Η Guardian ρίχνει φως στη συντριβή του "Helios" στο Γραμματικό

Το εκτενές δημοσίευμα της βρετανικής εφημερίδας για το αεροπορικό δυστύχημα, που στοίχισε τη ζωή σε 121 ανθρώπους πριν από 15 χρόνια.

Γράφει: Esquire Editors 21 Σεπτεμβρίου 2020

Ως "εξιλαστήριο θύμα" χαρακτηρίζει τον εαυτό του ο Άλαν Ίργουιν, ο Βρετανός μηχανικός που είχε ελέγξει το μοιραίο Boeing της αεροπορικής εταιρείας Helios, σε εκτενές δημοσίευμα του Guardian για την εμπλοκή του στο δυστύχημα που στοίχισε τη ζωή σε 121 ανθρώπους πριν από 15 χρόνια.

Το ρεπορτάζ του Guardian αναλύει όλες τις πτυχές της τραγωδίας και φέρνει την εταιρεία κατασκευής προ των ευθυνών της, μέσω της πλευράς του μηχανικού, Άλαν Ίργουιν.

Νωρίς το πρωί της 14ης Αυγούστου του 2005, ο 44χρονος τότε Άλαν Ίργουιν βρισκόταν μαζί με τη σύντροφό του Ντόνα και τα δυο τους παιδιά σε ένα διαμέρισμα στη Λάρνακα. Ήταν μια βολική βάση, καθώς απείχε μόλις μερικά λεπτά από το αεροδρόμιο. Ο Ίργουιν ήταν μηχανικός αεροσκαφών, και είχε "κολλήσει" με τη μηχανική από τότε που υπηρετούσε στη Βασιλική Πολεμική Αεροπορία, αλλά και ως γιος ενός πιλότου και μηχανικού αεροσκαφών.

Ως μηχανικός, ο Ίργουιν συνεργαζόταν με διάφορες εταιρείες εδώ και δεκαπέντε χρόνια. Η δουλειά του ήταν καλοπληρωμένη και του άρεσε να ταξιδεύει. Είχε δουλέψει στο Κουβέιτ, στην Κίνα, στη Μαλαισία, στη Μέση Ανατολή, στην Ανατολική Αφρική, στο Μεξικό, στο Μαϊάμι. Τον Απρίλιο του '05 η Helios προσέλαβε τον Ίργουιν με ένα συμβόλαιο έξι μηνών. Η χαμηλού κόστους κυπριακή εταιρεία δεν του ήταν άγνωστη, καθώς είχε συνεργαστεί ξανά μαζί της το 2002.

Η έδρα της Helios ήταν στη Λάρνακα, ενώ η εταιρεία διέθετε τρία αεροσκάφη - όλα Boeing 737. Η δουλειά του Ίργουιν ήταν να ελέγχει το σκάφος μετά την προσγείωσή του και να δίνει το πράσινο φως για την απογείωσή του. "Η δουλειά ήταν ενδιαφέρουσα και η ποιότητα ζωής παραμυθένια", λέει σήμερα.

Εκείνη την ημέρα ο Ίργουιν πήγε στη δουλειά στις 10 το βράδυ, τελείωσε περίπου στις 6.30 το πρωί και σχεδίαζε να πάει τα παιδιά του για μπάνιο στη θάλασσα. Στις 8 χτύπησε το τηλέφωνό του. Ήταν από το κέντρο επιχειρήσεων της Helios και ζητούσαν από τον Ίργουιν να επιστρέψει στη δουλειά. Πίστευε πως θα βρισκόταν αντιμέτωπος με κάποιο θέμα ρουτίνας. Αυτό που βρήκε όμως ήταν μια αίθουσα σε κατάσταση συναγερμού. Το κέντρο είχε χάσει επαφή με το αεροσκάφος που εκτελούσε την πτήση από τη Λάρνακα στην Αθήνα με 121 επιβαίνοντες. Το αεροσκάφος ήταν δυο ώρες που είχε απογειωθεί και βρισκόταν ακόμη στον αέρα, ενώ η αναφορά των πιλότων της ελληνικής αεροπορίας έλεγε πως η θέση του πιλότου ήταν άδεια, ο συγκυβερνήτης ήταν πεσμένος στον πίνακα ελέγχου και πως οι μοναδικοί τρεις επιβάτες που ήταν ορατοί φορούσαν μάσκες οξυγόνου και ήταν αναίσθητοι. "Όλοι σκεφτήκαμε την τρομοκρατία" λέει ο Ίργουιν.

Το αεροσκάφος πήγαινε με τον αυτόματο πια και έκανε κύκλους πάνω από την Αθήνα σαν να περίμενε άδεια για να προσγειωθεί. Ο Ίργουιν υπολόγισε πως είχε καύσιμα για τρεις ώρες. Σε περίπου είκοσι λεπτά επομένως θα ερχόταν η συντριβή και η συντριβή ήρθε στις 9 και 3 λεπτά στο όρος Γραμματικό. Τι είχε συμβεί τις προηγούμενες 14 ώρες; Μετά την προσγείωσή του στο αεροδρόμιο της Λάρνακας, ο πιλότος είχε αναφέρει την ύπαρξη κάποιου θορύβου στην πόρτα από την οποία γινόταν ο εφοδιασμός του φαγητού. Αλλά δεν ήταν μόνο αυτός ο λόγος για να αρχίσει ένα παιχνίδι αλληλοκατηγοριών που συνοδεύει σχεδόν κάθε αεροπορικό δυστύχημα.

Ο τότε διευθύνων σύμβουλος της Boeing Ντένις Μούλενμπεργκ κατηγόρησε τον πιλότο πως δεν ακολούθησε κατά γράμμα τη διαδικασία. Εναν μήνα αργότερα όμως, η Boeing παραδέχθηκε πως υπήρχε ένα πρόβλημα με το λογισμικό στα αεροσκάφη τύπου 737 Max. Και τώρα έρχεται μια έκθεση, για να διαπιστώσει πως στην Boeing δεν υπάρχει πια "σωστή πολιτική ασφάλειας".

Όταν συνετρίβη το Helios, τα φώτα έπεσαν σε μια σειρά από υπαλλήλους, μεταξύ των οποίων ήταν ο κυβερνήτης Ιάνκο Στόιμενοφ, επικεφαλής τότε εκπαίδευσης και επιτήρησης των πιλότων. Έπειτα ήρθε η σειρά του κυβερνήτη του αεροσκάφους Χαν Γιέργκεν Μέρτεν, ο οποίος έχασε τη ζωή του κατά τη συντριβή - η έκθεση για το δυστύχημα που συντάχθηκε τότε έλεγε πως η "ανατολικογερμανική καταγωγή του τον έκανε λιγόλογο και όχι πολύ κοινωνικό". Στόχος επικρίσεων έγινε ασφαλώς και ο Αλαν Ίργουιν. Γι' αυτόν ήταν η αρχή μιας οκταετούς δικαστικής διαμάχης. Διαλύθηκε η σχέση του με τη σύντροφό του. Έχασε τη δουλειά του και την ισορροπία του. Το τελικό συμπέρασμα ήταν πως όλα οφείλονταν σε ανθρώπινο λάθος.

Τα πράγματα όμως είναι πιο σύνθετα. Από το 1994 έχουν σημειωθεί μια σειρά από δυστυχήματα με τα οποία έχει σχέση το σύστημα ειδοποιήσεων των Boeing 737. Αυτό αναφέρει η έκθεση που φέρνει στο φως της δημοσιότητας ο Guardian και φέρνει την Boeing προ των ευθυνών της. Εκεί γίνεται λόγος για πρόβλημα με το σύστημα αποσυμπίεσης. Η σημαντική αυτή έκθεση έμεινε όλο αυτό το διάστημα στο σκοτάδι.

Το δημοσίευμα επαναλαμβάνει τα όσα είχαν γίνει γνωστά κατά την περίοδο των ερευνών και της δίκης, με τον Ίργουιν να επιμένει ότι μετά από τον μηχανικό έλεγχο του αεροσκάφους, είχε επαναφέρει το διακόπτη συμπίεσης στο "αυτόματο" ως όφειλε, παρά την περί του αντιθέτου κατηγορία σε βάρος του. Σημειώνεται δε, ξανά, ότι λάθη σχεδιασμού των Boeing ευθύνονταν για την τραγωδία, λάθη τα οποία, όπως υποστηρίζει ο Ίργουιν, η κατασκευάστρια εταιρεία είχε αγνοήσει παρά τις προειδοποιήσεις.

Σε σχόλιο προς την εφημερίδα, η Boeing παραπέμπει στο πόρισμα της ελληνικής έρευνας για τα αίτια του δυστυχήματος και στην ετυμηγορία της ελληνικής δικαιοσύνης που αναφέρονταν σε μη σωστή τήρηση των διαδικασιών πτήσης από συγκεκριμένα άτομα της Ήλιος.

Από: thetoc.gr


φωτογραφία Getty Images

ΜΗ ΧΑΣΕΙΣ

Περισσoτερα για Πολιτική

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ

Τι ακριβώς είναι και τι υποστηρίζει η θεωρία συνωμοσίας QAnon

Ένα επικίνδυνο παγκόσμιο φόρουμ συνωμοσιολογίας.

Οι νεκροί από την πανδημία στις ΗΠΑ πλησιάζουν τους 200.000

Μέσα σε όλη αυτή την τραγωδία που βιώνουν στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού, έρχεται να προστεθεί και η επικείμενη έναρξη της εποχικής γρίπης.