Από τις 8 Σεπτεμβρίου κάτι συναρπαστικό συμβαίνει στην Gagosian Athens, καθώς λαμβάνει χώρα η πρώτη ατομική έκθεση της Sarah Sze στην Αθήνα. Σε αυτή, η Αμερικανίδα εικαστικός, μετά τη συμμετοχή της στην ομαδική έκθεση Ruins and Fragments που πραγματοποιήθηκε νωρίτερα φέτος στην ίδια γκαλερί, παρουσιάζει πολλές επιπλέον πτυχές της ποικίλης πρακτικής της, ένα φάσμα γλυπτικών προτάσεων, καθώς και τα τελευταία έργα της σε λάδι και κολάζ.

Αξιοποιώντας πλήρως τις δυνατότητες των διεργασιών που χρησιμοποιεί, βλέπουμε το εφήμερο και το άυλο σε διαφορετικές χρονικές κλίμακες και διάρκειες—από φωτεινές προβολές προγραμματισμένες να υποδηλώνουν τη μετακίνηση και την αλλαγή μέχρι γλυπτά φτιαγμένα αποκλειστικά από μπογιές, οπτή άργιλο ή ανοξείδωτο ατσάλι.

© Sarah Sze / Photo: Sarah Sze Studio / Courtesy Gagosian
Το έργο "The Night Sky is Dark Despite the Vast Number of Stars in the Universe" (2022).

Έργα σε δύο ή τρεις διαστάσεις

Όπως ακριβώς και επί του σημείου αναφέρει το σχετικό δελτίο Τύπου, η Sze σταχυολογεί στοιχεία από τον φυσικό και από τον ψηφιακό κόσμο για να δημιουργήσει τέχνη υψηλής πολυπλοκότητας και ποικιλομορφίας σε δύο ή τρεις διαστάσεις, προσκαλώντας μας σε μία παρατήρηση ακριβείας, ενώ κινητοποιεί συνειρμούς μιας μακροσκοπικής προοπτικής επί του απείρου.

Αποτυπώνοντας ζωγραφικά τα όρια που διαχωρίζουν τα μέσα και ενεργοποιώντας τον ενδιάμεσο χώρο, σχολιάζει το υπερβολικό φορτίο της εικονικής εμπειρίας ως σύγχρονης συνθήκης και κατά συνέπεια προτείνει πώς θα μπορούσαμε ίσως να διαπραγματευτούμε την πραγματική εμπειρία στον φυσικό χώρο.

Η εγκατάσταση βίντεο που ξεχωρίζει στο ισόγειο της Gagosian Athens

Το Travelers by Streams and Mountains [Ταξιδιώτες σε Ρυάκια και Όρη] (2021), η πιο πρόσφατη από τις εγκαταστάσεις βίντεο της σειράς Timekeeper [Χρονομέτρης], είναι εμπνευσμένο από τη διάσημη ζωγραφιά που δημιούργησε ο Fan Kuan κατά τη δυναστεία Σονγκ, με τη χαρακτηριστική της προοπτική σε τρία επίπεδα—το κοντινό, το μέσο και το απομακρυσμένο.

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Panagiotis Koustas (@panagiotis_koustas)

Φευγαλέες, ενσωματωμένες εικόνες βίντεο περιδιαβαίνουν την αίθουσα, σαν ανιχνευτικοί προβολείς· ένα εκκρεμές ταλαντώνεται τοξοειδώς από ένα ικρίωμα, σε μια αέναη σήμανση του χρόνου και του χώρου, πάνω από μια αρένα καλυμμένη με αλάτι, που περιβάλλεται από έναν δακτύλιο από υπολείμματα και απορρίμματα που συνδέονται με επεξεργασία και που ξεβράζει η θάλασσα, ενώ ηχητικά εφέ από μικροήχους υπογραμμίζουν τη ζωντανή ποιότητα αυτής της ρομποτικής κίνησης.

Τα ζωγραφικά έργα της έκθεσης

Τα τελευταία χρόνια η Sze έχει επιστρέψει στη ζωγραφική, προσαρμόζοντας τις διεργασίες που χρησιμοποιεί για τη γλυπτική συσσώρευση στο επίπεδο της εικόνας. Σε αυτούς τους εξαιρετικά περίπλοκους πίνακες με την πλούσια υφή, συγχωνεύει πολλαπλές προσεγγίσεις—μερικές τις αντλεί από το έντονό της ενδιαφέρον για τη χαρακτική—σε ένα δυναμικό όλο.

