Γιατί ένας απλός άνθρωπος δεν μπορεί να οδηγήσει μονοθέσιο F1

Λόγω της ταινίας F1 πολλοί απορούν αν ο Brad Pitt όντως οδηγούσε μονοθέσιο Formula 1 και κάπως έτσι ξεκίνησαν πολλές συζητήσεις αν ένας απλός άνθρωπος μπορεί να οδηγήσει F1 -και δη στο όριο. Έχουμε την επιστημονική απάντηση.

Οδηγεί ή δεν οδηγεί ο Brad Pitt μονοθέσιο Formula 1; Αυτή είναι μία από τις απορίες των τελευταίων ημερών με αφορμή την ταινία F1. Η αλήθεια είναι ότι ο Brad οδήγησε F1 -πρόσφατα οδήγησε και την πρωταθλήτρια McLaren και έπαθε την πλάκα του- ενώ στα γυρίσματα οδηγούσε μονοθέσιο F2, με εμφάνιση και αεροδυναμικά βοηθήματα από F1.

Την λύσαμε αυτήν την απορία και πάμε τώρα στην καλύτερη ερώτηση ever: Μπορεί ένας απλός άνθρωπος να οδηγήσει μονοθέσιο F1 και να πάει πραγματικά γρήγορα; 

Διαβάστε Επίσης

Κυκλοφορεί ένα video στα social στο οποίο ο David Coulthard (πρώην πιλότος F1) αναφέρει ότι ένας απλός άνθρωπος δεν θα άντεχε ούτε 10 γύρους σε μονοθέσιο F1 με ρυθμούς αγώνα. Και τονίζει ότι το 10 είναι μάλλον πολύ κολακευτικό για έμας -τους απλούς άνθρωπούς. Γιατί το είπε αυτό; Ας δούμε τα δεδομένα. 

Ακραίες δυνάμεις G και μυϊκή αντοχή

Στη στροφή ή με απότομα φρεναρίσματα, τα μονοθέσια αναπτύσσουν G‑δυνάμεις έως 6 G, που ισοδυναμεί με το βάρος 480 κιλά για κάποιον που ζυγίζει 80 κιλά . Οδηγοί συγκρίνουν τη στήριξη της κεφαλής τους με την αντιμετώπιση βάρους 40 κιλών στον αυχένα, κάτι αδύνατο για έναν μέσο άνθρωπο δίχως ειδική προπόνηση.

Η δύναμη στο πεντάλ του φρένου: τουλάχιστον 45 κιλά δύναμης (κάποιοι αναφέρουν ακόμα και 100 κιλά) χρειάζονται, ξανά και ξανά, για περίπου 90 λεπτά. Ένας μέσος οδηγός απλώς δεν έχει την μυϊκή επάρκεια να ανταπεξέλθει σε αυτά τα συνεχή φορτία.

Ψυχοφυσική απόκριση και αντίδραση

Η μέση αντίδραση οδηγού F1 είναι περίπου 200 ms (δηλαδή 200 χιλιοστά του δευτερολέπτου) ενώ ενός τυπικού ανθρώπου 500‑600 ms. Αυτή η καθυστέρηση 300‑400 ms μεταφράζεται σε 10 μέτρα απόστασης στα 300 km/h, οπότε η κάθε καθυστέρηση σημαίνει σημαντικό κίνδυνο.

Διαβάστε Επίσης

Οι F1 οδηγοί εκπαιδεύουν τις αντιδράσεις τους με ασκήσεις συντονισμού χεριών-ματιών. Η συνδυασμένη απαιτητική αντίδραση, συγκέντρωση και ταχύτατη λήψη αποφάσεων δεν είναι εγγενής σε έναν μέσο οδηγό.

Θερμοκρασία και καρδιακή επιβάρυνση

Η θερμοκρασία στην καμπίνα μπορεί να φτάσει 60 °C, ενώ τα φρένα φτάνουν 1.000 °C και τα ελαστικά 100 °C . Ο οδηγός χάνει 2–4 κιλά σώματος βάρους σε υγρά ανά αγώνα, γεγονός που επιβραδύνει τις αντιδράσεις και την ικανότητα λήψης αποφάσεων.

Ο καρδιακός ρυθμός διατηρείται σε 170‑180 bpm, επίπεδα αντίστοιχα με elite μαραθωνοδρόμους (π.χ. Kipchoge). Για έναν μέσο άνθρωπο, αυτό το stress είναι ανυπέρβλητο.

Και πολλά άλλα

Η επιτάχυνση από τα 0 στα 100 km/h σε λιγότερο από 2 δευτερόλεπτα καμιά φορά και πιο κάτω. Φυσικά η τρομερή απόκριση δεν αντέχεται από τους μέσους ανθρώπους. Η έλλειψη υποβοήθησης το τιμόνι παλαιότερα απαιτούσε 40‑50 Nm ροπής, ενώ και σήμερα το τιμόνι και τα πεντάλ απαιτούν δύναμη και ακρίβεια. Η απαίτηση για τέτοιο συνδυασμό φυσικής ικανότητας και ψυχοκινητικής ανταπόκρισης υπερβαίνει τα όρια της συνήθους οδηγικής εμπειρίας.

Οι F1 οδηγοί είναι κατ’ ουσία υπεράνθρωποι: συνδυάζουν τη σκέψη στρατηγού, τη δύναμη πυγμάχου και την αντοχή μαραθωνοδρόμου

Χρειάζονται πολυετή προπόνηση στον γυμναστήριο, προσομοιωτές, ειδικά ασκησιολόγια αυχένα και φυσικής κατάστασης. Ακόμα και να βγάλεις το μονοθέσιο από τα pits είναι μεγάλη πρόκληση για τους μη εξοικειωμένους. Η "κανονική" εμπειρία οδήγησης σταματά στο επίπεδο του αυτοκινήτου πόλης -ακόμα και αν οδηγήσεις hypercar, δεν πλησιάζεται στον F1 κόσμο.

Όπως καταλαβαίνετε η οδήγηση ενός μονοθεσίου Formula 1 δεν είναι απλώς "δώσε γκάζι", απαιτεί:

  • Τεράστια μυϊκή δύναμη στον αυχένα, τα πόδια και χέρια,
  • Αστραπιαίες αντιδράσεις και ψυχοκινητική ακρίβεια,
  • Μεγάλη αντοχή σε εξαιρετικά θερμά και πιεστικά περιβάλλοντα,
  • Ταχύτατη αντίληψη χώρου και χρόνου

Ο μέσος οδηγός απλά θα πεθάνει από κόπωση και θα διαλυθεί ψυχολογικά. Άρα οι οδηγάρες του καναπέ, δεν έχουν ιδέα τι λένε όταν αποκαλούν "παλτό" κάποιον πιλότο της F1. Κανείς δεν είναι "παλτό" από αυτούς -όμως ελάχιστοι είναι ρομπότ κατηγορίας Verstappen. Ίσως οι μοναδικοί άνθρωποι που μπορούν να σταθούν δίπλα σε ένα πιλότο F1 είναι οι αστροναύτες.

Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr

Δείτε την τέλεια παραλία με άμμο στην Αττική

Η τέλεια αμμουδιά υπάρχει στην Αττική και μάλιστα απέχει μόλις λίγα λεπτά από το κέντρο της Αθήνας. Χρυσή άμμος, γαλαζοπράσινα νερά και ηλιοβασίλεμα που θυμίζει νησί.

Γραφει Νικη Κοντομηνα

Αν έχεις κινητό Android, μην χρησιμοποιείς αυτόν τον browser

Αυτός ο browser σε κινητό Android μπορεί να φαίνεται ακίνδυνος, αλλά συλλέγει τεράστιες ποσότητες προσωπικών δεδομένων. Δες πώς να προστατευτείς με εναλλακτικούς browsers.

Γραφει Παυλος Κρουστης

Οι πιο ακριβοπληρωμένοι CEO στον χώρο του αυτοκινήτου-δείτε τις αποδοχές τους

Η λίστα με τις απολαβές των κορυφαίων CEO στον χώρο της τεχνολογίας και της αυτοκινητοβιομηχανίας, είναι ενδεικτική των στρατηγικών κατευθύνσεων των εταιρειών.

Γιατί η δύναμη στους πήχεις σου είναι μυστικό μακροζωΐας

Η δύναμη της λαβής είναι βασικός δείκτης υγείας και μακροζωίας. Μάθε πώς με απλές ασκήσεις για τους πήχεις μπορείς να βελτιώσεις τη φυσική σου κατάσταση και να μειώσεις κινδύνους.

Γραφει Τιμος Σαλαμες

O Neymar κληρονόμησε 1 δισ. ευρώ από κάποιον Βραζιλιάνο που δεν είχε συναντήσει ποτέ

Ένας Βραζιλιάνος επιχειρηματίας που δεν είχε γνωρίσει ποτέ τον Neymar φαίνεται πως άφησε σε εκείνον την περιουσία του. Η κληρονομιά αγγίζει το 1 δισ. ευρώ.

Γραφει Παυλος Κρουστης

Έχει φάει ξύλο και μαχαιριά, τον έχουν χτυπήσει αμάξι και λεωφορείο-ποιος πασίγνωστος ηθοποιός παραμένει ζωντανός

Για τους περισσότερους ηθοποιούς η δράση τελειώνει όταν κλείνουν οι κάμερες, για εκείνον όμως, συνεχίζεται και στην καθημερινότητά του. Κι ύστερα λένε για τις γάτες ότι είναι εφτάψυχες... Spoiler alert: Συμμετέχει στο cast του Wednesday.

Γραφει Νικη Κοντομηνα