Του Adrian Dearnell
Στο επιχειρηματικό περιβάλλον του 2025, η απλή "ορατότητα" δεν αρκεί πλέον. Σήμερα μετράει ο τρόπος που εμφανίζονται οι ηγέτες: τι πρεσβεύουν, πόσο καθαρά το επικοινωνούν και πόσο συνεπείς είναι στο μήνυμά τους με την πάροδο του χρόνου. Οι ενδιαφερόμενοι –από τους επενδυτές έως τους εργαζομένους– αναμένουν από τα κορυφαία στελέχη να μιλούν με σαφήνεια, πεποίθηση και αίσθημα ευθύνης.
Οι αξιόπιστοι ηγέτες χτίζουν πολύτιμα brands
Σε άρθρο μου με τίτλο How to Succeed On Social Media: Dos And Don’ts For CEOs, αναφέρθηκα σε μελέτη της Weber Shandwick, η οποία δείχνει ότι η εικόνα του CEO αντιστοιχεί σε πάνω από το μισό της συνολικής εταιρικής φήμης. Αυτό δεν είναι θεωρητικό εύρημα· αποτυπώνεται καθημερινά τόσο στα πρωτοσέλιδα όσο και στις τηλεδιασκέψεις ανακοινώσεων αποτελεσμάτων.
Όταν ο Elon Musk έγραψε στο X (Twitter) ότι η μετοχή της Tesla ήταν "πολύ ακριβή", η εμπιστοσύνη των επενδυτών κλονίστηκε και η τιμή κατρακύλησε. Όταν ο Jack Dorsey έδειχνε απόμακρος και αδιάφορος στο τιμόνι της Twitter, η ίδια η ηγεσία μετατράπηκε σε βαρίδι φήμης.
Αντίθετα, στελέχη όπως ο Satya Nadella της Microsoft και ο Jensen Huang της NVIDIA έχουν κερδίσει την εμπιστοσύνη των αγορών, εν μέρει επειδή επικοινωνούν με συνέπεια, αξιοπιστία και αποφασιστικότητα. Η ικανότητά τους να εναρμονίζουν την προσωπική τους τοποθέτηση με τη στρατηγική της εταιρείας μετέτρεψε τη φωνή τους σε στρατηγικό πλεονέκτημα: ενισχύουν την κατεύθυνση του οργανισμού και εμβαθύνουν την εμπιστοσύνη των stakeholders.
Η στρατηγική τοποθέτηση του CEO συνίσταται στον συνειδητό ορισμό και στην επικοινωνία μιας ηγετικής ταυτότητας μέσα από συνεντεύξεις, investor calls, κοινωνικά δίκτυα, συναντήσεις με εργαζόμενους και κάθε άλλο πεδίο δημόσιας παρουσίας. Όταν γίνεται σωστά, επιτυγχάνει τρεις στόχους:
- Σηματοδοτεί την κατεύθυνση και τις αξίες της εταιρείας.
- Ενισχύει την εμπιστοσύνη των ενδιαφερομένων μερών.
- Διαφοροποιεί το brand μέσω της ανθρώπινης διάστασης της ηγεσίας.
Η καθιέρωση της προσωπικής "τοποθέτησης" του CEO αποτελεί στην ουσία μια διαδικασία brand building, που στηρίζεται σε τρεις βασικούς πυλώνες.
1. Η "φωνή" της εταιρείας και o "πυρήνας" της εταιρικής δράσης
Οι ηγέτες πρέπει να είναι ξεκάθαροι στο πώς τοποθετούνται και ποια θέματα αποτελούν τον πυρήνα της φωνής τους. Είτε πρόκειται για την καινοτομία, την εταιρική κουλτούρα, τη διαφάνεια ή τη βιωσιμότητα, η συνέπεια σε όλα τα επίπεδα επικοινωνίας είναι κρίσιμη.
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο Satya Nadella, που υιοθέτησε τη φιλοσοφία του growth mindset για να σηματοδοτήσει τον πολιτισμικό μετασχηματισμό της Microsoft. Επανερχόμενος συνεχώς σε αυτό το μήνυμα, τόσο στις συνεντεύξεις όσο και στην επικοινωνία με τους επενδυτές, εδραίωσε την εικόνα του ως ενός ηγέτη με ενσυναίσθηση και με το βλέμμα στο μέλλον, σε πλήρη αρμονία με το όραμα της εταιρείας.
2. Επικοινωνία με πρόθεση
Δεν είναι απαραίτητο κάθε μήνυμα να προέρχεται από τον CEO (στην πραγματικότητα, τα περισσότερα δεν θα έπρεπε). Όταν όμως ο CEO επιλέγει να μιλήσει, αυτό πρέπει να γίνεται στρατηγικά και με συγκεκριμένο σκοπό.
Ο Shantanu Narayen της Adobe, για παράδειγμα, διατηρεί μια μετρημένη δημόσια παρουσία και χρησιμοποιεί τη φωνή του σε κομβικές στιγμές. Κατανοεί ότι ο ρόλος του CEO δεν είναι να "χτίζει τον δρόμο", αλλά να "φυτεύει τη σημαία": να δείχνει δηλαδή την κατεύθυνση και το γιατί.
3. Δεξιοτεχνία στην παρουσίαση
Δεν έχει σημασία μόνο τι λέγεται, αλλά και πώς λέγεται –ιδίως υπό πίεση. Ο τόνος, ο ρυθμός, η γλώσσα του σώματος και ακόμη και η βλεμματική επαφή επηρεάζουν καθοριστικά τον αντίκτυπο του μηνύματος. Σε στιγμές υψηλού διακυβεύματος, αυτά τα μη λεκτικά στοιχεία συχνά μετρούν περισσότερο από τις ίδιες τις λέξεις. Ένα εξαιρετικό μήνυμα που παραδίδεται άτεχνα μπορεί να υπονομεύσει την εμπιστοσύνη.
Εδώ έρχεται ο ρόλος της εκπαίδευσης στα media. Για τους περισσότερους ηγέτες, η προβολή ψυχραιμίας και αυτοπεποίθησης ενώ παραμένουν πιστοί στο μήνυμα δεν είναι κάτι έμφυτο· απαιτεί προετοιμασία και εξάσκηση. Ο στόχος δεν είναι να φαίνονται "στημένοι", αλλά αρκετά άνετοι ώστε να αποπνέουν φυσικότητα, εφαρμόζοντας παράλληλα ένα ξεκάθαρο πλάνο επικοινωνίας. Η άρτια παρουσίαση είναι ηγετική δεξιότητα – και όπως κάθε δεξιότητα, καλλιεργείται με εξάσκηση.
Το μήνυμα ξεκινά από την κορυφή
Είτε μιλάμε για έναν πολυεθνικό κολοσσό είτε για μια ταχέως αναπτυσσόμενη startup, η ηγετική φωνή και η στρατηγική τοποθέτηση του CEO είναι από τα πιο πολύτιμα assets της εταιρείας. Οι αποτελεσματικοί ηγέτες δεν αρκούνται στο να μιλούν καθαρά· υπερασπίζονται κάτι και εμφανίζονται συνεπείς.
Κι αυτό γιατί στο σημερινό περιβάλλον ΜΜΕ και stakeholders, ο CEO είναι το ίδιο το brand. Και όπως κάθε brand asset, η φωνή του πρέπει να ορίζεται, να ενισχύεται και να την διαχειρίζεται με προσοχή.
Πηγή: forbesgreece.gr
Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.