Τι πραγματικά συνέβη με το Ever Given στη Διώρυγα του Σουέζ

Το γιγαντιαίων διαστάσεων εμπορικό πλοίο Ever Given αποκολλήθηκε μετά από σχεδόν μία εβδομάδα από τη Διώρυγα του Σουέζ. Τι θα γίνει από εδώ και πέρα.

Αποτελεί την πιο viral είδηση της τελευταίας εβδομάδας και όλοι μιλούν γι' αυτό, σχεδόν περισσότερο κι από τον κορονοϊό. Η όλη κατάσταση δε, έχει δώσει μπόλικο υλικό για χιλιάδες memes. Το τεράστιο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Ever Given είχε προσκολλήσει από την περασμένη Τρίτη στο νότιο τμήμα της Διώρυγας του Σουέζ, μπλοκάροντας τη δίοδο που συνδέει τη Μεσόγειο με την Ερυθρά θάλασσα και, κατ' επέκταση, δημιουργώντας προβλήματα ακόμη και στην ίδια την παγκόσμια οικονομία.

Η ιστορία του Ever Given

Το γιγαντιαίο σκάφος της ναυτιλιακής εταιρείας Evergreen Marine κατασκευάστηκε το 2018 και θεωρείται ένα Golden-class container ship. Μπορεί να μεταφέρει μέχρι και 20.000 κοντέινερ. Ουσιαστικά, είναι ένα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα της ολοένα και αυξανόμενης τάσης στην παγκόσμια ναυτιλία που επιτάσσει τη δημιουργία όλο και πιο μεγάλων πλοίων για εμπορικούς σκοπούς. 

Τι πραγματικά συνέβη με το Ever Given στη Διώρυγα του ΣουέζGetty Images

Και αυτό ακριβώς είναι εκείνο που υποκίνησε προβλήματα, όπως ακριβώς συμβαίνει τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές στη Διώρυγα του Σουέζ.

Πώς κόλλησε

Το ιδιοκτησίας της ιαπωνικής εταιρείας Shoei Kisen Kaisha, Ever Given, βρισκόταν σε πορεία προς το λιμάνι του Ρότερνταμ από την Κίνα, όταν κόλλησε στο εν λόγω σημείο λόγω μίας αμμοθύελλας, συνδυαστικά με μερικούς ακόμη παράγοντες. Η ορατότητα μειώθηκε αισθητά και οι ριπές του ανέμου έφτασαν σε ταχύτητα μέχρι και τα 50 χλμ/ώρα.

ΠΛΟΙΟ EVER GIVEN ΣΤΗ ΔΙΩΡΥΓΑ ΤΟΥ ΣΟΥΕΖ 3Getty Images

Το βάρους 220.000 τόνων και μήκους 400 μέτρων πλοίων ουσιαστικά 'φράκαρε'. Για τα καλά. Αρχικά έσπευσαν στο σημείο 8 ρυμουλκά αλλά σύντομα άπαντες κατάλαβαν πως δεν αρκούν αυτά.

Έπειτα επιστρατεύτηκε ένας μικρός στόλος από κατασκευαστικά οχήματα και εν τέλει βυθοκόρος (σ.σ. ένας πολύ ιδιαίτερος τύπος πλοίου που χρησιμοποιείται για εκβαθύνσεις, διανοίξεις, διαπλατύνσεις και γενικά τον καθαρισμό των βυθών, την αξιοποίηση διαμόρφωση ακτών για κατασκευή λιμενικών, τουριστικών έργων κ.α., όπως αναφέρει η Wikipedia). 

Η σημασία της Διώρυγας του Σουέζ

Η μήκους 162 χλμ Διώρυγα του Σουέζ διαπερνά το βορειοανατολικό μέρος της Αιγύπτου και αποτελεί ένα ζωτικής σημασίας ναυτικό πέρασμα, ικανό να εξυπηρετήσει μέχρι και 50 πλοία ανά ημέρα. Για την ακρίβεια το 12% της παγκόσμιας ναυτιλίας περνά από εκεί - είναι το δεύτερο μεγαλύτερο ποσοστό μετά τη Διώρυγα του Παναμά.

ΠΛΟΙΟ EVER GIVEN ΣΤΗ ΔΙΩΡΥΓΑ ΤΟΥ ΣΟΥΕΖ 2Getty Images

Δεν είναι η πρώτη φορά που ένα σκάφος εμποδίζει τη διέλευση από αυτή. Το 2017, ένα ιαπωνικό πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, το OOCL Japan, είχε κολλήσει στην είσοδο της πλωτής οδού. Ευτυχώς, εκείνο το ατύχημα είχε 'τακτοποιηθεί' από τα συνεργεία βοήθειας και το πλήρωμα σε μόλις 3 ημέρες. Κάτι αντίστοιχο είχε συμβεί και το 2004, με το λιβεριανό τάνκερ Tropic Brilliance, που χρειάστηκε επίσης 3 ημέρες για να ξεκολλήσει. Κανένα από τα δύο πλοία όμως δεν είχε το μέγεθος και το βάρος του Ever Given.

