Μουσείο Φυσικής ιστορίας ξέραμε. Αρχαιολογικό μουσείο ξέραμε. Ακόμη και μουσείο κέρινων ομοιωμάτων ξέραμε. Μουσείο LSD, όμως, σίγουρα πρώτη φορά διαβάζουμε και είμαστε το ίδιο απορημένοι, όσο και εσύ.
Αν, λοιπόν, βρεθείς στη γειτονιά Mission του Σαν Φρανσίσκο, ανάμεσα στα σπίτια σε στυλ Edwardian, στον αριθμό 3466 της εικοστής οδού, θα συναντήσεις, αυτό το πολύ ιδιαίτερο μουσείο, ονόματι: Ινστιτούτο Παράνομων Εικόνων ή αλλιώς το σπίτι του Mark McCloud, το οποίο πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση φύλλων LSD (Blotter Art) στον κόσμο.
Αλλά ας κάνουμε ένα βήμα πίσω, πώς γεννήθηκε το Blotter Art ? Πότε λοιπόν άρχισε να κυκλοφορεί το LSD με τη μορφή αυτού που αποκαλούμε καρτούν; Το LSD παράγεται σε κρυστάλλους, αλλά, επειδή δρα σε πραγματικά απειροελάχιστες ποσότητες, αραιώνεται για λόγους πρακτικότητας, γι' αυτό και κυκλοφορεί αρχικά σε υγρή κατάσταση. Πώς γεννήθηκαν λοιπόν τα κινούμενα σχέδια;
Όλα ξεκίνησαν στις 30 Μαΐου του 1966, όταν το LSD κηρύχθηκε παράνομο στην Καλιφόρνια και τη Νεβάδα, μια συγκυρία που έθεσε εκτός νόμου τις προμήθειες όσων μέχρι εκείνη την ημέρα είχαν μια νόμιμη ουσία, η οποία όμως ξαφνικά δεν ήταν πια, κι όμως έπρεπε να διατεθεί.
Για να διανεμηθεί και να κυκλοφορήσει παράνομα ένα δραστικό υγρό ακόμη και σε απειροελάχιστες ποσότητες, σύντομα έγινε σαφές ότι ένας καλός τρόπος ήταν να εμποτιστεί το χαρτί με αυτό. Μόλις το LSD έγινε παράνομο, όσοι είχαν προμήθειες από αυτό σκέφτηκαν ότι το στυμμένο χαρτί ήταν ένας εξαιρετικός τρόπος για να τα διανείμουν. Έτσι γεννήθηκε η Blotter Art, ωστόσο ο θρύλος λέει ότι μια από τις πρώτες διακοσμητικές σημάνσεις έγινε όταν το LSD ήταν ακόμη νόμιμο, προς τις αρχές της δεκαετίας του 1960, όταν ένας άνδρας που ήθελε να μεταφέρει την ουσία στη Λατινική Αμερική για να την εξετάσουν οι σαμάνοι του χωριού του αποφάσισε να ιστοριοποιήσει τα εμποτισμένα με LSD φύλλα με εικόνες, ή τουλάχιστον αυτό ισχυρίζεται ο Mark McCloud, σύμφωνα με τον οποίο αυτό θα ήταν το πρώτο παράδειγμα Blotter Art.
Και μετά από αυτή την εισαγωγή, μπορούμε να επιστρέψουμε στο σπίτι-μουσείο, του οποίου το ισόγειο είναι μια γκαλερί με φύλλα χημικά ανενεργά και μεμονωμένα δείγματα που συλλέχθηκαν από τη δεκαετία του 1960 έως σήμερα. Όλα εκείνα που μπορούν να χωρέσουν οι τοίχοι εκτίθενται, άλλα φυλάσσονται σε ντοσιέ. Η συλλογή του είναι μεγαλύτερη από εκείνη της DEA (Drug Enforcement Agency), μια συγκυρία που μόνο ανεπιθύμητη προσοχή θα μπορούσε να του τραβήξει.
Στα μάτια των αστυνομικών, μάλιστα, ο McCloud αντί για γκαλερί τέχνης φαινόταν να είναι μια υπόθεση απροκάλυπτης παράνομης κατοχής εκατομμυρίων δόσεων LSD. Ωστόσο, ο συλλέκτης κατάφερε να ξεφύγει δύο φορές από την DEA. Ίσως αναρωτιέσαι πώς. