Στο The Social Dilemma, ο Jeff Orlowski προσπάθησε να καταγράψει την άβολη πραγματικότητα των social media και του τρόπου με τον οποίο "δουλεύουν" πια. Το Facebook, όπως ήταν αναμενόμενο, απάντησε. Ο γίγαντας των μέσων κοινωνικής δικτύωσης εξέδωσε την προηγούμενη Παρασκευή μία ανακοίνωση, με τα βασικότερα σημεία της διαφωνίας του με το περιβόητο ντοκιμαντέρ του Netflix.

"Πρέπει να γίνουν συζητήσεις σχετικά με τον αντίκτυπο των social media στη ζωή μας. Αλλά το The Social Dilemma επιδιώκει να θάψει την ουσία προς όφελος του εντυπωσιασμού. Προσφέρει μία απολαυστική για τους θεατές αλλά παραμορφωμένη άποψη για το πώς λειτουργούν οι πλατφόρμες κοινωνικών μέσων, προκειμένου να δημιουργήσει έναν βολικό αποδιοπομπαίο τράγο για πιο δύσκολα και περίπλοκα προβλήματα" αναφέρει το έγγραφο που δημοσιεύτηκε από το Facebook.

Υπενθυμίζουμε ότι στο ντοκιμαντέρ του Jeff Orlowski περιέχονται συνεντεύξεις με πρώην στελέχη του Facebook, του Twitter, της Google και άλλων εταιρειών τεχνολογίας, τα οποία μιλούν μεταξύ άλλων για θέματα όπως ο εθισμός στα social media, η εξάπλωση παραπληροφόρησης και θεωριών συνωμοσίας μέσω αυτών, η χειραγώγηση των εκλογών και η στοχοποίηση του κοινού στο πλαίσιο της διαφήμισης. Όλα αυτά μέσω του αλγορίθμου που προτείνει content και διαφημίσεις. 

Το Facebook λοιπόν εστιάζει την αντίθεσή του σε κάποια πολύ βασικά σημεία:

  • Η εταιρεία του Mark Zuckerberg ισχυρίζεται πως οι ομάδες προϊόντων του News Feed δεν έχουν κάποια σκοτεινά κίνητρα που αυξάνουν τον χρόνο παραμονής των χρηστών στο Facebook.
  • Σχετικά με τις εκλογικές παρεμβάσεις, το Facebook παραδέχεται τα λάθη που έκανε το 2016 αλλά τονίζει πως έχει προχωρήσει σε σημαντικά βήματα και ισχυρούς αμυντικούς μηχανισμούς προκειμένου να αποφευχθεί μία νέα εμπλοκή του στη διαδικασία.
  • Αναφέρεται πως είναι εντελώς λανθασμένο ένα πολύ συγκεκριμένο κομμάτι του ντοκιμαντέρ: Το Facebook επιμένει πως δεν επιτρέπει την παραπληροφόρηση ούτε επωφελείται από αυτήν. Γι' αυτό και έχει δεκάδες συνεργάτες σε ένα παγκόσμιο δίκτυο που πλέον τσεκάρουν τα γεγονότα και εντοπίζουν τα fake news.
  • Σε αντίθεση με την ταινία, οι πολιτικές της εταιρείας απαγορεύουν στις επιχειρήσεις να χρησιμοποιούν ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα των χρηστών.
  • Το Facebook υποστηρίζει πως έχει προχωρήσει σε σημαντικές αλλαγές στον τρόπο με τον  διαχειρίζεται τα δεδομένα των χρηστών στο πλαίσιο της συμφωνίας με την Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου, ειδικά μετά το πρόστιμο των 5 δισ. δολαρίων που του είχε επιβληθεί.

Το The Social Dilemma είναι ασφαλώς ακόμη διαθέσιμο στο Netflix και ο καθένας μπορεί να το παρακολουθήσει, καταλήγοντας με τη σειρά του στα δικά του συμπεράσματα.