Επιβιώνοντας στη χώρα του 'Πάμε κι όπου βγει'

Μία χώρα, ένα εθνικό motto, χιλιάδες τραγικές συνέπειες, διαχρονικά.

Δε χρειάζεται να ταξιδέψεις ως τη Δομινικανή Δημοκρατία για να μάθεις να επιβιώνεις, με τις κάμερες να καταγράφουν την εμπειρία σου. Ο νεοέλληνας ζει καθημερινά το δικό του Survivor στην Ελλάδα, ως απόρροια των επιλογών των δικών του ή έστω της πλειοψηφίας. Γιατί όταν ο γιαλός είναι στραβός από μόνος του, θέλοντας και μη, θα χρειαστεί έστω και ακούσια να αρμενίσει προς αυτήν την κατεύθυνση για να πάει παρακάτω. Ο ωχαδερφισμός, το "δε βαριέσαι" και το "πάμε όπου βγει" δεν είναι γραμμένα στο DNA μας, ενδεχομένως να μας βόλευε να μεταθέσουμε την ευθύνη στην κακή κληρονομικότητα που μας καταδυναστεύει και δε μας αφήνει να πάμε μπροστά. Η σύγκρουση τρένων στα Τέμπη είναι μία ακόμη τραγική επιβεβαίωση για τη χώρα που έχει μάθει να ζει στον αυτόματο, να δρα παρορμητικά, τελευταία στιγμή, κι ας οδηγηθεί στο γκρεμό. 

  

Δικαιολογίες τέλος

Ο πρόεδρος των μηχανοδηγών του ΟΣΕ, Κώστας Γενηδούνιας, αναφερόμενος στην τραγωδία στα Τέμπη αποκάλυψε σε τηλεοπτική σύνδεση κάτι "αναπάντεχο" - ή και όχι: Ότι δηλαδή στο δίκτυο Αθήνα - Θεσσαλονίκη όλα γίνονται χειροκίνητα, με ανθρώπινο παράγοντα. Παρά τα επανειλημμένα αιτήματα των αρμοδίων, ενδείξεις, φωτοσήματα, έλεγχος κυκλοφορίας δε λειτουργούν και γι' αυτόν το λόγο ο εκάστοτε μηχανοδηγός προχωρά βάσει εντολών που λαμβάνει από τον ένα σταθμάρχη στον άλλον.

Εκπλήσσεται κανείς; Το γεγονός ότι τίποτα δε μας κάνει εντύπωση πια, όσο εξωφρενικό κι αν είναι, σημαίνει πως έχουμε ήδη παραιτηθεί από κάθε προσπάθεια για βελτίωση. Ναι, κατά κάποιο τρόπο, είμαστε συνένοχοι.

Όλοι είμαστε βουτηγμένοι στα προβλήματά μας, μικρά ή μεγάλα. Μόνοι μας όμως, τροφοδοτούμε το τέρας του βολέματος, που μέρα με τη μέρα από αδιαφορία γιγαντώνεται και εν τέλει σκάει μέσα από συγκλονιστικά περιστατικά όπως αυτό στη Λάρισα για να μας θυμίσει ότι η "τέχνη" του στρουθοκαμηλισμού έχει μακροπρόθεσμες συνέπειες. 

Σύγκορυση τρένων στα Τέμπη ΑΠΕ-ΜΠΕ/ Αχιλλέας Χήρας

Αντίστοιχα, φαίνεται σε κανέναν περίεργο το ότι ο ελληνικός σιδηρόδρομος παραπαίει εδώ και δεκαετίες; Ή ότι ο ΟΑΣΘ στη Θεσσαλονίκη -το μοναδικό μέσο μαζικής μεταφοράς στη λεγόμενη συμπρωτεύουσα- έχει περάσει σχεδόν στη σφαίρα της ανυπαρξίας; Η σωστή και εύρυθμη λειτουργία για τα δεδομένα της Ελλάδας είναι η εξαίρεση που επιβεβαιώνει τον κανόνα της απόλυτης, απροκάλυπτης και εδραιωμένης ανοργανωσιάς.

"Πάμε κι όπου βγει"

Αυτήν τη φράση είπε ο μηχανοδηγός, σύμφωνα με επιβάτη.

Δεν υπάρχει κατάρα στα Τέμπη. Όσο αφήνουμε τα πράγματα στην τύχη τους, βάζουμε την υπογραφή μας στις επόμενες που θα έρθουν. Εκείνες για τις οποίες, θα εκτοξεύονται νέα, δριμέα "κατηγορώ" που θα αποσιωπηθούν εύκολα με τη βοήθεια της βραχείας μας μνήμης. Η καταστροφική ιστορία (θα) επαναλαμβάνεται με διαφορετικό σενάριο για όσο εμείς το επιτρέπουμε. 

Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr