Ο James Cameron δεν έχει πρόβλημα να ξοδέψει τεράστια ποσά για τις ταινίες του, αλλά όταν δημιούργησε την πρώτη του παραγωγή που ξεπέρασε τα 920 εκ. €, βρήκε έναν απροσδόκητα έξυπνο τρόπο να περιορίσει τα έξοδα.
Αν υπάρχει κάτι που οι τελευταίες τρεις δεκαετίες blockbusters έχουν αποδείξει, είναι ότι το να υποτιμάς τον Cameron είναι σχεδόν πάντα λάθος. Παρά τις εξαντλητικές και συχνά ταραχώδεις διαδικασίες παραγωγής, οι ταινίες του καταλήγουν σταθερά να ξεχωρίζουν τόσο καλλιτεχνικά όσο και οικονομικά.
Το μυστικό κόλπο του James Cameron στα γυρίσματα του Τιτανικού
Το Avatar άλλαξε για πάντα την πορεία του, όταν έγινε η πρώτη ταινία που ξεπέρασε τα 1,84 δισ. € παγκοσμίως -και εξακολουθεί να βρίσκεται στην κορυφή των εισπράξεων όλων των εποχών, χάρη σε μια επανέκδοση που το έστειλε ξανά πάνω από το Avengers: Endgame. Δεν ήταν όμως η πρώτη φορά που ο Cameron είχε στα χέρια του την "μεγαλύτερη ταινία της ιστορίας". Το Titanic υπήρξε φαινόμενο που σάρωσε τα ταμεία στα τέλη των ’90s, ξεπερνώντας Star Wars και Jurassic Park.
Το Titanic είναι από εκείνες τις σπάνιες ταινίες που μοιάζουν να υπερκαλύπτουν κάθε ανταγωνιστή. Ήταν η πρώτη ταινία που έσπασε το όριο των 920 εκ. € (και αργότερα των 1,84 δισ. € με τις επανεκδόσεις), ενώ ισοφάρισε το ιστορικό ρεκόρ των 11 Όσκαρ -διάκριση που μοιράζεται μόνο με τα Ben-Hur και The Lord of the Rings: The Return of the King. Κι όμως, όσο παράδοξο κι αν ακούγεται σήμερα, τότε πολλοί πίστευαν πως το Titanic θα κατέρρεε θεαματικά και θα έθετε τέλος στην καριέρα του Cameron.
Παρότι είχε μόλις θριαμβεύσει με τα True Lies και Terminator 2, ταινίες με επαναστατικά CGI, η ιδέα ενός κλασικού ρομαντικού έπους δεν φαινόταν εμπορικό στοίχημα. Με τη φήμη του ως τεχνικού πρωτοπόρου, αρκετοί θεώρησαν πως είχε φτάσει στο σημείο όπου η φιλοδοξία του ξεπερνούσε τις δυνατότητές του.
Η δυσκολία του Titanic ήταν ότι έπρεπε να αναπαραστήσει με ακρίβεια ένα πραγματικό γεγονός· δεν υπήρχε η ελευθερία του φανταστικού όπως στις άλλες του δουλειές. Στο The Abyss μπορούσε να δημιουργήσει δικές του μορφές ζωής, αλλά εδώ έπρεπε να "χτίσει" με λεπτομέρεια ένα ιστορικό πλοίο. Ένα από τα στοιχεία που εντυπωσιάζουν περισσότερο είναι το πόσο επιβλητικό φαίνεται το πλοίο δίπλα στους ηθοποιούς.
Με το Titanic να κερδίζει Όσκαρ για τα "Καλύτερα Οπτικά Εφέ", είναι προφανές ότι ο Cameron αξιοποίησε προηγμένες τεχνικές για να παίξει με την κλίμακα των σκηνικών. Παρ’ όλα αυτά, αποκάλυψε στους Los Angeles Times πως ένα μέρος του αποτελέσματος προέκυψε από μια σχεδόν αφοπλιστικά απλή ιδέα.
"Προσλαμβάναμε μόνο κοντούς κομπάρσους για να φαίνεται μεγαλύτερο το σκηνικό", είπε. "Όποιος ήταν πάνω από 1,73 μ., δεν περνούσε. Ήταν σαν να κερδίζαμε 920 χιλ. € επιπλέον αξίας μόνο από το casting".
Το να γλιτώσεις περίπου 920 χιλιάδες ευρώ μπορεί να μην φαίνεται πολύ μέσα σε έναν προϋπολογισμό που άγγιζε τα 184 εκ. €, και ο Cameron σίγουρα δεν έγινε πιο "λιτός" στη συνέχεια, αν κρίνουμε από τα τεράστια ποσά που φημολογείται πως κόστισαν τα Avatar: The Way of Water και Avatar: Fire and Ash — με κόστος έως και 368 εκ. €.
Ωστόσο, άλλο πράγμα είναι να ρίχνεις χρήμα σε μια παραγωγή και άλλο να χρησιμοποιείς ευρηματικότητα για να τη βελτιώσεις. Στην περίπτωση του Cameron, αυτά τα μικρά τεχνάσματα είναι ένας από τους λόγους που παραμένει -όπως είπε και ο ίδιος- "ο βασιλιάς του κόσμου".