Πόρισμα για Τέμπη: Κόλαφος για τη λειτουργία του κράτους

Διαβάστε τι αναφέρει το πόρισμα του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας των Συγκοινωνιών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) για το δυστύχημα των Τεμπών.

Γράφει: Esquire Editors 27 Φεβρουαρίου 2025

Τις τεράστιες παραλείψεις και παθογένειες στη διαχείριση, λειτουργία και συντήρηση του ελληνικού σιδηροδρόμου καταδεικνύει το πόρισμα του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας των Συγκοινωνιών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) για το δυστύχημα των Τεμπών. 

"Όταν γίνονται 17 συστάσεις ασφαλείας είναι πασιφανές ότι δεν υπάρχει ασφάλεια. Τα παιδιά σκοτώθηκαν στα Τέμπη το 2023 γιατί ο σιδηρόδρομος δεν ήταν ασφαλής", δήλωσε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της Επιτροπής, Χρήστος Παπαδημητρίου στη συνέντευξη Τύπου για την παρουσίαση του πορίσματος. Ο ίδιος ξεκαθάρισε πάντως ότι το έργο της τιμωρίας των ενόχων ανήκει στην ανεξάρτητη ελληνική Δικαιοσύνη. 

Το πόρισμα του Οργανισμού δείχνει επίσης το επιχειρησιακό χάος τις πρώτες ώρες μετά το δυστύχημα που οδήγησε να χαθούν σημαντικά στοιχεία. Όπως σημειώθηκε, "αυτό που συνέβη εκεί, συνέβη λόγω έλλειψης γνώσης και προετοιμασίας για ένα τέτοιο μεγάλο γεγονός – οι άνθρωποι από τις υπηρεσίες που έσπευσαν εκεί δεν ήταν προετοιμασμένοι να αντιμετωπίσουν ένα τέτοιο περιστατικό και να διασφαλίσουν τα τεκμήρια στο χώρο". 

"Αυτό που δεν τιμά το ελληνικό κράτος είναι η ανυπαρξία του Οργανισμού μας το βράδυ της τραγωδίας, μια ανυπαρξία που δημιούργησε σοβαρά προβλήματα στην έρευνα και τη συλλογή στοιχείων", ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του Οργανισμού, Χρήστος Παπαδημητρίου.

Ο ίδιος επισήμανε ότι αν η Σύμβαση 717 είχε ολοκληρωθεί, θα υπήρχαν σε ισχύ συστήματα ασφάλειας που πιθανότατα θα απέτρεπαν το δυστύχημα.

Καθοριστικοί παράγοντες ήταν επίσης, όπως ανέφερε: 

-Η διαχρονική απόφαση του ελληνικού κράτους να εγκαταλείψει τον σιδηρόδρομο – είμαστε ουραγοί στην Ε.Ε. σε επενδύσεις στο σιδηρόδρομο, σημείωσε χαρακτηριστικά.

-Τα μνημόνια που είχαν σαν αποτέλεσμα τη συρρίκνωση του ΟΣΕ σε ανθρώπινο δυναμικό. 

Οι ευθύνες του Σταθμάρχη

H σύγκρουση της επιβατικής αμαξοστοιχίας IC-62 και της εμπορευματικής αμαξοστοιχίας 63503 συνέβη επειδή και οι δύο συρμοί κινούνταν σε αντίθετες κατευθύνσεις στην ίδια γραμμή μεταξύ των σταθμών Λάρισας και Νέων Πόρων. Ο σταθμάρχης Λάρισας δεν χρησιμοποίησε την αυτοματοποιημένη μέθοδο αντίθετα, χειρίστηκε τις μεμονωμένες αλλαγές χειροκίνητα. Ενώ το έκανε, ξέχασε να τοποθετήσει τις αλλαγές 118 A/B στην "κύρια" θέση, οδηγώντας έτσι τον συρμό IC-62 προς την αντίθετη κατεύθυνση από την κανονική διαδρομή.

Η Επιτροπή διερεύνησε γιατί έγινε αυτό το λάθος. Ο Σταθμάρχης σε εκείνη τη βάρδια έπρεπε να κάνει μεγάλο αριθμό επικοινωνιών, ενώ όπως αναφέρθηκε ακόμη και η τοποθέτηση των τηλεφώνων και του πίνακα ελέγχου δεν βρίσκονται σε λειτουργική θέση. Σύμφωνα με τον πόρισμα, ο σταθμάρχης ήταν επίσης ψυχολογικά επηρεασμένος εξαιτίας ενός λάθους που είχε κάνει νωρίτερα.

Ως προς τον οδηγό, η Επιτροπή σημειώνει ότι ο οδηγός δεν επανέλαβε τη θέση στον σταθμάρχη όπως του ζητήθηκε και εν συνεχεία δεν σταμάτησε την πορεία του.

Τονίστηκε η έλλειψη προσωπικού και τα μειωμένα κονδύλια που έχουν διατεθεί συγκριτικά με αυτά που απαιτούνται. "Το προσωπικό εργαζόταν πέρα από το όριο που ήταν ανθρωπίνως ανεκτό" αναφέρθηκε χαρακτηριστικά.

