Η είδηση έχεις ως εξής: Με γνώμονα το σύγχρονο αναγνωστικό κοινό, η Ian Fleming Publications Ltd, η εταιρεία που κατέχει και διαχειρίζεται τα πνευματικά δικαιώματα των μυθιστορημάτων του Ian Fleming, θα επανεκδώσει όλα τα έργα του με ήρωα τον James Bond με επεξεργασμένο κείμενο, στο οποίο θα έχουν εξαλειφθεί οι ρατσιστικές αναφορές.

Οι συγκεκριμένες επανεκδόσεις θα κυκλοφορήσουν μέσα στον Απρίλιο, με αφορμή την 70ή επέτειο από την έκδοση του πρώτου βιβλίου της σειράς, του Καζίνο Ρουαγιάλ. Όπως, δε, έχει γίνει γνωστό μέσω του διεθνούς Τύπου, η επανεξέταση των κειμένων έχει γίνει από επιμελητές/proof readers, που έχουν εξειδικευτεί στον έλεγχο κειμένων για ανακρίβειες, προκαταλήψεις, στερεότυπα ή προσβλητικές εκφράσεις.

Τι θα αφαιρεθεί και τι θα μείνει

Σύμφωνα με την Telegraph, σε κάθε αντίτυπο "ενημερωμένης" επενέκδοσης θα τυπωθεί σήμανση "αποποίησης ευθύνης", στην οποία θα αναφέρεται ότι το συγκεκριμένο έργο γράφτηκε σε μια εποχή κατά την οποία ήταν συνηθισμένες συγκεκριμένες λέξεις και συμπεριφορές που το σύγχρονο αναγνωστικό κοινό μπορεί να θεωρήσει προσβλητικές.

Παρά τον "απορατσιστικό" εκσυγχρονισμό των βιβλίων, το υπόλοιπο content δεν θα πειραχτεί, για να μείνουν τα έργα όσο το δυνατόν πιο κοντά στο αρχικό κείμενο και τα δεδομένα της εποχής στην οποία διαδραματίζεται η πλοκή τους.

Οι σημαντικότερες αναθεωρήσεις αφορούν, δε, τις απεικονίσεις των μαύρων ανθρώπων. Στο βιβλίο Ζήσε και άσε τους άλλους να πεθάνουν, η λέξη "μαύρος" που αναφέρεται στους Αφροαμερικανούς θα αντικατασταθεί με τις φράσεις "μαύρος άνθρωπος" ή "μαύρο άτομο".

Από τα κείμενα του Fleming, όμως, όπως αναφέρει πάλι η Telegraph, δεν έχουν αφαιρεθεί όροι που μπορεί να είναι προσβλητικοί για ανθρώπους από την Ανατολική Ασία, ούτε σχόλια που ενδέχεται να είναι σεξιστικά ή ομοφοβικά.

Αναγκαιότητα, υποκρισία ή υπερβολή;

Η είδηση της επανέκδοσης των μυθιστορημάτων του Ian Fleming με μια γλώσσα "εξευγενισμένη", προσωπικά, δεν μπορώ να πω ότι με ξάφνιασε. Ανάμεσα στους πολιτιστικούς συντάκτες υπάρχει εδώ και καιρό ανοιχτή η σχετική συζήτηση, καθώς μια ατελείωτη σειρά από έργα τέχνης ή προϊόντα των πολιτιστικών και ψυχαγωγικών βιομηχανιών, ιδωμένα με ένα σύγχρονο μάτι, είναι καταφανώς ρατσιστικά, χοντροφοβικά, σεξιστικά, ομοφοβικά ή αναπαράγουν ψευδή και κακοποιητικά στερεότυπα.

Οι δε εξελίξεις επιταχύνθηκαν μετά από τη δυναμική του κινήματος #MeToo, τις διεκδικήσεις των ατόμων και των ομάδων που έχουν υποστεί λεκτική ή άλλου είδους βία και τη γενίκευση του προτάγματος της συμπερίληψης.

Δεν έχει, όμως, μόνο υπέρμαχους η συγκεκριμένη πρακτική αλλά και πολλούς πολέμιους, με κάποιους διανοούμενους να τη θεωρούν υποκριτική ή να πιστεύουν ότι "το έχουμε παρακάνει με την πολιτική ορθότητα".

Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.