
Game of Thrones, μία φεμινιστική σειρά
Ο George RR Martin έχτισε ένα φανταστικό κόσμο πάνω στην αντρική κυριαρχία και βία, που σώζεται όμως από τη γυναικεία δύναμη και γενναιότητα.

Τον Μάρτιο του 2016, ένα μήνα πριν την πρεμιέρα της 6ης σεζόν του Game of Thrones, η ηθοποιός Sophie Turner, που υποδύεται την Sansa Stark, σε συνέντευξη στην ιστοσελίδα της Wall Street Journal, δήλωνε: "Θεωρώ τη μεταχείριση του γυναικείου φύλου στη σειρά αξιοπρεπέστατη. Ίσως, παλαιότερα, οι γυναίκες να μην είχαν τη δύναμη που έχουν αποκτήσει τώρα. Πλέον, και ιδιαίτερα στην έκτη σεζόν της σειράς, οι γυναίκες μπορούν να ελέγχουν τα βασίλεια και έχουν εξελιχθεί στους πιο δυναμικούς χαρακτήρες του GoT. Αυτό καθιστά τη σειρά φεμινιστική". Στο ίδιο μήκος είχαν κινηθεί και οι δηλώσεις του Michael Lombardo, πρώην διευθυντή περιεχομένου του HBO, στο Entertainment Weekly: "Η ελπίδα θα έρθει από το γυναικείο φύλο".
Τρία χρόνια μετά και δύο σεζόν αργότερα, οι ισχυρισμοί και των δύο επιβεβαιώθηκαν πρόσφατα με τον πιο θεαματικό τρόπο: Στο τρίτο επεισόδιο της 8ης και τελευταίας σεζόν του τηλεοπτικού έπους, που προβλήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα, η Arya -κανένας Jon Snow- σκότωσε τον Night King και έσωσε από βέβαιο θάνατο όχι μόνο τη ζωή του αδερφού της, Bran αλλά και ολόκληρου του Westeros. Μία νεαρή γυναίκα ήταν εκείνη που βρήκε το θάρρος και τη δύναμη να πάρει την κατάσταση στα χέρια της και να δώσει τέλος στον "παγωμένο" τρόμο που έσπερναν οι ζωντανοί νεκροί, White Walkers. Σκότωσε τον θάνατο με τη σιωπηρή επιμονή, την σκληροτράχηλη εκπαίδευση και τα παντός φύσεως βασανιστήρια που υπέμενε και της προσέδωσαν δυνάμεις σούπερ ήρωα. Την έκαναν να φαίνεται και να είναι ανίκητη.

Παρά το γεγονός ότι γράφοντας "Το Τραγούδι της Φωτιάς και του Πάγου" στα 90s, ο George RR Martin έχτισε ένα φανταστικό οικοδόμημα με την αντρική κυριαρχία, τη βία και την ωμότητα στα θεμέλιά του, δεν παρέλειψε να τονίσει την τοξικότητα της πατριαρχικής εξουσίας, με την καταστροφή της να αποτελεί το απαραίτητο βήμα για την ανασυγκρότηση μίας πιο δίκαιης κοινωνίας. Σαν να διείδε, να προφήτεψε, το κύμα φεμινισμού που ερχόταν. Αυτό που βιώνουμε στη σημερινή εποχή του #metoo. Κι αυτό δεν είναι κάτι που έγινε εμφανές τώρα που η Arya έμπηξε το σπαθί της στον σκελετό του Night King. Το GoT είναι ένα φεμινιστικό ανάγνωσμα και τα σημάδια ήταν εκεί εξαρχής: απανταχού συντηρητικοί, βασισμένο στην αξία του πολέμου, της καταπίεσης, της πυραμιδικής εξουσίας, του άκαμπτου διαχωρισμού των ρόλων που μπορεί να ξεπεραστεί μόνο με την προσωπική θυσία, τη γενναιότητα και την αποφασιστικότητα. Ένας κόσμος που καταρρέει κάτω από το βάρος της δικής του ανικανότητας να βάλει στην άκρη τις όποιες διενέξεις για να μην νικήσει το σκοτάδι. Σ' αυτόν τον κόσμο, που δονείται από την αντρική κυριαρχία, οι γυναίκες προσπαθούν και ενίοτε τα καταφέρνουν να βρουν τη δική τους θέση, να πουν "όχι" και να διεκδικήσουν τα δικαιώματά τους ως ανθρώπινα όντα.
Από την 1η κιόλας σεζόν βλέπουμε γυναίκες με πείσμα και κρυφή δύναμη μέσα τους, που συνειδητοποιούν ότι για να επιβιώσουν πρέπει να έρθουν σε επαφή με την αντρική φύση τους. Γυναίκες για τις οποίες η ηγεσία είναι ζήτημα ύπαρξης. Βάφουν τα χέρια τους αίμα και τελικά γίνονται βασίλισσες ή χρίζονται ιππότες και κάνουν τους άντρες να γονατίζουν μπροστά στην ανδρεία και αυτοθυσία τους. Μικρά κορίτσια -Lyanna Mormont θα σ' αγαπάμε για πάντα- που σώζουν τον κόσμο. Εν κατακλείδι, γυναίκες όλων των ηλικιών που θέτουν τα θεμέλια για μία ριζική επανεξέταση του τι είναι ο άνθρωπος, τι είναι ο άντρας και ποια είναι η φύση και η θέση του χαρακτηριζόμενου ως "αδύναμου φύλου" στην κοινωνία.

