Πόσο συχνά κάνεις βόλτα με μια λιμουζίνα του 1930; Πώς είναι να νιώθεις τον αέρα στο πρόσωπο σου ενώ κάθεσαι στο πίσω κάθισμα -ή μάλλον πολυθρόνα- ενός ανοιχτού Renault του 1913; Η απάντηση είναι πολύ εύκολη: νιώθεις ξεχωριστά και υπέροχα γιατί δεν βιώνεις απλά την μετακίνηση όπως ήταν πριν από έναν και πλέον αιώνα. Διαπιστώνεις πώς εξελίσσεται ο ανθρώπινος πολιτισμός σε πολλά επίπεδα.

Πώς είχαμε αυτήν την ευκαιρία; To Esquire Greece ήταν το μοναδικό life style media που βρέθηκε στο Flins, το εμβληματικό πρώην εργοστάσιο αυτοκινήτων της Renault, το οποίο βρίσκεται σε φάση μετασχηματισμού σε κάτι πολύ ευρύτερο από το αυτοκίνητο.

Το Flins (προφέρεται Φλαν) αλλάζει και σε αυτό το πλαίσιο το επισκεφτήκαμε για μια μεγάλη παρουσίαση των προθέσεων και των σχεδίων της γαλλικής φίρμας για το μέλλον του απολαμβάνοντας όμως κάποια από τα εκθέματα / εμπειρίες που θα προσφέρει στο μέλλον και συγκεκριμένα το 2027 όταν θα ανοίξει της πύλες του για το κοινό.

Γιατί στο Flins

Για τη δημιουργία του νέου αυτού χώρου, η Renault επέλεξε τo Flins, μόλις 40 χιλιόμετρα από το Παρίσι. Από το 1952, εκεί κατασκευάστηκαν πάνω από 18 εκατομμύρια οχήματα. Η τοποθεσία αποτελεί ζωντανή μαρτυρία μιας μοναδικής βιομηχανικής περιπέτειας.

Εδώ γεννήθηκαν μοντέλα-ορόσημα, όπως το Dauphine της δεκαετίας του 1950, το Renault 5 των δεκαετιών 1970 και 1980, το Renault 4, τέσσερις γενιές Clio και το ZOE. Σε κάθε περίπτωση ακόμα και τώρα είναι ένας χώρος γεμάτος ιστορία. Και όχι μόνο της αυτοκίνησης, αλλά της τέχνης και τον κοινωνικών μετασχηματισμών που προκαλεί και συνοδεύει η εξέλιξη των αυτοκινήτων.

Αυτοκίνητα, έργα τέχνης και αυτοκίνητα έργα τέχνης

Μπορεί να είχαμε την ευκαιρία να αγγίξουμε το εμβληματικό Renault 5 Maxi Turbo του Jean Ragnotti και άλλα υπέροχα αγωνιστικά -όπως το Renault που κέρδισε το Le Mans- και μη αυτοκίνητα της φίρμας αλλά παράλληλα θαύμαζες μεταξύ άλλων τις μοναδικές φωτογραφίες του Robert Doisneau (τι απίστευτη περίπτωση φωτογράφου), τα εντυπωσιακά pop art έργα του Vasarely (σχεδίασε και το logo της Renault το 1972) αλλά και τα ιδιαίτερα εμπνευσμένα σύγχρονα έργα τέχνης Bourgeon και Accrescent του Dan Rawlings, με βάση το πρώτο και το νέο Renault 5.

Φυσικά οι καλλιτέχνες έχουν την θέση τους στο Flins. Πλέον φιλοξενεί την Art Factory -έναν δημιουργικό χώρο 3.200 τ.μ. για αστική τέχνη. Οι καλλιτέχνες έχουν πρόσβαση σε βιομηχανικά υλικά του εργοστασίου, τα οποία μπορούν να ενσωματώσουν ή να "μετασχηματίσουν” στα έργα τους.

