Σε μια δυστοπική εποχή, κάπου στην Αμερική, τα βιβλία αποτελούν απαγορευμένο καρπό. Ομάδες "πυροτεχνουργών", λειτουργώντας σαν ένα "Σώμα Κρατικής Ασφάλειας", εντοπίζουν και καίνε όσα βιβλία έχουν σωθεί κρυμμένα από αντιφρονούντες, που αρνούνται να συμμορφωθούν στο δόγμα, ότι τα βιβλία είναι άχρηστα και βλαβερά. Σκοπός τους είναι να καταστρέψουν το περιεχόμενό τους και να καταπολεμήσουν την αμφισβήτηση και τον προβληματισμό που συνεπάγεται η ανάγνωσή τους.
Έκτοτε, το Fahrenheit 451 έχει μεταφερθεί πολλές φορές στη μεγάλη οθόνη και στη θεατρική σκηνή. Πιο εμβληματική μεταφορά του στο σινεμά είναι αυτή του François Truffaut το 1966. Αυτήν ακριβώς που είχε παρακολουθήσει ο Αλέξανδρος Λογοθέτης κάποια χρόνια πριν.
"Ένιωσα βαθιά θλίψη για αυτό που ο συγγραφέας προφήτευσε και που τώρα το βλέπω να συμβαίνει. Την καταστολή της ελευθερίας σκέψης και λόγου", αναφέρει ο ηθοποιός που πρωταγωνιστεί στο "Φαρενάιτ 451" σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου. Τη θεατρική μεταφορά του βιβλίου του Bradbury στη σκηνή του Θεάτρου Πόρτα, που πρωτοπαρουσιάστηκε το καλοκαίρι στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών 2018.
"Κρατώ τον ρόλο του Γκάι Μόνταγκ, ενός πυροτεχνουργού. Είναι ο άνθρωπος που ξαφνικά ξυπνά από το κώμα, από μία ζωή χωρίς νόημα και χωρίς συγκίνηση και ψάχνει να βρει αυτό που του λείπει". Πολύ σύντομα περνά στην αντίθετη πλευρά, από εκείνη του διώκτη σε εκείνη του διωκόμενου.
Για τον ίδιο, η σύγχρονη ζωή έχει γίνει κατά κάποιο τρόπο ένας μεσαίωνας σαν αυτόν που στοιχειοθετεί ο Bradbury στο μυθιστόρημά του. "Ωστόσο, υπάρχει ακόμα χώρος για να περάσει η κοινωνία και η καθημερινότητά μας σε μία πιο οργουελική φάση, πιο σκοτεινή και απόλυτα ελεγχόμενη. Είναι στο χέρι μας όμως να μην επιτρέψουμε να συμβεί κάτι τέτοιο. Αρκεί να μην υπερισχύσει ο φόβος".
Ο Πεσσόα, ο Δον Κιχώτης και η ανεκτίμητη αξία του διαβάσματος
Αν υπάρχει ένα βιβλίο που κατάφερε να "μιλήσει" στην ψυχή του Αλέξανδρου Λογοθέτη, αυτό δεν είναι άλλο από το "Το βιβλίο της ανησυχίας" του Φερνάντο Πεσσόα. Ένα έργο βαθιάς ενδοσκόπησης, που πίσω από τις εξομολογήσεις του βοηθού λογιστή Μπερνάρντο Σουάρες, διακρίνουμε τον ίδιο τον Πορτογάλο ποιητή. Και ένα που θα ήθελε να έχει διαβάσει αλλά δεν το έχει τολμήσει, τουλάχιστον ακόμα; "Τον Δον Κιχώτη του Θερβάντες". Και τις 729 σελίδες του.
Δεν πιστεύει ότι ο κόσμος δεν διαβάζει πια. Απλά, το κάνει με εντελώς διαφορετικό τρόπο. "Οι άνθρωποι πάντα θα διαβάζουν, είτε μέσα από ένα tablet, είτε μέσα από ένα μυθιστόρημα που προβάλλεται στα μάτια τους μέσα από τα καινούργια γυαλιά της Google. Δυστυχώς όμως για την τεχνολογία τίποτα δεν μπορεί να αντικαταστήσει τη μυρωδιά ενός βιβλίου. Ελπίζω μόνο να μην φτάσουν να γίνουν παράνομα στο μέλλον, όπως συμβαίνει στην παράστασή μας".
Μετάφραση - Σκηνοθεσία: Θωμάς Μοσχόπουλος
Σκηνικά: Ευαγγελία Θεριανού
Κοστούμια: Κλαιρ Μπρέισγουελ
Μουσική: Κορνήλιος Σελαμσής
Φωτισμοί: Σοφία Αλεξιάδου
Επιμέλεια κίνησης: Σοφία Πάσχου
Βοηθός σκηνοθέτη: Ρωμανός Μαρούδης
Βοηθός φωτιστή: Tracey Gibbs
Βοηθός σκηνογράφου: Γεωργία Τσίπουρα
Σχεδιασμός προβολών: Χρυσούλα Κοροβέση, Μάριος Γαμπιεράκης
Κατασκευή κοστουμιών: Olga Evseeva
Σχεδιασμός κομμώσεων: Talkin' heads
Συμπαραγωγή: Φεστιβάλ Αθηνών – ΠΟΡΤΑ
Παίζουν: Αλέξανδρος Λογοθέτης, Άννα Μάσχα, Ευδοκία Ρουμελιώτη, Κίττυ Παϊταζόγλου, Χάρης Τσιτσάκης, Μάνος Γαλανής, Θάνος Λέκκας, Ξένια Καλογεροπούλου
Info: Θέατρο Πόρτα: Μεσογείων 59, Αθήνα, τηλ. 210-7711333. Μέρες και ώρα παραστάσεων: Παρασκευή - Σάββατο στις 21:15 και Κυριακή στις 19:30. Τιμές εισιτηρίων: Κανονικό 15€, Φοιτητικό, ΑΜΕΑ, άνω των 65, ομαδικό (άνω των 10 ατόμων) 12€, Ανέργων 8€.