Γυαλιά ηλίου, μία ιστορία στυλ, σεξαπίλ και πρακτικότητας

Tom Cruise λάικς δις.

Τα γυαλιά ηλίου δεν είναι ένα απλό αξεσουάρ, γιατί εκτός από το ότι είναι θεμελιώδη για να δίνουν χαρακτήρα στο βλέμμα, μας λένε πολύ περισσότερα για την ιστορία μας από όσα θα μπορούσαμε να φανταστούμε. Στην πραγματικότητα, κάθε γενιά είχε τα κορυφαία μοντέλα της, τα οποία, βλέποντάς τα, μας ταξιδεύουν αμέσως πίσω στο χρόνο σε ένα απίστευτο ταξίδι μεταξύ στυλ και κουλτούρας.

Ξεκινώντας από την υπόθεση ότι η προέλευσή τους είναι πολύ μακρινή και διαφοροποιημένη, δεν είναι πολύ σαφές πότε εμφανίστηκαν τα πρώτα πρωτότυπα, αλλά ορισμένες ενδείξεις οδηγούν πίσω στον πληθυσμό των Inuit (τους λαούς της Αρκτικής μεταξύ Ηνωμένων Πολιτειών, Γροιλανδίας και Καναδά) που τα χρησιμοποίησαν με καθαρό σκοπό λειτουργικό, δηλαδή προστασία από αντανακλάσεις από χιόνι και πάγο.

Άλλες πηγές χρονολογούνται από τον κινεζικό πληθυσμό του 12ου αιώνα, σε αυτή την περίπτωση οι δικαστές χρησιμοποίησαν κάτι παρόμοιο με τα γυαλιά ηλίου που χρησιμοποιούσαν σκούρους φακούς χαλαζία για να κρύψουν τις εκφράσεις τους κατά τη διάρκεια δικαστικών δοκιμών. Όμως τα γυαλιά ηλίου, όπως τα ξέρουμε σήμερα, έχουν πολύ πιο πρόσφατη προέλευση, ξεκινώντας από την αυγή του περασμένου αιώνα. Ακόμη και σε αυτή την περίπτωση, όμως, δεν υπάρχει ούτε ένα άτομο στο οποίο να μπορεί να αποδοθεί η εφεύρεση. Η Bausch & Lomb, μια αμερικανική εταιρεία που παράγει φακούς, φακούς επαφής και άλλα προϊόντα (που το 1937 δημιούργησε το πολύ διάσημο Ray-ban), κατά καιρούς παρήγαγε μοντέλα με σκουρόχρωμους φακούς, ωστόσο ήταν το 1929 που ο Sam Foster ίδρυσε την πρώτη εταιρεία παραγωγής γυαλιών ηλίου, σημειώνοντας μεγάλη επιτυχία παγκοσμίως. Από τότε, τα γυαλιά ηλίου έχουν γίνει ουσιαστικό μέρος της καθημερινότητας κάθε ατόμου, σημαδεύοντας όλες τις γενιές μέχρι και σήμερα.

Κάθε γενιά έχει τα δικά της γυαλιά ηλίου

Δεδομένου ότι η δεκαετία του 1930 δεν ήταν πλέον ένα καθαρά λειτουργικό αλλά και ένα αισθητικό αξεσουάρ, τα γυαλιά ηλίου έχουν έναν κυκλικό ρυθμό, με την έννοια ότι ορισμένοι κλασικοί σκελετοί επανέρχονται στη μόδα περιοδικά σε διαστήματα που δεν είναι πάντα τακτικά, όπως συμβαίνει με τη μόδα των ρούχων. Ξεκινώντας με ένα από τα πιο εμβληματικά μοντέλα όλων των εποχών: τους αεροπόρους . Μπαίνοντας στην ποπ κουλτούρα χάρη στην καλτ ταινία Top Gun με τον Tom Cruise, αυτό το μοντέλο σημάδεψε όλους όσους έζησαν στο τέλος της δεκαετίας του '80 αν και -όπως υποδηλώνει το ίδιο το όνομα- ο σχεδιασμός τους "γεννήθηκε" αρχικά για πιλότους της Αμερικανικής Πολεμικής Αεροπορίας στις δεκαετίες του 1920 και του 1930.

Tom CruiseParamount Pictures/Sunset Boulevard/Corbis via Getty Images

Ή πάλι, αν μιλάμε για στρογγυλούς και χρωματιστούς σκελετούς, αυτό που μας έρχεται στο μυαλό είναι το κίνημα των χίπις. Αυτός ο τύπος γυαλιών χαρακτήρισε το στυλ μιας ολόκληρης γενιάς νέων μεταξύ του '60 και του '70 ενώ κάθε τόσο επιστρέφει στο σήμερα για να δώσει ελαφρότητα και μια vintage πινελιά στις εμφανίσεις.

Ή μήπως θέλουμε να μιλήσουμε για τα Ray-Ban Wayfarers; Ένα μοντέλο που δημιουργήθηκε τη δεκαετία του 1950 και που έγινε must have στις αρχές της δεκαετίας του 2000 γιατί κυριολεκτικά ταιριάζει με τα πάντα. 

Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr

MODIVO Back to Office: Επιστροφή στο γραφείο με urban style

Η MODIVO αποδεικνύει ότι το γραφείο δεν είναι περιορισμός αλλά ένας χώρος όπου το στυλ μπορεί να γίνει προέκταση της προσωπικότητάς μας.

Ο όμιλος LH Group – Παπαϊωάννου ως αποκλειστικός εκπρόσωπος της Paul & Shark σε Ελλάδα και Κύπρο

Ο Όμιλος LH Group – Παπαϊωάννου ανακοινώνει με υπερηφάνεια ότι αναλαμβάνει την αποκλειστική διανομή του παγκοσμίου φήμης ιταλικού brand Paul & Shark για Ελλάδα και Κύπρο.

The Lineup | Η νέα καμπάνια της Diesel υμνεί την αντισυμβατικότητα

Η Diesel παρουσιάζει την πιο εναλλακτική "συμμορία" της μόδας.

Η BOSS Eyewear παρουσιάζει τη συλλογή Ανδρικών Γυαλιών Φθινόπωρο/Χειμώνας 2025

Η νέα συλλογή ανδρικών γυαλιών ηλίου και οράσεως εμπλουτίζεται από τολμηρά σχέδια, κατασκευασμένα από καινοτόμα, βιώσιμα υλικά.

Στη νέα κολεξιόν της Falconeri θα βρεις όλα όσα χρειάζεσαι για το φθινόπωρο

Το Alps Getaway, το νέο FW25 editorial, αποπνέει την κομψότητα μιας απόδρασης προαναγγέλλοντας παράλληλα, πως το φθινόπωρο είναι προ των πυλών.

Από την άμμο στο παρκέ: Ο Γιαννούλης Λαρεντζάκης φωτογραφίζεται φέρνοντας πίσω την πρώτη έκδοση HeatGear® - Baselayer της Under Armour.

Ο Γιαννούλης Λαρεντζάκης πρωταγωνιστεί στη νέα παρουσίαση της Under Armour, με concept έμπνευσης και συμβολισμού που αναδεικνύει τη συλλογή Baselayer και τις αξίες του αθλητισμού.