εξαγωγή αλγορίθμων τεχνητής νοημοσύνης από τις γνωστικές λειτουργίες του ανθρώπινου εγκεφάλου.

Η έρευνά του σχετικά με τη μνήμη και τη φαντασία κατά τη διάρκεια του διδακτορικού του αναγνωρίστηκε ως μία από τις 10 κορυφαίες επιστημονικές ανακαλύψεις της χρονιάς από το Science το 2007. Μετά το διδακτορικό του, ο Hassabis συνέχισε την έρευνά του μέσω μιας μεταδιδακτορικής ερευνητικής υποτροφίας Henry Wellcome, περνώντας χρόνο σε διάσημα ιδρύματα, όπως το Χάρβαρντ και το ΜΙΤ στη Βοστώνη.

Το 2010, ξεκίνησε ένα ταξίδι που θα επαναπροσδιόριζε την τεχνητή νοημοσύνη: αυτό ήταν η γέννηση της DeepMind. Αυτή η νεοφυής επιχείρηση με έδρα το Λονδίνο, που ίδρυσε μαζί με τον παιδικό του φίλο, Mustafa Suleyman, είχε ως στόχο να "λύσει τη τεχνητή νοημοσύνη" και να την αξιοποιήσει για το γενικότερο καλό. Το πρωτοποριακό έργο της DeepMind οδήγησε σε εκπληκτικά επιτεύγματα, συμπεριλαμβανομένης της ήττας του καλύτερου παίκτη του κόσμου στο παιχνίδι στρατηγικής, Go, από τον AlphaGo, τον αλγόριθμο αυτοεκμάθησης.

Η μεγαλύτερη ευρωπαϊκή εξαγορά της Google μέχρι σήμερα

Η υπεροχή της DeepMind στην τεχνητή νοημοσύνη δεν πέρασε απαρατήρητη. Η Google εξαγόρασε την εταιρεία το 2014 έναντι του ιλιγγιώδους ποσού των 400 εκατομμυρίων λιρών (460,80 εκατ. ευρώ σήμερα), σηματοδοτώντας τη μεγαλύτερη ευρωπαϊκή εξαγορά της Google μέχρι σήμερα. Σήμερα, η DeepMind λειτουργεί στο πλαίσιο της Alphabet, της μητρικής εταιρείας της Google, με μια ομάδα περίπου 400 ατόμων στο Λονδίνο και μια μικρότερη μονάδα στην Καλιφόρνια.

Υπό την ηγεσία του Hassabis, η DeepMind διεύρυνε τους ορίζοντές της, διοχετεύοντας τους αλγόρυθμούς της σε έργα όπως η υγειονομική περίθαλψη και η κλιματική αλλαγή, αποδεικνύοντας τη δέσμευσή της να ωφελήσει την ανθρωπότητα.

Η ζωή του Demis Hassabis αποτελεί απόδειξη της αδιάκοπης επιδίωξης, του απαράμιλλου ταλέντου και της πρωτοποριακής καινοτομίας του. Το όραμά του για την τεχνητή νοημοσύνη συνεχίζει να διαμορφώνει το μέλλον, τοποθετώντας την DeepMind ως πρωτοπόρο στην κούρσα της AI, μπροστά από γίγαντες, όπως η Meta και η Amazon. Σε αναγνώριση της αξιοσημείωτης διαδρομής του, ο Hassabis έχει συγκεντρώσει πολυάριθμα βραβεία και διακρίσεις, εδραιώνοντας τη θέση του ως οραματιστή στον κόσμο της τεχνολογίας. Το περιοδικό Time μάλιστα, τον ανέδειξε ως έναν από τους 100 ανθρώπους με τη μεγαλύτερη επιρροή παγκοσμίως το 2017.

Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr