Τι συμβαίνει με την "λάθος σήραγγα" του Μετρό Αθήνας

Όπως φαίνεται το θέμα που προέκυψε με την "λάθος σήραγγα στο Μετρό Αθήνας" δεν είναι ακριβώς έτσι και η αλήθεια -σύμφωνα με τους αρμόδιους- είναι άλλη.

Γράφει: Esquire Editors 19 Μαρτίου 2025

Όλοι συζητάνε για την "λάθος σήραγγα" στην γραμμή 4 του Μετρό Αθήνας αλλά όπως φαίνεται τα πράγματα δεν είναι ακριβώς έτσι. Και σύμφωνα με την κατασκευάστρια εταιρεία αλλά και τον αρμόδιο υπουργό δεν υπάρχει σήραγγα σε λάθος θέση. 

Παραθέτουμε ακριβώς τις τελευταίες δηλώσεις του υφυπουργού Μεταφορών Νίκου Ταχιάου αλλά και τι λένε πηγές της κατασκευάστριας εταιρείας σύμφωνα με το ΑΠΕ/ΜΠΕ. 

Εδώ να τονίσουμε ότι -σύμφωνα με τα λεγόμενά τους- η σήραγγα α) δεν είναι της γραμμής 4 του Μετρό αλλά αμαξοστάσιο και δεν την ανοίγει μετροπόντικας και β) ότι υπάρχει κάποιο λάθος και αυτό είναι κυρίως στον ρυθμό και την αλληλουχία με τον οποίο προχωρά η διάνοιξη. 

Σύμφωνα με το ΑΠΕ/ΜΠΕ πηγές της κατασκευάστριας εταιρείας αναφέρουν ότι: "Η διάνοιξη βοηθητικής σήραγγας 186 μ. η οποία ενώνει την κύρια σήραγγα του μετρό με τον επίσταθμο που κατασκευάζεται στο Γενικό Νοσοκομείο Αεροπορίας, προβλέπεται από τις εγκεκριμένες μελέτες του έργου, κατασκευάζεται επακριβώς και σωστά στη θέση που έχει υποδειχθεί από τις μελέτες αυτές και βέβαια θα παραμείνει ακριβώς στην ίδια θέση που σήμερα κατασκευάζεται για την εξυπηρέτηση της λειτουργίας του έργου.

Σύμφωνα με την εγκεκριμένη μελέτη, η κατασκευή της βοηθητικής αυτής σήραγγας γίνεται σε δύο φάσεις, λόγω της μεγάλης διατομής της: Κατά την αρχική φάση διανοίγεται το πρώτο επίπεδο της σήραγγας, και κατά την επόμενη φάση διανοίγεται το δεύτερο επίπεδο, σε μεγαλύτερο βάθος, οπότε η κατασκευή ολοκληρώνεται. Από την αλληλογραφία τής αναδόχου με την Ελληνικό Μετρό ΑΕ, προέκυψε διαφορετική προσέγγιση αποκλειστικά και μόνο αναφορικά με την αλληλουχία των εργασιών εκσκαφής, χωρίς φυσικά να τίθεται ζήτημα κατασκευής σε δήθεν λανθασμένη θέση, ούτε άλλο ζήτημα ασφαλείας. Το τρέχον αυτό ζήτημα, μαζί με άλλα που εύλογα ανακύπτουν κατά την εκτέλεση ενός τόσο μεγάλου και σύνθετου έργου, θα διευθετηθεί κατά τον ένα ή τον άλλο τρόπο, όπως συνήθως συμβαίνει, σύμφωνα με όσα προβλέπονται στη σχετική σύμβαση για την κατασκευή του έργου.

Κανένα ζήτημα ασφαλείας δεν τίθεται από την κατασκευή της βοηθητικής σήραγγας, καθώς όλα τα μέτρα προστασίας τηρούνται στο ακέραιο και ελέγχονται συστηματικά και συνεχώς σε 24ωρη βάση.

Καμία μη αναμενόμενη επιφανειακή καθίζηση δεν έχει διαπιστωθεί, καθώς όλες οι σχετικές τιμές είναι πολύ χαμηλές και εντός των επιτρεπόμενων ορίων".