Και τώρα, τι;

Το κλειδί για την αποκόλληση του Ever Given έχει να κάνει -πέρα από οτιδήποτε άλλο- με την ελάφρυνσή του από το φορτίο του. Μία τέτοια κίνηση ωστόσο, θα μπορούσε να το αποσταθεροποιήσει σε επικίνδυνο βαθμό, ενώ δεν υπάρχει άμεσα ο εξοπλισμός που απαιτείται για κάτι τέτοιο, στο συγκεκριμένο γεωγραφικό σημείο.

Μην ξεχνάς πως μιλάμε για τη μέση της Διώρυγας του Σουέζ - δεν υπάρχουν εκεί κοντά υποδομές για να στηρίξουν ένα τέτοιο project. Αλλά και εάν υπήρχαν, αυτό θα χρειαζόταν αρκετές ημέρες ή ακόμη και εβδομάδες.

Στην πραγματικότητα, έχει σχηματιστεί ένα πελώριο τείχος που απαιτεί συντονισμό του καπετάνιου και του πληρώματος του πλοίου, των συνεργείων που βοηθούν από ξηρά και θάλασσα για την αποκόλληση αλλά και τύχη στην περίπτωση της επερχόμενης πλημμυρίδας. Αν γίνει το οποιοδήποτε λάθος, το Ever Given είναι πιθανό να γυρίσει προς τα πλάγια. Και αυτό θα είναι ακόμη πιο καταστροφικό.

Η πανδημία της Covid-19 ενεργοποίησε ένα ντόμινο εξελίξεων και για την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία, που αντιμετώπισε πολλές ελλείψεις κατά το περασμένο έτος - μία κατάσταση που συνεχίζεται και φέτος. Κάθε μεγάλο λιμάνι του πλανήτη, μαζί με τις εταιρείες, χαράζει τη δική του στρατηγική και οι όποιες καθυστερήσεις έχουν οικονομικό αντίκτυπο.

Οι επιπτώσεις της επισφαλούς κατάστασης του Ever Given θα μπορούσαν να μεταδοθούν σε διάφορες συναλλασσόμενες πλευρές. Κάθε ημέρα καθυστέρησης μπορεί να φέρει ακόμη και αύξηση τιμών σε αρκετά προϊόντα: Από καύσιμα μέχρι sneakers. Το Ever Given κουβαλά αυτή τη στιγμή σχεδόν οτιδήποτε θα μπορούσες να βρεις σε ένα εμπορικό κέντρο. Οπότε αντιλαμβάνεσαι τις συνέπειες και, κυρίως, το πόσο λεπτά και ορθά θα πρέπει να αντιμετωπιστεί η κατάσταση.

Η λύση

Τα ξημερώματα της Δευτέρας, η εταιρεία Inchcape Shipping Services ανακοίνωσε πως το γιγαντιαίο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων πλέει ξανά. Οι μηχανές του πήραν μπρος και διασφαλίστηκε ότι θα μπορέσει να συνεχίσει κανονικά την πορεία του. Ως εκ τούτου, σύντομα η Διώρυγα του Σουέζ θα επανέλθει στην κανονικότητά της

 

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr

ΜΗ ΧΑΣΕΙΣ

Τα 35 ονόματα στο ευρωψηφοδέλτιο του ΣΥΡΙΖΑ

Όπως ανακοινώθηκε από τον ΣΥΡΙΖΑ, συμμετείχαν στις προκριματικές είτε με διαδικτυακή ψήφο είτε δια ζώσης περισσότερα από 63.000 μέλη και φίλοι του κόμματος.

H Ελεονώρα Μελέτη για την υποψηφιότητά της στις Ευρωεκλογές

"Δεν είναι το χρώμα που με έπεισε, αλλά η στιγμή...".

Τι σημαίνει η επιλογή Μπελέρη για τις Ευρωεκλογές

Η επιλογή του πρωθυπουργού, η οποία χειροκροτήθηκε παρατεταμένα στην κεντρική αίθουσα του Ωδείου Αθηνών, περιέχει υψηλούς συμβολισμούς.

O Donald Trump αποφάσισε να πάρει έναν υπνάκο κατά τη διάρκεια της δίκης του

"Τα τσιγάρα, τα ποτά και τα ξενύχτια" ή μήπως η δίκη ήταν τόσο βαρετή πια;

Γραφει Παυλος Κρουστης

Πόσο κόστισε στο Ισραήλ να αμυνθεί απέναντι στο Ιράν

Ένας πρώην οικονομικός σύμβουλος των Δυνάμεων Άμυνας του Ισραήλ μιλά με αριθμούς, που μεταξύ μας, ξεπερνούν κάθε φαντασία.

Γραφει Γιαννης Σπανος