Το 1973, κατά την τελετή απονομής των Όσκαρ, ο "Νονός" του Φράνσις Φορντ Κόπολα τιμήθηκε με τρία βραβεία: καλύτερης ταινίας, διασκευασμένου σεναρίου (από το ομώνυμο βιβλίο του Μάριο Πούζο) και πρώτου ανδρικού ρόλου για την ερμηνεία του Μάρλον Μπράντο.
Η επιτυχία αυτή ήρθε στο τέλος μιας δύσκολης και έντονα φορτισμένης παραγωγής, όπου οι συγκρούσεις μεταξύ σκηνοθέτη και παραγωγών ήταν συνεχείς. Κανείς, εκείνη τη στιγμή, δεν φανταζόταν ότι η ταινία όχι μόνο θα έπαιρνε Όσκαρ, αλλά θα γινόταν και μία από τις πιο εμβληματικές στην ιστορία του κινηματογράφου.
Ο Νονός: Η απόφαση των Όσκαρ
Ένα από τα στοιχεία που συνέβαλαν στη διαχρονικότητα της ταινίας ήταν και η μουσική. Ο Νίνο Ρότα, συνθέτης γνωστός από τη συνεργασία του με τον Φελίνι, κατάφερε να δώσει ηχητική υπόσταση στο κλίμα επιβλητικότητας, συναισθηματικής έντασης και απειλής που διαπερνά την ταινία. Η μουσική επένδυση του "Νονού" θεωρείται μέχρι σήμερα μια από τις πιο αναγνωρίσιμες και αγαπημένες στο παγκόσμιο σινεμά.
Και όμως, παρ’ όλα αυτά, η συγκεκριμένη σύνθεση δεν απέσπασε Όσκαρ. Αν και η ταινία είχε συγκεντρώσει συνολικά έντεκα υποψηφιότητες, η κατηγορία της καλύτερης πρωτότυπης μουσικής αφαιρέθηκε. Ο λόγος ήταν πως ο Ρότα είχε ενσωματώσει στη σύνθεση μελωδικά στοιχεία που είχε ήδη χρησιμοποιήσει το 1958 στην ταινία "Fortunella" του Εντουάρντο ντε Φιλίππο. Σύμφωνα με τον κανονισμό της Ακαδημίας εκείνη την εποχή, για να θεωρηθεί μια μουσική σύνθεση επιλέξιμη, έπρεπε τουλάχιστον το 60% να είναι πρωτότυπο υλικό. Το έργο του Ρότα κρίθηκε ότι δεν πληροί την προϋπόθεση αυτή.
Έτσι, το Όσκαρ για εκείνη τη χρονιά πήγε τελικά στη μουσική της ταινίας "Limelight" του Τσάρλι Τσάπλιν, η οποία, αν και είχε γυριστεί το 1952, κυκλοφόρησε καθυστερημένα στις Ηνωμένες Πολιτείες, γεγονός που την έκανε επιλέξιμη για την απονομή του 1973.
Ο Νίνο Ρότα θα αναγνωριστεί από την Ακαδημία λίγα χρόνια αργότερα, κερδίζοντας τελικά το Όσκαρ για τη μουσική του "Νονού – Μέρος II". Παρ’ όλα αυτά, η περίπτωση του πρώτου "Νονού" έμεινε στην ιστορία, οδηγώντας τελικά και σε αλλαγές στον κανονισμό της Ακαδημίας για το τι θεωρείται "πρωτότυπη μουσική" σε μια κινηματογραφική παραγωγή.
Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.