Υπάρχουν ταινίες που σε στοιχειώνουν, και όχι μόνο για καλλιτεχνικούς λόγους. Το Stalker του Andrei Tarkovsky, ένα από τα πιο επιδραστικά φιλμ του 20ού αιώνα, δεν άφησε πίσω του μόνο κινηματογραφικά απομεινάρια, αλλά και θεωρίες για έναν θανάσιμο απολογισμό.
Ο Tarkovsky θεωρείται από πολλούς ένας από τους σπουδαιότερους δημιουργούς του σινεμά. Απόφοιτος του περίφημου Ινστιτούτου Κινηματογράφου της Μόσχας, σκηνοθέτησε επτά ταινίες πριν πεθάνει από καρκίνο το 1986. Μεταξύ αυτών το Ivan’s Childhood, το Andrei Rublev και φυσικά το Solaris. Όμως το Stalker, η πιο "μεταφυσική” και σκοτεινή δουλειά του, είναι αυτή που άφησε το πιο βαρύ αποτύπωμα—κυριολεκτικά και μεταφορικά.
Λίγα λόγια για την ταινία
Το Stalker, βασισμένο χαλαρά στο μυθιστόρημα Roadside Picnic των Arkady και Boris Strugatsky, αφηγείται την ιστορία ενός οδηγού που καθοδηγεί δύο άντρες μέσα στη μυστηριώδη "Ζώνη”—ένα τοξικό και απαγορευμένο μέρος που υποτίθεται πως μπορεί να πραγματοποιήσει τις πιο κρυφές επιθυμίες όποιου φτάσει σε ένα συγκεκριμένο δωμάτιο.
Για τα γυρίσματα, ο Tarkovsky επέλεξε μια βιομηχανικά επιβαρυμένη περιοχή στην Εσθονία, κοντά στον ποταμό Jägala. Εκεί, σύμφωνα με τον ηχολήπτη Vladimir Sharun, υπήρχε εργοστάσιο χημικών που μόλυνε τον ποταμό. Όπως είπε ο ίδιος: "Γυρίζαμε δίπλα σε ένα υδροηλεκτρικό εργοστάσιο. Ανέβαζαν χημικά στον ποταμό και τα βλέπεις και στην ταινία—αφροί, ‘χιόνι’ κατακαλόκαιρο. Ήταν δηλητήριο”.
Ο Tarkovsky πέθανε λίγα χρόνια αργότερα από καρκίνο στους πνεύμονες. Το ίδιο και ο πρωταγωνιστής Anatoly Solonitsyn και η σύζυγος του σκηνοθέτη, Larisa Tarkovskaya. "Όταν πέθανε και η Larisa από τον ίδιο καρκίνο, κατάλαβα πως δεν ήταν σύμπτωση”, είπε ο Sharun. "Πολλές γυναίκες του συνεργείου είχαν δερματικά προβλήματα. Ήταν το μέρος αυτό που μας σκότωσε”.
Δεν υπήρξε ποτέ επίσημη επιβεβαίωση πως οι θάνατοι σχετίζονται με τις τοξικές συνθήκες των γυρισμάτων. Όμως η υποψία παραμένει, σαν σκιά πάνω από ένα έργο που θεωρείται ένα από τα μεγαλύτερα επιτεύγματα του κινηματογράφου.
Με 100% βαθμολογία στο Rotten Tomatoes και φανατικό κοινό που το θεωρεί "ένα από τα πιο εντυπωσιακά κατορθώματα του σινεμά”, το Stalker δεν είναι απλώς ταινία. Είναι θρύλος—ίσως και κατάρα.
Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.