© Sarah Sze / Photo: Sarah Sze Studio / Courtesy Gagosian
Το έργο "How to Make Numbers Larger and Smaller" (2022).

Η Sze επιθέτει λάδια και κομματάκια εικόνων, είτε σε μεταξοτυπία ή ορατά κολλημένα στην επιφάνεια, σε συνθέσεις φρενήρεις αλλά γεμάτες με λεπτές εννοιολογικές αποχρώσεις. Συνδυάζοντας ελεύθερα εικόνες που έχουν παραχθεί φωτογραφικά και άλλες που έχουν ιχνογραφηθεί, αυτά τα ανήσυχα, περιπλανώμενα ταμπλό ανακαλούν τη ρευστότητα της ψηφιακής σφαίρας ενώ διατηρούν την αύρα του αναλογικού και του χειροποίητου.

Η γλυπτική της Sze και ο τρόπος που συνδέεται με την ποίηση της Emily Dickinson

Η πρώιμα μοντέρνα ποίηση της Emily Dickinson είναι μόνιμη πηγή έμπνευσης για την τέχνη της Sze, η οποία ενσωματώνει τη στιγμή ανάμεσα στη συνοχή και τη διάλυση.

Η σειρά γλυπτών Proportioned to the Groove [Ανάλογο με το Αυλάκι] (2019) αποτελείται από τυποποιημένα κομμάτια ωμού πηλού, τα οποία κόβει σε φέτες, υαλώνει, ψήνει και κατόπιν τοποθετεί ανά ομάδες πάνω από σχισμένα χάρτινα κομμάτια ουρανού φωτογραφισμένα σε διαφορετικές στιγμές της μέρας ή της νύχτας που ακουμπούν πάνω σε χαμηλά ξύλινα στηρίγματα — μια σύνθεση τόσο στοιχειώδης αλλά και τόσο βαθιά όσο το ποίημα της Dickinson για τη φύση της αγάπης από το οποίο προέρχεται και ο τίτλος του έργου της Sze.

© Sarah Sze / Photo: Sarah Sze Studio / Courtesy Gagosian
Το έργο "Proportioned to the Groove (afternoon)" (2019).

> Διάβασε ακόμα: Κι αν τα NFTs είναι η Περεστρόικα της Δύσης;

Το Wider Than the Sky [Πιο Πλατύ από τον Ουρανό] (2021) είναι ο τρόπος με τον οποίο η ποιήτρια κάποτε περιέγραψε την απεριόριστη ικανότητα του ανθρώπινου εγκεφάλου. Στο έργο που δημιούργησε η Sze το 2021 ένας παραβολικός δακτύλιος από τέλεια στιλβωμένα θραύσματα ανοξείδωτου χάλυβα που έχουν προέλθει από ένα αρχικό πήλινο καλούπι μέσω μίας διαδικασίας ψηφιακής σάρωσης παραπέμπει στη γλώσσα της αρχαίας αρχιτεκτονικής και των ερειπίων.

© Sarah Sze / Photo: Rob McKeever / Courtesy Gagosian
Το έργο "Wider Than the Sky (Fallen Sky Series)" (2021), που εκτίθεται στον 1ο όροφο της Gagosian Athens. 

> Διάβασε ακόμα: Ο οδηγός του Esquire για τη σύγχρονη τέχνη

Το γλυπτό αιχμαλωτίζει και αντανακλά το φως δίνοντας την εντύπωση ότι έχει ήδη αποσυντεθεί. Τόσο ανεπαίσθητα όσο και η γλωσσική ανάλυση της ίδιας της Dickinson, τα γλυπτά της σειράς Wishbone [Γιάντες] (2020) της Sze —χυμένη ακρυλική μπογιά που έχει στεγνώσει και κρέμεται από λεπτεπίλεπτες ασημένιες αλυσίδες— σχολιάζουν σημειακά την έκθεση.


Info: Η πρώτη ατομική έκθεση της Sarah Sze στην Αθήνα θα διαρκέσει έως τις 20 Οκτωβρίου. Η Gogosian Athens βρίσκεται στην οδό Αναπήρων Πολέμου 22, στο Κολωνάκι. Περισσότερες πληροφορίες με ένα κλικ εδώ.

 

*Κεντρική φωτογραφία άρθρου: Courtesy of Sarah Sze studio and Gagosian

 

Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.