Ας δούμε τι δήλωσε για το θέμα ο αρμόδιος υφυπουργός Μεταφορών Νίκος Ταχιάος σε ερώτηση εκπομπής στο Πρώτο Πρόγραμμα. 

"Η σήραγγα αυτή είναι η σήραγγα η οποία έπρεπε να κατασκευασθεί στη θέση που έπρεπε να κατασκευαστεί. Η μεθοδολογία ήταν παρεκκλίνουσα από αυτήν η οποία προβλέπεται στη μελέτη που ενεκρίθη" εξήγησε ο κ. Ταχιάος.

Σημειώνοντας πως πρόκειται για τεχνικό ζήτημα, περιέγραψε τα γεγονότα ως εξής.

"Κάτω από την οδό Κατεχάκη, στο ύψος του 251 ΓΝΑ, θα υπάρχει ένα υπόγειο αμαξοστάσιο ουσιαστικά, το οποίο θα είναι και η ελαφριά συντήρηση των συρμών της γραμμής 4. Εκεί λοιπόν ανοίγεται μια τεράστια σήραγγα, μία πολύ μεγάλη σήραγγα, η οποία διανοίγεται με τη νέα αυστριακή μέθοδο για την κατασκευή τούνελ. Αυτή δεν έχει σχέση με μετροπόντικες γιατί δεν υπάρχουν μετροπόντικες. Γίνεται κανονικά με μπουλντόζες που πηγαίνουν και σκάβουν, είναι μία πολύ συγκεκριμένη μέθοδος. Λοιπόν αυτή έπρεπε να κατασκευάζεται με βήματα των 10 μέτρων. Αντ’ αυτού διαπιστώθηκε κάποια στιγμή, ο ανάδοχος είχε κατασκευάσει το μισό επάνω τμήμα της σήραγγας, ας το πούμε κατά κάποιο τρόπο σε ένα μήκος 160 μέτρων. Αμέσως η εταιρεία, ως όφειλε, του έστειλε ένα χαρτί που του επεσήμανε ότι αυτό μπορεί να αποτελεί ένα δυνητικό πρόβλημα. Του επεσήμανε ότι αυτό δεν προβλέπεται στη μελέτη. (…) Δεν υπήρχε μελέτη η οποία επιβεβαίωνε ότι αυτή η μέθοδος είχε τις ίδιες διασφαλίσεις με την άλλη, η οποία προέβλεπε ότι πρέπει να ανοίγει με ένα βήμα 10 μέτρων. Να κάνει 10 μέτρα, μετά τα επόμενα δέκα μέτρα, μετά τα επόμενα δέκα".

Ερωτηθείς εάν στο κομμάτι που έχει ήδη διανοιχθεί μπορεί να υπάρξουν προβλήματα, ο κ. Ταχιάος τόνισε "δεν έχει αντιμετωπίσει κανένα πρόβλημα, ούτε πρόκειται στο μέλλον να αντιμετωπίσει πρόβλημα. Δεν υπήρξαν καθιζήσεις, δεν υπήρξαν προβλήματα. Απλώς του ζήτησε η Ελληνικό Μετρό να επανέλθει στην πρότερη μελέτη, σε αυτήν, η οποία είχε εγκριθεί. Δεν υπήρχε εγκεκριμένη μελέτη που να λέει ότι μπορείς να προχωράς όπως θέλεις. Να επανέλθει στην αρχική μελέτη, στη μελέτη που ο ίδιος είχε υποβάλλει και είχε εγκριθεί από την εταιρεία και αυτό έγινε. Και από κει και πέρα πρέπει να ξέρετε ότι στην Κατεχάκη υπάρχουν γεωδαιτικοί σταθμοί οι οποίοι παρακολουθούν τα επιταχυνσιόμετρα σε ημερήσια βάση και σε διαρκή βάση τις καθιζήσεις του δρόμου και τις επιταχύνσεις στο δρόμο, τις δονήσεις δηλαδή και δεν έχει υπάρξει κανένα πρόβλημα".

Δεν υπάρχει θέμα καθίζησης, διαβεβαίωσε ο κ. Ταχιάος, ενώ επανέλαβε ότι αποκαθίσταται η μεθοδολογία με τον τρόπο που προβλέπεται στην αρχική μελέτη.

