Δεκαπέντε χρόνια μετά την κυκλοφορία του, το A Serbian Film εξακολουθεί να θεωρείται η πιο αμφιλεγόμενη ταινία τρόμου που γυρίστηκε ποτέ.

Όταν προβλήθηκε πρώτη φορά, ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων, με αποτέλεσμα να απαγορευτεί σε 46 χώρες, ενώ στο Ηνωμένο Βασίλειο κάποιος συνελήφθη απλώς επειδή εισήγαγε ένα αντίγραφό του. Ακόμη και ο διευθυντής του φεστιβάλ Sitges κατηγορήθηκε για "προβολή παιδικής πορνογραφίας" επειδή τόλμησε να το δείξει.

Ανείπωτη φρίκη

Η ιστορία του σκηνοθέτη Srdjan Spasojeviċ ακολουθεί τον Miloš, έναν βετεράνο πορνοστάρ που δέχεται μια "δουλειά" για να εξασφαλίσει το μέλλον της οικογένειάς του. Όταν όμως συνειδητοποιεί ότι συμμετέχει σε ένα snuff film με θέματα παιδεραστίας και νεκροφιλίας, αποχωρεί. Τρεις μέρες μετά ξυπνάει αιμόφυρτος, χωρίς να θυμάται τι έκανε. Η ταινία περιέχει σκηνές που πολλοί χαρακτήρισαν "ανείπωτα φρικαλέες", όμως η πρόθεσή της δεν ήταν απλώς να σοκάρει.

Φέτος, ο παραγωγός Stephen Biro παρουσιάζει το A Serbian Documentary, που επιχειρεί να δείξει το παρασκήνιο πίσω από τη διαβόητη ταινία. "Είδα το A Serbian Film το 2010 και το λάτρεψα. Χάσαμε τα δικαιώματα τότε, αλλά χρόνια αργότερα γνώρισα τον Srdjan και του είπα: "Θα σε βοηθήσω να κυνηγήσεις όσους σε εκμεταλλεύτηκαν”", δήλωσε. Από αυτή τη συνεργασία γεννήθηκε το ντοκιμαντέρ, που κάνει παγκόσμια πρεμιέρα στο FrightFest του Λονδίνου.

Ο Biro είχε πρόσβαση σε 162 ώρες γυρισμάτων, storyboards, κοστούμια και props. "Μου έστειλε μέχρι και το μωρό, τα κεφάλια και τα σώματα. Και του είπα: "Φίλε, πρέπει να γίνει ντοκιμαντέρ”", θυμάται.

Το ντοκιμαντέρ προσπαθεί να αποδείξει ότι το A Serbian Film δεν ήταν απλώς μια άσκηση ακραίου σοκ. Αντίθετα, αντικατοπτρίζει τις λογοκρισίες που βίωσαν οι δημιουργοί στη Σερβία, αλλά και τη σκοτεινή ιστορία της χώρας. "Η Σερβία πέρασε από γενοκτονία. Αυτό ήταν το νόημα της ταινίας", εξηγεί ο Biro. "Είναι φρικιαστική γιατί αντικατοπτρίζει όσα έζησε ο λαός της".

Παρά το βάρος της θεματικής, τα παρασκήνια δείχνουν μια πιο ανθρώπινη πλευρά: οι ηθοποιοί γελούσαν, παραπονιούνταν για το ποδόσφαιρο ή για ένα cheeseburger, λειτουργούσαν σαν οικογένεια.

Αν και πολλοί θεατές συνεχίζουν να αντιδρούν έντονα, οι κριτικοί έχουν επανεκτιμήσει την ταινία για τα πρακτικά εφέ και τη φωτογραφία της. Ο Spasojeviċ, ωστόσο, δεν έχει καταφέρει να γυρίσει δεύτερη ταινία. "Όταν ακούνε ότι είναι ο δημιουργός του A Serbian Film, οι παραγωγοί κλείνουν το πορτοφόλι τους", λέει ο Biro, ο οποίος επιμένει να τον στηρίξει.

Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.