Η "εξορία" του Will Smith από τη δημόσια σκηνή μετά το χαστούκι που έδωσε στον Chris Rock τη βραδιά των Όσκαρ το 2022 κράτησε δύο χρόνια και τρεις μήνες. Μάλιστα, πριν από λίγες εβδομάδες κυκλοφόρησε στις ΗΠΑ το Bad Boys: Ride or Die, το νέο κεφάλαιο της σειράς ταινιών, με πρωταγωνιστές τους Will Smith και Martin Lawrence, και πλέον είναι διαθέσιμο και στις ελληνικές αίθουσες. Είναι η πρώτη ταινία με τον Will Smith που γυρίστηκε μετά το συμβάν.

Για την ακρίβεια, μόνο μια ακόμα ταινία του έχει ήδη κυκλοφορήσει τα τελευταία δύο χρόνια. Λέγεται Emancipation και είναι διαθέσιμη στο Apple TV+. Εκεί υποδύεται έναν σκλάβο στην εποχή της δουλείας. Ήταν μια ταινία που γυρίστηκε και ολοκληρώθηκε πριν από το χαστούκι. Δεν είχε βγει στις κινηματογραφικές αίθουσες και ο Will Smith το είχε προωθήσει ελάχιστα.

Περί τοξικότητας

Το αμερικανικό πρωτόκολλο στην περίπτωση τέτοιου σκανδάλου είναι αυτό ακριβώς. Ο πρωταγωνιστής γίνεται αμέσως "τοξικός", δηλαδή όλοι γύρω του τον αποφεύγουν, αποστασιοποιούνται και παίρνουν αποστάσεις. Όλες οι εταιρείες παραγωγής βάζουν σε αναμονή τις ταινίες για τις οποίες έχουν υπογράψει συμβόλαιο μαζί του, οι χορηγοί σταματούν τις συνεργασίες και κανείς δεν θέλει να εμφανίζεται δημόσια ή να σχετίζεται μαζί του.

Αρχίζει το "Καθαρτήριο", μια κατάσταση απομάκρυνσης από τα πάντα, απόσυρσης από τη δημόσια ζωή, μοναχικότητας, και στην καλύτερη περίπτωση, έχει σχέσεις με συνεργάτες και γνωστούς, αλλά στα κρυφά. Δηλαδή, μέχρι να υπάρξει η αίσθηση ότι μπορεί να βγάλει το κεφάλι του έξω από την πόρτα.

Η "επανένταξη"

Στην περίπτωση του Will Smith, υπήρξε ένα βίντεο απολογίας, άλλο ένα συμβατικό και υποχρεωτικό βήμα μαζί με την υπόσχεση βελτίωσης. Τώρα ο Jerry Bruckheimer (ένας ιστορικός παραγωγός ταινιών δράσης της δεκαετίας του 1990) και η Columbia, που βάζουν τη φήμη τους, αλλά και το κεφάλαιό τους στο Bad Boys: Ride or Die, αποφάσισαν ότι ίσως αξίζει να δοκιμάσουν, με μια ταινία από ένα franchise (άρα, "σιγουράκι") να δουν αν ο Will Smith είναι ακόμα ο Will Smith.

Η ανταπόκριση ήταν καλή το πρώτο σαββατοκύριακο στις ΗΠΑ, η ταινία λειτουργεί αναμενόμενα και σύμφωνα με τις προσδοκίες που θα υπήρχαν αν δεν είχαμε τα χαστούκια. Σχεδόν όλα φαίνεται να είναι όπως πριν.

Το Bad Boys: Ride or Die δεν προσποιείται τίποτα, μάλλον αλλάζει τον χαρακτήρα του Will Smith και κατά κάποιον τρόπο μπορεί να διαβαστεί ως μια μεταφορική εκδοχή της διαδικασίας της μετάνοιας και της κάθαρσης. Ο πράκτορας Mike στις τρεις προηγούμενες ταινίες της σειράς ήταν πάντα ο λεβέντης, ο κατακτητής των γυναικών και αυτός που, στο ζευγάρι με τον φίλο και συνάδελφό του που υποδύεται ο Martin Lawrence, βγαίνει ως πιο cool, πιο δραστήριος, με τις καλύτερες ατάκες και ποτέ γελοίος. Σε αυτή την ταινία, από την άλλη, εξαιτίας μιας λεπτομέρειας της πλοκής, ο Mike έχει πρόβλημα, πρέπει να μάθει κάτι, πρέπει να μετανοήσει κατά κάποιον τρόπο, και ο συνεργάτης του είναι αυτός που τον επαναφέρει.

Αλλά όχι μόνο αυτό: αυτή είναι και η ιστορία του πώς ο Mike παλεύει να σώσει τη γυναίκα του. Την είχε παντρευτεί στο προηγούμενο κεφάλαιο και τώρα βρίσκεται στην κατάσταση να πρέπει να την ανακτήσει από αυτούς που την απήγαγαν. Η εικόνα του παραμένει έτσι αυτή του ήρωα που δεν έδρασε από βία ή κακία, αλλά για να υπερασπιστεί τη γυναίκα του, μόνο που έχει την αύρα μιας πορείας προς τη σωτηρία. Ο Will Smith είναι για άλλη μια φορά ένα όνομα στο οποίο μπορεί να βασιστεί κανείς.

Δεν είναι δυνατόν να γνωρίζουμε αν αυτή η αλληγορική μορφή της απολογίας είναι που λειτούργησε. Mάλλον δεν ήταν μόνο αυτό, αφού η ταινία πήγε καλά από την αρχή, πριν καν προλάβει να πάρει μπρος το word of mouth, αλλά σίγουρα φαίνεται ότι τουλάχιστον για τις μεγάλες ταινίες ο Will Smith είναι και πάλι ένα όνομα στο οποίο μπορεί να βασιστεί κανείς.

Αυτό δεν σημαίνει ότι όλα είναι ακριβώς τα ίδια. Αν δεν είχε συμβεί το περιστατικό, ο Smith θα είχε κερδίσει το Όσκαρ, ένας ηθοποιός λοιπόν που θα ήταν τόσο εμπορικά επιτυχημένος, όσο και βραβευμένος, καλός τόσο για το μεγάλο box-office, όσο και για το εκλεπτυσμένο, ανεξάρτητο σινεμά. Αν το κοινό των franchise (όπου οι ηθοποιοί μετράνε πάντα λιγότερο από το εμπορικό σήμα) το έχει αποδεχτεί αυτό, αυτό δεν σημαίνει ότι το πιο απαιτητικό κοινό των ανεξάρτητων (αλλά και μικρότερων) ταινιών είναι πρόθυμο να το κάνει.

Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.