Διαχρονική η έλλειψη προσωπικού

Συνολικά για τον σιδηρόδρομο σημειώθηκε η διαχρονική έλλειψη προσωπικού. Χαρακτηριστικά: 
-στην Ε.Ε. ανά χλμ. γραμμής είναι 2 εργαζόμενοι, ενώ στην Ελλάδα 0,5

-η Ε.Ε. δαπανά 170 χιλ. ευρώ ανά χλμ. ενώ η Ελλάδα 20 χιλ. ευρώ 

Σημειώθηκαν επίσης οι κακώς συντηρημένες και υποβαθμισμένες υποδομές. Αναφέρθηκε επίσης ότι η διαχείριση ικανοτήτων των σταθμαρχών του ΟΣΕ δεν εγγυάται ότι είναι ικανοί για τις εργασίες που σχετίζονται με την ασφάλεια. Επίσης δεν υπήρχε μηχανισμός συστηματικής παρακολούθησης και απόδοσης των σταθμαρχών. 

Τι λέει το Πόρισμα για την πυρόσφαιρα

Τα περισσότερα από τα θύματα οφείλονται στις επιπτώσεις της σύγκρουσης των δύο συρμών - πολύ λίγα θύματα κατέληξαν λόγω της φωτιάς (5 έως 7). "Υπάρχουν ενδείξεις ότι μερικοί άνθρωποι κατέληξαν λόγω της φωτιάς" αναφέρθηκε σχετικά. 

Για την πυρόσφαιρα: Στη συνέντευξη Τύπου σημειώθηκε ότι δεν υπάρχει ένδειξη ότι ο τεχνικός εξοπλισμός προκάλεσε τον σχηματισμό της πύρινης σφαίρας και οδήγησε στις πυρκαγιές μετά. Προσομοιώσεις υποδηλώνουν την ύπαρξη ενός αγνώστου προς το παρόν καυσίμου. 

Σημειώθηκε ότι η αυτοψία στον χώρο δεν έγινε με τον σωστό τρόπο για να μπορέσει η Επιτροπή να εντοπίσει τον τύπο του καυσίμου που μπορεί να προκάλεσε την πυρόσφαιρα. 

Στο Πόρισμα (σελ.13) σημειώνεται σχετικά: Με βάση τις παρατηρήσεις που μπορούσαν να γίνουν, δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι ο τεχνικός εξοπλισμός στους συρμούς που χρησιμοποιήθηκαν οδήγησε στη δημιουργία και επέκταση της τεράστιας πυρόσφαιρας μετά τη σύγκρουση και στη συνέχεια στις δευτερογενείς πυρκαγιές. Με τα υφιστάμενα στοιχεία είναι αδύνατο να καθοριστεί τι ακριβώς την προκάλεσε, αλλά προσομοιώσεις και εκθέσεις εμπειρογνωμόνων υποδηλώνουν την πιθανή παρουσία ενός άγνωστου μέχρι στιγμής καυσίμου. 

Εδώ μπορείτε να διαβάσετε την ανακοίνωση του ΥΜΕ για το πόρισμα. 

Διαβάστε περισσότερα για το πόρισμα στο capital.gr

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr

Η Ζωή Κωνσταντοπούλου αποχώρησε σε χρόνο ρεκόρ από συνέντευξη όταν ρωτήθηκε για τον Τσίπρα

Μια ζωντανή συνέντευξη στον ΣΚΑΪ μετατράπηκε σε μικρό τηλεοπτικό "θρίλερ", όταν η Ζωή Κωνσταντοπούλου αποφάσισε να αποχωρήσει από το πλατό μόλις δύο λεπτά μετά την έναρξή της.

Τι αλλάζει στον ΟΠΑΠ μετά από τη συνένωσή του με την Allwyn

Μία νέα εποχή για τον ΟΠΑΠ εγκαινιάζει η συμφωνία συνένωσης με την Allwyn αξίας 16 δισ. ευρώ, με ορίζοντα τη δημιουργία ενός παγκόσμιου "ηγέτη" στη λοταρία και το on line gaming.

Έφυγε από τη ζωή ο Άλκης Γιαννακάς, 'Το ρεμάλι της Φωκίωνος Νέγρη'

Ο γοητευτικός αντι-ήρωας του ελληνικού σινεμά, το "ρεμάλι της Φωκίωνος Νέγρη" που έκλεψε καρδιές τη δεκαετία του ’70, δε μένει πια εδώ. Απεβίωσε στα 80 του, αφήνοντας πίσω μερικά από τα πιο χαρακτηριστικά καρέ του ελληνικού κινηματογράφου.

Ο ελληνοαμερικανός επιστήμονας που πήρε το Νόμπελ Φυσικής

Η ιστορία του John M. Martinis, του φυσικού που με το έργο του άλλαξε την πορεία της κβαντικής έρευνας και συνέβαλε στη μετάβαση από τη θεωρία στην πράξη, φωτίζει μια κρίσιμη σελίδα της επιστήμης.

Γιατί δεν πήρε ο Donald Trump το Νόμπελ Ειρήνης 2025-ποιο πρόσωπο επιλέχθηκε

Ο Donald Trump ήταν στις υποψηφιότητες για το Νόμπελ Ειρήνης 2025 και επέμενε ότι το "αξίζει", αλλά τελικά δεν το πήρε. Ποιες είναι οι επιδόσεις, τα εμπόδια και η στάση της Επιτροπής που έκαναν τη διαφορά.

Γραφει Τιμος Σαλαμες

Ένοχος ο Βασίλης Μπισμπίκης-το πρόστιμο και η κατάθεσή του

Ο Βασίλης Μπισμπίκης τιμωρήθηκε με μεγάλο χρηματικό πρόστιμο για το τροχαίο - "Δεν είχα πιει, χτύπησα δύο αυτοκίνητα λόγω κακού χειρισμού", κατέθεσε.