Ολική ανατροπή σημειώθηκε στο GP του Λας Βέγκας, καθώς τα οχήματα McLaren των Lando Norris και Oscar Piastri κηρύχθηκαν παράτυπα λόγω υπερβολικής φθοράς πατώματος και αποκλείστηκαν από τα επίσημα αποτελέσματα του αγώνα, προσδίδοντας νέο ενδιαφέρον στο πρωτάθλημα της F1.

Όπως είχε ανακοινωθεί νωρίτερα, ο τεχνικός επιθεωρητής της FIA, Joe Bauer διεξήγαγε εκτεταμένους ελέγχους στα μονοθέσια της McLaren μετά την ολοκλήρωση του αγώνα.

Η αιτία ήταν ότι στον αρχικό έλεγχο για τη φθορά του πατώματος των μονοθέσιων, οι τιμές που κατέγραψαν τα στελέχη της FIA ήταν χαμηλότερες από τις ελάχιστες επιτρεπτές. Για τον λόγο αυτό το γκαράζ της ομάδας είχε κλείσει για τα μέσα ενημέρωσης, ενώ εκπρόσωποι της McLaren κατευθύνθηκαν στο γραφείο των αγωνοδικών στις 23:45, τοπική ώρα.

Η παραμονή των ανθρώπων της McLaren εκεί, που διήρκεσε μόλις πέντε λεπτά, δεν προμήνυε τίποτε το καλό για την ομάδα. Συνήθως σε τέτοιες περιπτώσεις, ο αποκλεισμός επιβάλλεται αυτόματα χωρίς να υπάρχει δυνατότητα έφεσης.

Δύο ώρες αργότερα ακολούθησε η επίσημη ανακοίνωση από τη FIA. Οι MCL39 των Norris και Piastri αποκλείστηκαν από τα αποτελέσματα του GP στο Βέγκας.

Γιατί αποκλείστηκαν

Οι δύο πιλότοι της McLaren αποκλείστηκαν επειδή το πίσω μέρος της πλάκας πατώματος παρουσίαζε πάχος μικρότερο του ελάχιστου επιτρεπτού των 9 χιλιοστόμετρων, μετά τη λήξη του αγώνα, όπως ορίζει το άρθρο 3.5.9 e) των τεχνικών κανονισμών της ομοσπονδίας. Το αρχικό πάχος του συγκεκριμένου τμήματος πριν την εκκίνηση ανέρχεται στα 10 χιλιοστόμετρα.

Οι ομάδες δε διαθέτουν τη δυνατότητα να ελέγξουν άμεσα τη φθορά του πατώματος κατά τη διάρκεια του αγώνα. Ωστόσο, υπάρχουν αισθητήρες που καταγράφουν τη θερμοκρασία στη συγκεκριμένη περιοχή. Υπερβολικά υψηλές τιμές καταδεικνύουν πιθανό πρόβλημα με τη φθορά.

Πιθανόν, η ομάδα να άργησε να αντιληφθεί την κρισιμότητα της κατάστασης. Παρόλα αυτά, το βασικό λάθος διαπράχθηκε μάλλον στο σετάρισμα της MCL39 από την αρχή του τριημέρου.

Παραμένει άγνωστο μέχρι στιγμής πώς η McLaren διέπραξε ένα τέτοιο σφάλμα. Οι κατατακτήριες μπορεί να πραγματοποιήθηκαν σε βρεγμένο οδόστρωμα. Ωστόσο, οι τρεις περίοδοι ελεύθερων δοκιμών έγιναν σε στεγνό.

Κατά συνέπεια η βρετανική ομάδα θα έπρεπε να διαθέτει όλα τα απαραίτητα δεδομένα σχετικά με τη φθορά του πατώματος στη διάθεσή της.

Η μόνη ένδειξη στον αγώνα ότι κάτι δεν εξελισσόταν σωστά με τη McLaren ήταν η οδηγία για lift and coast (άφηνε γκάζι στις ευθείες και φρέναρε πιο μαλακά και νωρίτερα) στον Norris κατά τους τελευταίους γύρους.

Ήταν όμως -όπως αποδείχθηκε- ήδη πολύ αργά. Αντίστοιχη οδηγία προς τον Piastri δεν εντοπίστηκε, τουλάχιστον από την επίσημη μετάδοση του καναλιού της F1.

Τι σημαίνει αυτό για το πρωτάθλημα οδηγών

Η εξέλιξη αυτή αποτελεί κομβική στιγμή για τη συνέχεια της μάχης στο πρωτάθλημα οδηγών. Ο Norris είχε τερματίσει δεύτερος, αφού ξεκίνησε από την pole, ενώ ο Piastri τέταρτος. Ουσιαστικά η δεύτερη θέση του Norris (παρά τη νίκη του Verstappen) είχε φέρει τον Lando αγκαλιά με τον τίτλο.

Πριν τον αποκλεισμό ο Norris παρουσίαζε διαφορά 42 βαθμών από τον τρίτο στη βαθμολογία Max Verstappen, ενώ ο Piastri βρισκόταν 12 βαθμούς μπροστά από τον Ολλανδό. Μετά τον αποκλεισμό, όμως, οι Piastri και Verstappen ισοβαθμούν στη δεύτερη θέση με 366 βαθμούς (ο Piastri υπερισχύει μέχρι στιγμής γιατί έχει περισσότερες νίκες) ενώ ο Norris παραμένει πρώτος, αλλά με 390 βαθμούς.

Αυτό σημαίνει ότι ο Max υπολείπεται κατά μόλις 24 βαθμούς του Lando με δύο αγώνες και ένα sprint να απομένουν. Ακόμη κι έτσι βέβαια, ο Norris θεωρείται το φαβορί για την κατάκτηση του τίτλου.

Στον Βρετανό αρκούν, ουσιαστικά δύο δεύτερες θέσεις ακόμη και εάν δεν πάρει βαθμούς στο Sprint του Κατάρ, για να στεφθεί παγκόσμιος πρωταθλητής φέτος.

Ωστόσο, ο Norris και η McLaren δεν έχουν πια την πολυτέλεια του λάθους. Θα πρέπει να αποδώσουν στο μέγιστο δυνατό επίπεδο μέχρι το τέλος. Ο Max Verstappen δεν είναι γνωστός για την φιλευσπλαχνία του σε τέτοιου είδους καταστάσεις.

Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.