
Πώς λειτουργεί η 'πληρωμένη' δημοσιογραφία στην Αυστρία
Ο Αυστριακός δημοσιογράφος Άντι Κάλτενμπρουνερ δίνει απαντήσεις σχετικά με τη χειραγωγημένη αντιμετώπιση του Sebastian Kurz από τον Τύπο.
Οι κατηγορίες εναντίον του παραιτηθέντος καγκελάριου της Αυστρίας, Σεμπάστιαν Κουρτς, είναι πλέον γνωστές. Υπάρχουν ενδείξεις, ακόμη όμως όχι χειροπιαστές αποδείξεις, ότι η Kαγκελαρία παρείχε στοχευμένη οικονομική στήριξη σε συγκεκριμένα μέσα ενημέρωσης, με αντάλλαγμα μία "ευνοϊκή" κάλυψη της επικαιρότητας για τον Κουρτς- κοινώς: Mία χειραγωγημένη ή αν προτιμάς 'πληρωμένη' δημοσιογραφία. Αλλά πώς ακριβώς λειτουργούσε το σύστημα αυτό; Μία απάντηση επιχειρεί να δώσει ο πολιτικός επιστήμων και δημοσιογράφος Άντι Κάλτενμπρουνερ, μιλώντας στη Γερμανική Ραδιοφωνία (DLF).
"Τον περασμένο χρόνο ο δημόσιος τομέας- δηλαδή όχι μόνο η κυβέρνηση, αλλά και οι δημόσιες επιχειρήσεις, για παράδειγμα- διέθεσαν συνολικά 222 εκατομμύρια ευρώ για διαφήμιση" εξηγεί ο Αυστριακός ειδικός. "Είναι πολλά τα χρήματα, είναι μία δαπάνη πενταπλάσια ή και δεκαπλάσια ανά κεφαλή σε σχέση με τα αντίστοιχα κονδύλια στη Γερμανία. Είναι όμως χρήματα που εξασφαλίζουν την επιβίωση για ορισμένα μέσα ενημέρωσης, όπως η free press εφημερίδα 'Osterreich'. Σε άλλες εφημερίδες η κρατική διαφήμιση αποτελεί το 20-40% του συνολικού τζίρου. Όταν αυτά τα χρήματα δεν χορηγούνται σε συνθήκες διαφάνειας, τότε προφανώς οδηγούν σε εξάρτηση της δημοσιογραφίας από την πολιτική εξουσία".
"Διαφθορά μέσω της διαφήμισης"
Στην Αυστρία ο Άντι Κάλτενμπρουνερ είναι από τις πιο ...σεβάσμιες μορφές στον χώρο της δημοσιογραφίας: παλαιότερα συντάκτης και αρχισυντάκτης ειδικών εκδόσεων στο περιοδικό Profil, αργότερα συνιδρυτής δημοσιογραφικής σχολής στο πανεπιστήμιο της Βιέννης, σήμερα ερευνητής σε πανεπιστημιακές σχολές, αλλά και στο Ινστιτούτο Medienhaus που διευθύνει ο ίδιος. "Διαφθορά μέσω της διαφήμισης" (Inseratenkorruption) είναι ο όρος που χρησιμοποιεί για τα όσα αποκαλύπτονται τον τελευταίο καιρό στην Αυστρία.
> Διάβασε ακόμη: Υψώνοντας νέα τείχη στην Ευρώπη
"Αυτή η διαφθορά μέσω της διαφήμισης, αυτά τα deals δημοσιογραφίας και πολιτικής έχουν συνέπειες για την ίδια τη Δημοκρατία", επισημαίνει. "Χρειαζόμαστε επιτέλους αυτό που πολλοί απαιτούν εδώ και καιρό: διαφάνεια στην οικονομική στήριξη των ΜΜΕ και της δημοσιογραφίας, διαφάνεια και στην κρατική διαφήμιση".
Κρατική στήριξη; Ναι, αλλά με συγκεκριμένα κριτήρια
Ασφαλώς και ο ίδιος ο Κάλτενμπρουνερ δεν αρνείται την ανάγκη για στήριξη της δημοσιογραφίας, ενός κλάδου που διέρχεται κρίση και στην Αυστρία. Αλλά πού είναι τα όριο ανάμεσα στη θεμιτή στήριξη του κλάδου και την ανεπίτρεπτη "διαφθορά μέσω της διαφήμισης";
Εδώ ακριβώς χρειάζονται διαφανείς διαδικασίες για να μην υπάρχει προνομιακή μεταχείριση συγκεκριμένων μέσων ενημέρωσης, επισημαίνει ο Άντι Κάλτενμπρουνερ. Αναφέρει και πάλι το παράδειγμα της free press εφημερίδας 'Osterreich', που φαίνεται να έχει λάβει ιδιαίτερα γενναιόδωρη χρηματοδότηση: "Με την έρευνα που κάναμε έχουμε αποδείξει ότι ο όμιλος της 'Osterreich' έχει λάβει οικονομική στήριξη δυσανάλογα υψηλή σε σχέση με τον αριθμό των αναγνωστών της", επισημαίνει.
Επιπλέον, υπενθυμίζει ο αυστριακός αναλυτής, υπάρχουν ήδη εγκεκριμένα κονδύλια για την οικονομική στήριξη του Τύπου, τα οποία όμως είναι ελάχιστα μπροστά στη διαφημιστική δαπάνη που εκταμιεύεται για την απαραίτητη "ενημέρωση" σε εποχές πανδημίας.
> Διάβασε ακόμη: Το γαλάζιο τέλος του Κωνσταντίνου Μπογδάνου
Συμπέρασμα: "Αν θέλουμε να στηρίξουμε τα μέσα ενημέρωσης και τη δημοσιογραφία, χρειαζόμαστε μία σαφή νομοθεσία, η οποία εν μέρει υπάρχει ήδη, όπως υπάρχουν και τα σχετικά κονδύλια, τα οποία όμως δεν ξεπερνούν τα δέκα εκατομμύρια ευρώ. Την ίδια στιγμή η κρατική διαφήμιση κυμαίνεται γύρω στα 200-300 εκατομμύρια. Εάν αντιλαμβανόμαστε αυτά τα χρήματα ως στήριξη του κράτους στον κλάδο της δημοσιογραφίας, τότε θα πρέπει να αλλάξουμε και τη νομοθεσία, ώστε να υπάρχουν σαφή και διαφανή κριτήρια, τα οποία θα έχουν συζητηθεί και στη Βουλή".
Από τον Κρίστοφ Στερτς (DLF)/ πηγή: Capital.gr
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr
Τι αλλάζει στον ΟΠΑΠ μετά από τη συνένωσή του με την Allwyn
Μία νέα εποχή για τον ΟΠΑΠ εγκαινιάζει η συμφωνία συνένωσης με την Allwyn αξίας 16 δισ. ευρώ, με ορίζοντα τη δημιουργία ενός παγκόσμιου "ηγέτη" στη λοταρία και το on line gaming.
Έφυγε από τη ζωή ο Άλκης Γιαννακάς, 'Το ρεμάλι της Φωκίωνος Νέγρη'
Ο γοητευτικός αντι-ήρωας του ελληνικού σινεμά, το "ρεμάλι της Φωκίωνος Νέγρη" που έκλεψε καρδιές τη δεκαετία του ’70, δε μένει πια εδώ. Απεβίωσε στα 80 του, αφήνοντας πίσω μερικά από τα πιο χαρακτηριστικά καρέ του ελληνικού κινηματογράφου.
Ο ελληνοαμερικανός επιστήμονας που πήρε το Νόμπελ Φυσικής
Η ιστορία του John M. Martinis, του φυσικού που με το έργο του άλλαξε την πορεία της κβαντικής έρευνας και συνέβαλε στη μετάβαση από τη θεωρία στην πράξη, φωτίζει μια κρίσιμη σελίδα της επιστήμης.
Γιατί δεν πήρε ο Donald Trump το Νόμπελ Ειρήνης 2025-ποιο πρόσωπο επιλέχθηκε
Ο Donald Trump ήταν στις υποψηφιότητες για το Νόμπελ Ειρήνης 2025 και επέμενε ότι το "αξίζει", αλλά τελικά δεν το πήρε. Ποιες είναι οι επιδόσεις, τα εμπόδια και η στάση της Επιτροπής που έκαναν τη διαφορά.
Γραφει Τιμος ΣαλαμεςΈνοχος ο Βασίλης Μπισμπίκης-το πρόστιμο και η κατάθεσή του
Ο Βασίλης Μπισμπίκης τιμωρήθηκε με μεγάλο χρηματικό πρόστιμο για το τροχαίο - "Δεν είχα πιει, χτύπησα δύο αυτοκίνητα λόγω κακού χειρισμού", κατέθεσε.
Υποχρεωτικό από 1η Νοεμβρίου το IRIS για τις επιχειρήσεις
Από την 1η Νοεμβρίου, όλες οι επιχειρήσεις θα πρέπει να δέχονται πληρωμές μέσω IRIS, αλλιώς κινδυνεύουν με βαριά πρόστιμα. Το σύστημα αλλάζει ριζικά τις συναλλαγές στην Ελλάδα.
Γραφει Τιμος Σαλαμες