Στο έργο - ζωής του Martin τη δικαίωση δεν γνωρίζουν όμως μόνο οι γυναίκες. Οκτώ σεζόν μετά, είναι ευδιάκτριτο πλέον ότι το GoΤ είναι ένας ύμνος για τους απανταχού αδικημένους από τη ζωή και περιφρονημένους από το περιβάλλον τους, όποιο κι αν είναι το φύλο τους: τους νάνους, τους ανάπηρους, τους χοντρούς. Τους χαρακτήρες που μεταμορφώνονται σε ήρωες όχι με το σπαθί και τα μυώδη μπράτσα, αλλά με το μυαλό, το πνεύμα και την καρδιά.
Δεν είναι οι επικές μάχες και οι διαρκείς ανατροπές, που κάνουν το Game of Thrones την ίσως πιο μεγαλειώδη σειρά στην ιστορία της τηλεόρασης. Αυτή είναι η επιφανειακή ανάγνωση. Είναι οι "ανίκητες" γυναικείες μορφές του, μα πάνω απ' όλα, οι μικροί ήρωες. Είναι τόσο μεγάλοι.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr
'Φτυστός' ο Stallone - Αυτός είναι ο ηθοποιός που θα τον υποδυθεί στο 'I Play Rocky'
Είναι έτοιμος να φορέσει τα γάντια του νεαρού Sylvester Stallone στη νέα ταινία I Play Rocky, σε σκηνοθεσία του βραβευμένου με Όσκαρ, Peter Farrelly.
Γραφει Τιμος ΣαλαμεςΘα επανενωθούν ποτέ οι Pink Floyd;
Σε συνέντευξή του στην The Telegraph, ο David Gilmour τοποθετείται για τους Pink Floyd και τη συνεργασία του με τον Roger Waters, αναδεικνύοντας το πολύπλοκο παρελθόν της μπάντας.
Τρομάξαμε να γνωρίσουμε τη Sydney Sweeney ως πυγμάχο στην ταινία Christy - Πότε βγαίνει στους κινηματογράφους
Κάτι είχε πάρει το μάτι μας, όμως τώρα που έχουμε στα χέρια μας όλες τις φωτογραφίες, μπορούμε με σιγουριά να πούμε ότι πρόκειται για κανονικότατο extreme make over, που ούτε που θα μας περνούσε από το μυαλό ως ενδεχόμενο...
Γραφει Ραφαελλα ΡαλληΟι 10 δημοφιλέστερες σειρές αυτήν τη στιγμή, σύμφωνα με τους χρήστες του IMDb
Οι τηλεοπτικές σειρές έχουν πάρει φωτιά και αυτήν τη στιγμή οι θεατές έχουν "κολλήσει" με δέκα shows που εμφανίζονται ξανά και ξανά σε λίστες. Από πολιτικά θρίλερ μέχρι σειρές αγωνίας και τρόμου, οι επιλογές είναι πολλές και ποιοτικές.
Γραφει Παυλος ΚρουστηςΑν θες να ζήσεις μία 'Δεύτερη Ζωή', τότε θα ταυτιστείς απόλυτα με το Παιδί Τραύμα
Το δεύτερο single "Δεύτερη Ζωή" από τον ομώνυμο δίσκο μόλις κυκλοφόρησε και στο βίντεο κλιπ που σκηνοθέτησε ο Βασίλης Κεχαγιάς, βλέπουμε μία πολύ δημοφιλή ηθοποιό της νέας γενιάς.
Γραφει Ραφαελλα Ραλλη'Βοήθεια!': O Sam Raimi επιστρέφει στον τρόμο με τη νέα του ταινία - Πρωταγωνιστεί η Rachel McAdams
Ο Sam Raimi επιστρέφει εκεί όπου ξεκίνησε: στον τρόμο. Στο Send Help, η Rachel McAdams και ο Dylan O’Brien παλεύουν για την επιβίωσή τους σε ένα νησί που αποδεικνύεται πιο εφιαλτικό απ’ όσο φαίνεται.
Γραφει Παυλος Κρουστης