Το εν λόγω ζήτημα που προέκυψε το απέδωσε σε "ολιγωρία των επιβλεπόντων" ενώ θα γίνει Ένορκη Διοικητική Εξέταση γι’ αυτό το λόγο, επισήμανε στη συνέχεια.

Ερωτηθείς σχετικά, ανέφερε πως δεν θα αλλάξει ο εποπτικός φορέας, ο κ. Ταχιάος και επισήμανε πως μόλις η διευθύνουσα υπηρεσία πληροφορήθηκε ότι υπάρχει αυτό το πρόβλημα κάλεσε τον ανάδοχο να επανέλθει στην κανονική μέθοδο κατασκευής.

"Δεν αφορά την Ελληνικό Μετρό γενικώς, η Ελληνικό Μετρό έκανε πολύ καλά τη δουλειά της, πάρα πολύ καλά. Υπήρξαν κάποιοι επιβλέποντες εκεί, οι οποίοι δεν θεώρησαν σημαντικό να πάνε να ενημερώσουν τη διευθύνουσα υπηρεσία. Κοιτάξτε, ο επιβλέπων είναι αυτός που είναι στο πεδίο. Είναι αυτός που είναι στο υπόγειο, το οποίο είναι στα τριάντα μέτρα κάτω από τη γη. Τα βλέπουν δυο άνθρωποι, οι επιβλέποντες. Αυτοί έπρεπε να πάνε κάποια στιγμή και να πουν κοίταξε, ο ανάδοχος αντί να κάνει δέκα μέτρα κάνει 20, κάνει 30. Ολιγώρησαν. Δεν υπάρχει άλλος λόγος. Είναι μια εταιρεία με προσωπικό το οποίο γενικώς είναι πολύ εντάξει στις υποχρεώσεις του, αλλά ειδικώς στην περίπτωση αυτή ολιγώρησαν. Λοιπόν, γι’ αυτό θα υπάρξουν κάποιες κυρώσεις" συμπλήρωσε καταλήγοντας ο Υφυπουργός Μεταφορών.

Πηγή: topgeargreece.gr

Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr

Η πρόβλεψη του Stephen King για τον Donald Trump και τις εκλογές του 2026

Ο Stephen King συνεχίζει την κόντρα του με τον Donald Trump, αυτήν τη φορά με μια τολμηρή πρόβλεψη για τις εκλογές του 2026, που μιλά για "έκπληξη" και "μπλε κύμα".

Γραφει Παυλος Κρουστης

Παράνομοι οι περισσότεροι δασμοί του Donald Trump, αποφάσισε ομοσπονδιακό εφετείο

Το μεγαλύτερο μέρος τους, εκ των οποίων και οι μη κλαδικοί επιβλήθηκαν παράνομα σύμφωνα με τις νέες εξελίξεις και η τύχη τους πλέον θα κριθεί στο Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ.

Έφυγε από τη ζωή η επικοντίστρια από την Κύπρο Μαρία Αριστοτέλους

Η κύπρια αθλήτρια προσβλήθηκε από μία σπάνια μορφή καρκίνου που συναντάται κατά βάση σε παιδιά και εφήβους και τα τελευταία δύο χρόνια προσπαθούσε να την αντιμετωπίσει με θεραπείες.

Γραφει Νικη Κοντομηνα

Τι μερίδιο κατέχει η Ελλάδα στον παγκόσμιο πλούτο;

Ο παγκόσμιος πλούτος αγγίζει τα 471 τρισ. δολάρια στο τέλος του 2024, με τις ΗΠΑ και την Κίνα να κυριαρχούν. Πού βρίσκεται η Ελλάδα και ποιες ευρωπαϊκές χώρες ξεχωρίζουν;

Γραφει Τιμος Σαλαμες

Τι είναι οι "μπλε δράκοι" που σκορπούν τον τρόμο στις παραλίες της Ισπανίας;

Οι "μπλε δράκοι" εμφανίστηκαν ξανά στις ισπανικές ακτές, κλείνοντας παραλίες και προκαλώντας ανησυχία. Μικροσκοπικοί αλλά εξαιρετικά δηλητηριώδεις, κρύβουν σοβαρό κίνδυνο για τους λουόμενους.