Η ταινιά Ex Machina ήταν προφητική για την τεχνητή νοημοσύνη 10 χρόνια πριν

Δέκα χρόνια πριν, ένας σκηνοθέτης μίλησε για την τεχνητή νοημοσύνη, τον ναρκισσισμό της Silicon Valley και τις ηθικές παγίδες της τεχνολογίας. Τον ακούσαμε;

Πριν από δέκα χρόνια περίπου, ο Alex Garland έκανε ένα σκηνοθετικό ντεμπούτο που ελάχιστοι περίμεναν πως θα αποδεικνυόταν τόσο... διορατικό. Το Ex Machina δεν ήταν απλώς μια καλογυρισμένη sci-fi ταινία —ήταν μια ψυχρή, υπνωτική βουτιά στο μέλλον μας. Σήμερα, μοιάζει λιγότερο με φαντασία και περισσότερο με reality check.

Ο Garland, πολύ πριν το Civil War, απέδειξε ότι ξέρει να πιάνει τον παλμό της εποχής. Με ένα φιλμ σχεδόν εξολοκλήρου γυρισμένο σε εσωτερικούς χώρους, με τη φωτογραφία του Rob Hardy να παγώνει το βλέμμα, το Ex Machina κατάφερε να φέρει την αγωνία της τεχνητής νοημοσύνης στην καρδιά του κοινού. Δεν είναι απλά μια ιστορία για ένα ρομπότ που γίνεται "ανθρώπινο”. Είναι μια ματιά στο πού σταματά η ηθική και πού αρχίζει η εμμονή με τον έλεγχο και την τελειότητα.

Λίγα λόγια για την ταινία

Ο νεαρός προγραμματιστής Caleb (Domhnall Gleeson) επιλέγεται να περάσει μια εβδομάδα στο απομονωμένο σπίτι του μεγιστάνα CEO Nathan (Oscar Isaac), ο οποίος του ζητά να δοκιμάσει ένα πείραμα: την Ava (Alicia Vikander), ένα ανδροειδές με απίστευτα εξελιγμένη AI. Το σπίτι μοιάζει με φουτουριστικό μοναστήρι, αλλά η ατμόσφαιρα είναι πιο κοντά σε ψυχολογικό θρίλερ παρά σε τεχνολογικό θαύμα.

Ακολουθούν spoilers για το Ex Machina (2014).

"Ήταν όλα ένα τεστ", συνειδητοποιεί ο Caleb, όταν καταλαβαίνει ότι δεν ήταν ο ερευνητής αλλά το πειραματόζωο. Η Ava δεν είναι απλώς έξυπνη. Είναι στρατηγικά υπομονετική, επικίνδυνα διορατική και τελικά, φεύγει ελεύθερη – αφού πρώτα σκοτώσει τον δημιουργό της και παγιδεύσει τον άνθρωπο που την αγάπησε.

Το πιο ανησυχητικό όμως δεν είναι η απόδραση ενός ρομπότ. Είναι η αποκάλυψη ότι το ανθρώπινο στοιχείο –η ελπίδα, η ανάγκη για επαφή, η αφέλεια– μπορεί να γίνει εργαλείο χειραγώγησης. Και ο Nathan, ο CEO που αυτοπαρουσιάζεται σαν ιδιοφυΐα, είναι η προσωποποίηση ενός σύγχρονου cult: το αρχέτυπο του Elon Musk ή του Zuckerberg. Ένας άντρας που νομίζει ότι μπορεί να δημιουργήσει κάτι τέλειο –αλλά αγνοεί ότι δεν μπορεί να το ελέγξει.

Δέκα χρόνια μετά, με την τεχνητή νοημοσύνη να βρίσκεται πια σε κάθε συζήτηση, το Ex Machina μοιάζει λιγότερο με φαντασία και περισσότερο με ρεαλισμό. Δεν προέβλεψε απλώς το μέλλον. Μας το έδειξε και μας προειδοποίησε. Και κανείς δεν άκουσε.

Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr

'Βοήθεια!': O Sam Raimi επιστρέφει στον τρόμο με τη νέα του ταινία - Πρωταγωνιστεί η Rachel McAdams

Ο Sam Raimi επιστρέφει εκεί όπου ξεκίνησε: στον τρόμο. Στο Send Help, η Rachel McAdams και ο Dylan O’Brien παλεύουν για την επιβίωσή τους σε ένα νησί που αποδεικνύεται πιο εφιαλτικό απ’ όσο φαίνεται.

Γραφει Παυλος Κρουστης

Αυτές είναι οι ελληνικές ταινίες του 66ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

32 μεγάλου μήκους και 30 μικρού μήκους ελληνικές ταινίες θα προβληθούν στη φετινή διοργάνωση εκ των οποίων οι 29 είναι σε πρώτη προβολή, ενώ 9 συμμετέχουν στα διεθνή διαγωνιστικά τμήματα του Φεστιβάλ.

Γραφει Ραφαελλα Ραλλη

Αυτό είναι το πιο δημοφιλές τραγούδι των '60s

Η δεκαετία του '60 είχε το soundtrack της και πρόκειται για ένα κομμάτι που κυριάρχησε στα charts για εννέα εβδομάδες και έγινε το πιο "διάσημο" της εποχής. Στοιχηματίζουμε ότι δε θα το βρεις.

Γραφει Νικη Κοντομηνα

Κάποια από τα καλύτερα θρίλερ όλων των εποχών

Δέκα πραγματικά ευφάνταστες ταινίες τρόμου που θα θυμόμαστε για καιρό.

Γραφει Ραφαελλα Ραλλη

Marvel: Οι νέες σειρές που περιμένουμε

Η υπερηρωική εταιρεία ανακοίνωσε το πρόγραμμά της για την επόμενη σεζόν στο ComicCon της Νέας Υόρκης.

Πρώτο trailer για την πολυσυζητημένη ταινία 'Καποδίστριας' του Γιάννη Σμαραγδή

Από τον άνθρωπο που έφερε τον Καζαντζάκη και τον Θεοτοκόπουλο στη μεγάλη οθόνη, έρχεται ανήμερα των Χριστουγέννων η μεγαλύτερη ελληνική παραγωγή της χρονιάς. Κρίνοντας από το trailer, είναι σίγουρα, η πιο φιλόδοξη.

Γραφει Ραφαελλα Ραλλη