Η ηλικία δεν είναι απλώς ένας αριθμός, όσο κι αν μας αρέσει το εν λόγω τσιτάτο· είναι εμπειρία, αντανακλαστικά, όραμα, απόφαση. Είναι χιλιάδες χιλιόμετρα πίσω από το τιμόνι και εκατοντάδες στιγμές που έκαναν τη διαφορά. Στην Ελλάδα, όπου 1 στους 4 οδηγούς έχει ξεπεράσει τα 65 του χρόνια, το ερώτημα της ασφάλειας στο δρόμο παίρνει νέες διαστάσεις. Η διεθνής μελέτη της iSelect για τη "φιλικότητα" -αν υπάρχει αυτή η λέξη- των χωρών προς τους ηλικιωμένους οδηγούς έφερε την Ελλάδα στην κορυφή παγκοσμίως, με συνολική βαθμολογία 72,96/100 – ένα εύρημα που ανοίγει διάλογο για το πού βρισκόμαστε σήμερα ως κοινωνία, όσον αφορά τους έλληνες οδηγούς.

Την ίδια στιγμή που ευρωπαϊκές κυβερνήσεις επιβάλλουν νέα και πιο αυστηρά μέτρα οδήγησης για άτομα άνω των 65 ή 70 ετών, τα αποτελέσματα της έρευνας συνδέονται άμεσα με την επικαιρότητα. Το ζήτημα της οδικής ασφάλειας για τους ηλικιωμένους οδηγούς αποκτά ολοένα μεγαλύτερη σημασία καθώς οι πληθυσμοί γηράσκουν και αυξάνεται ο αριθμός των ατόμων αυτής της ηλικιακής ομάδας που παραμένουν ενεργοί οδηγοί.

Στη μελέτη της iSelect, η Ελλάδα ξεχώρισε ανάμεσα σε 22 χώρες, σημειώνοντας υψηλές επιδόσεις στην ασφάλεια, την κινητικότητα και την αυτονομία των οδηγών τρίτης ηλικίας. Τα βασικά στοιχεία:

  • 23,9% του πληθυσμού είναι άνω των 65 ετών
  • 24,5% των θανατηφόρων τροχαίων περιλαμβάνει οδηγό αυτής της ηλικιακής ομάδας

Η υποχρεωτική ανανέωση αδειών οδήγησης για τους ηλικιωμένους ισχύει ήδη, όπως συμβαίνει και στις περισσότερες χώρες βρίσκονται ψηλά στη δεκάδα.

Πού βρίσκονται οι πιο ηλικιωμένοι οδηγοί του κόσμου

Η Αυστραλία βρίσκεται στην πρώτη τριάδα των χωρών με τους περισσότερους ηλικιωμένους οδηγούς, με συνολική βαθμολογία 64,42. Το Ηνωμένο Βασίλειο και οι Ηνωμένες Πολιτείες κατατάσσονται χαμηλότερα, στις θέσεις 13 και 15 αντίστοιχα.

Παρά τη φήμη για δύσκολους δρόμους (που δεν είναι φήμη εδώ που τα λέμε), η Ελλάδα κατατάσσεται στην πρώτη θέση παγκοσμίως για την "καταλληλότητά" της προς ηλικιωμένους οδηγούς. Στην Ελβετία, το 43% των θανατηφόρων τροχαίων περιλαμβάνει ηλικιωμένους οδηγούς και πρόκειται για το υψηλότερο ποσοστό από όλες τις χώρες που εξετάστηκαν.

Η μελέτη πίσω από τα ευρήματα

Καθώς οι πληθυσμοί γηράσκουν σε ολόκληρη την Ευρώπη και τον κόσμο, η συζήτηση γύρω από τους ηλικιωμένους οδηγούς και την ασφάλεια στους δρόμους εντείνεται. Σε πολλές χώρες, οδηγοί ζητούν αυστηρότερες πολιτικές οδήγησης ή τακτικότερους ελέγχους λόγω της αυξανόμενης παρουσίας ηλικιωμένων πίσω από το τιμόνι.

Η νέα έρευνα από τους ειδικούς στην ασφάλιση αυτοκινήτου iSelect χαρτογραφεί τις 25 χώρες με τη μεγαλύτερη συγκέντρωση ηλικιωμένων οδηγών, αποκαλύπτοντας ποιες χώρες είναι πιο (και λιγότερο) προετοιμασμένες να υποστηρίξουν την ασφάλεια και ανεξαρτησία των γηραιότερων οδηγών.

Η μελέτη αξιολόγησε:

  • Το ποσοστό πληθυσμού άνω των 65
  • Τη συμμετοχή ηλικιωμένων σε θανατηφόρα τροχαία
  • Τις επενδύσεις σε δημόσιες μεταφορές
  • Τις πολιτικές ανανέωσης αδειών οδήγησης
  • Τη δημόσια στάση απέναντι στους ηλικιωμένους οδηγούς
  • Από αυτά τα δεδομένα δημιουργήθηκε ο "Δείκτης Ηλικιωμένων Οδηγών".

Η Ελλάδα στην Κορυφή

Η Ελλάδα κατατάσσεται στην πρώτη θέση παγκοσμίως ως η χώρα με την καλύτερη ισορροπία μεταξύ ασφάλειας και προσαρμογής για ηλικιωμένους οδηγούς, με συνολική βαθμολογία 72,96/100. Περίπου 23,9% του πληθυσμού είναι άνω των 65 ετών, ενώ το 24,5% των θανατηφόρων τροχαίων περιλαμβάνει οδηγό αυτής της ηλικιακής ομάδας.

Η Νορβηγία έρχεται δεύτερη με βαθμολογία 72,89 και 18,8% του πληθυσμού άνω των 65, ενώ η Αυστραλία τρίτη με 64,42, με τους ηλικιωμένους να συμμετέχουν στο 21,1% των θανατηφόρων τροχαίων.

Η Φινλανδία και η Ιταλία συμπληρώνουν την πεντάδα, ενώ η Ελβετία καταγράφει το υψηλότερο ποσοστό θανατηφόρων τροχαίων με ηλικιωμένους οδηγούς (43%).

Κάθε χώρα του top 10 απαιτεί ανανέωση άδειας οδήγησης για άτομα άνω των 65, γεγονός που δείχνει κοινή πολιτική προσέγγιση για τη διαχείριση των κινδύνων που συνδέονται με την ηλικία. Οι διαφορές στις δαπάνες για δημόσιες μεταφορές υπογραμμίζουν τη διεθνή ανάγκη να εξισορροπηθούν η κινητικότητα, η ασφάλεια και η ανεξαρτησία των ηλικιωμένων οδηγών.

Σε όλες τις κορυφαίες χώρες, πάνω από 20% των θανατηφόρων τροχαίων περιλαμβάνει οδηγούς τρίτης ηλικίας γεγονός που τονίζει τη σημασία τακτικών ελέγχων και υποστήριξης για ασφαλή οδήγηση.

Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.