Οι φιλοξενίες (σε συνεργασία με τους επιμελητές Jean Faucheur και Gaël Lefeuvre) θα διαρκούν περίπου τρία χρόνια, με πολλαπλές συμμετοχές κάθε έτος. Το έργο Ready-made 1935–2025 του Gérard Zlotykamien, βασισμένο σε λεωφορείο Renault του 1937, αποτελεί το σημείο αναφοράς του χώρου.

Διαβάστε Επίσης

Κάποια από τα έργα που θα δημιουργηθούν θα ενταχθούν στις μόνιμες εκθέσεις του κέντρου κληρονομιάς και καινοτομίας της Renault. Με αυτόν το τρόπο η φίρμα φροντίζει να ενσωματώνει την τέχνη σε ένα πλαίσιο που υπερβαίνει το αυτοκίνητο και συνομιλεί με τα καλλιτεχνικά κινήματα και την κοινωνία.

Και πάλι αυτοκίνητα και τα πάντα γύρω από αυτά

Η πολιτιστική κληρονομιά της Renault δεν περιορίζεται στα οχήματα. Διαθέτει ατελείωτο αρχειακό υλικό: αφίσες, σχέδια, μινιατούρες, παιδικά αυτοκινητάκια, κύπελλα, μετάλλια, βιβλία. Το νέο κέντρο θα επιτρέπει στο κοινό να γνωρίσει αυτό το πολύτιμο υλικό που εξηγεί την ιστορία και τη δημιουργία της μάρκας.

Στη συλλογή οχημάτων περιλαμβάνονται εκατοντάδες ιστορικά αυτοκίνητα σε άριστη κατάσταση, από το πρώτο Type A του 1898 έως προπολεμικά μοντέλα, Formula 1, Alpine, και φουτουριστικά concept cars. Πάνω από το 50% παραμένει λειτουργικό, χάρη στο έργο μιας εξειδικευμένης ομάδας τεχνικών. Αναμνήσεις ξυπνούν μέσα από "ταπεινά" αυτοκίνητα όπως το R4 ή το R16 -με έντονο συναισθηματικό αποτύπωμα.

Ένα ιδιαίτερο κτίριο από κορυφαίο αρχιτέκτονα

Το νέο εκθεσιακό κέντρο, σχεδιασμένο από τον αρχιτέκτονα Jacob Celnikier (γραφείο CGA), θα συνδέει την πόλη με τον βιομηχανικό χώρο της Renault. Το κτήριο, εμπνευσμένο από το ορθογώνιο εργοστάσιο του Bernard Zehrfuss (νικητή του Βραβείου Ρώμης 1939), διαφέρει με την κάθετη αρχιτεκτονική του. Αποτελείται από έξι διαδοχικά "παραλληλεπίπεδα" -σαν ρώσικες μπάμπουσκες- με ανοίγματα που αποκαλύπτουν τη συλλογή στο εσωτερικό.

Στον πυρήνα του χώρου, δεσπόζει μια αίθουσα 2.800 τ.μ. για εκδηλώσεις, περιστοιχισμένη από χώρους εργασίας, αποθήκευσης και τεκμηρίωσης. Η συλλογή εκτίθεται θεαματικά σε ράφια, σχηματίζοντας έναν "τοίχο από αυτοκίνητα" ορατό τόσο από το εσωτερικό όσο και από το εξωτερικό. Περιλαμβάνονται επίσης εργαστήρια αποκατάστασης και συντήρησης.

Θα κλείσουμε με την αρχή: Τα 125 χρόνια ιστορίας της Renault τα γιορτάσαμε πρόωρα -και ας μην είδαμε το νέο κτίριο που ετοιμάζει Jacob Celnikier.

Τα εμβληματικά μοντέλα της Renault, τα υπέροχα έργα σύγχρονης τέχνης και οι βόλτες με αυτοκίνητα που εξακολουθούν να κινούνται έναν αιώνα μετά είναι η απόδειξη ότι όταν το Flins ανοίξει θα είναι μια ξεχωριστή Disneyland απείρως πιο καλόγουστη, με τόνους ιστορίας και τέχνης και φυσικά για τους λάτρεις των αυτοκινήτων.