Πρώτα έκλεισαν τα δύο καταστήματα που είχαν μείνει ανοιχτά στην Αλάσκα ως το 2018 εξαιτίας της ανεπαρκούς κάλυψης διαδικτύου στην αρκτική πολιτεία των Η.Π.Α. Ένα χρόνο αργότερα, στην άλλη άκρη του κόσμου ήταν η σειρά του καταστήματος στο Μorley της Αυστραλίας. Όταν η Sandi Harding δέχθηκε μία κλήση από το τοπικό ραδιόφωνο στο μαγαζί της στο Bend (μία πόλη 100.000 κατοίκων στο Όρεγκον), συνειδητοποίησε ότι ήταν η τελευταία των Μοϊκανών: Ήθελαν να της κάνουν συνέντευξη για να μάθουν πως είναι να είσαι υπεύθυνος στο τελευταίο κατάστημα Blockbuster στον κόσμο. 

Η blockbuster ιστορία

Για την ιστορία, τα Blockbuster ήταν μία αλυσίδα καταστημάτων ενοικίασης ταινιών και βιντεοπαιχνιδιών που χρονολογείται από το 1985. Οι υπηρεσίες της κατά κύριο λόγο παρέχονταν στα φυσικά καταστήματά της, αλλά αργότερα εξελίχθηκαν και πρόσφεραν dvd μέσω email, streaming, video on demand και home cinema. Τη δεκαετία του '90 σημείωσε τη μεγαλύτερη πρόοδο-επιτυχία με αποκορύφωμα το 2004 όταν βρέθηκε να αποτελείται από 9.094 καταστήματα, απασχολώντας 84.300 εργαζομένους (58.500 και 25.800 στις Η.Π.Α. και τον υπόλοιπο κόσμο αντίστοιχα).

Στα επόμενα χρόνια που ακολούθησαν ήρθε η οικονομική κρίση, η οποία σε συνδυασμό με την τεχνολογική εξέλιξη, κατέστησε αναπόφευκτη την ύφεση και τη γενικότερη "κατηφόρα". Στο τέλος της δεκαετίας του 2000, η εταιρεία έκανε αίτηση για πτώχευση και τον επόμενο χρόνο, ενώ τα 1.700 καταστήματα που παρέμειναν ανοιχτά εξαγοράστηκαν από τον τηλεοπτικό πάροχο μέσω δορυφόρου, Dish Network. Μία ματιά στον αριθμό του προσωπικού είναι αρκετά κατατοπιστική: Οι 84.300 του 2004 το 2010 έγιναν 25.000, τη στιγμή που το 2019 ήταν μόλις 3. 

"Ήμασταν ήδη το τελευταίο κατάστημα Blockbuster στην Αμερική και απολαμβάναμε ήδη αρκετή προσοχή εξαιτίας αυτού", εξήγησε η Harding. "Όταν με προειδοποίησαν ότι εκείνο στην Αυστραλία επίσης έκλεινε, ξαφνιάστηκα και στεναχωρέθηκα όπως πάντα, γιατί όταν ένα κατάστημα κλείνει, ο κόσμος χάνει τη δουλειά του". Τα τελευταία δύο χρόνια πάντως, το Blockbuster υπό τη διοίκησή της, κατόρθωσε κάτι μοναδικό: Να εκμεταλλευθεί προς όφελός του το γεγονός ότι ήταν πια μοναδικό στο είδος του, εκείνο που μπορούσε να φέρει ιστορική αξία για τους νοσταλγούς των DVDs, BluRays και VHSs και γενικότερα της δεκαετίας του '90.

H μετά-franchise εποχή

Αξίζει να σημειωθεί ότι και πριν από τον τίτλο του "τελευταίου Blockbuster στη γη" το κατάστημα παραδόξως δεν τα πήγαινε καθόλου άσχημα χάρη στη βοήθεια μιας κοινότητας από οικογενειακές επιχειρήσεις που με τον τρόπο τους προσπαθούσαν να υποστηρίξουν την vintage βιντεοβιβλιοθήκη. Στο εξής όμως, η Harding διοικεί το τελευταίο των τελευταίων Blockbuster, που έτσι κι αλλιώς προσελκύει τουρίστες, έχει λόγο και βήμα σε ντοκιμαντέρ και δέχεται κρατήσεις στο Airbnb για νύχτες προβολών βιντεοταινιών σε '90s ντεκόρ. Όπως υποστηρίζει η ίδια, δεν το αντιμετωπίζει ως το τελευταίο κατάστημα μιας αλυσίδας, αλλά ως το δικό της, αυτόνομο μαγαζί, όπως αν το είχε ανοίξει εξαρχής μόνη της, χωρίς να ανήκει σε μία εταιρεία-κολοσσό. 

Παράλληλα, σύμφωνα με τη Harding, υπάρχει ακόμη κόσμος που βαριέται να είναι μόνος στο σπίτι και να επιλέγει μέσω του κινητού του τι θα δει, υπάρχει κόσμος που ακόμη κι έτσι αναζητά την ανθρώπινη επαφή και θέλει να χώνεται και να περιπλανιέται ανάμεσα στα ράφια για κινηματογραφικό "σαφάρι". 

Στην ερώτηση του πόσο μπορεί να αντέξει το κατάστημα απέναντι στο σαρωτικό ανταγωνισμό, η Harding μοιάζει ιδιαιτερα αισιόδοξη. "Πιστεύω ότι θα τα καταφέρουμε καλά. Ακόμη και τώρα που οι ταινίες προβάλλονται απευθείας μέσω streaming, δεν άλλαξαν πολλά. Υπάρχει κόσμος που δε γίνεται συνδρομητής στις πλατφόρμες και δε θέλει να ξοδέψει 30 δολάρια για να αγοράσει το νέο DVD που θα κυκλοφορήσει. Πάντα με ρωτούν: Πώς ανταγωνίζεσαι το Netflix; Αλλά δεν πάμε να παραβγούμε με το Netflix και τις υπόλοιπες πλατφόρμες. Θέλουμε να συνεχίσουμε να προσφέρουμε στους πελάτες μας την προσωπική υπηρεσία που δε μπορείς να λάβεις από τον καναπέ του σπιτιού σου", καταλήγει.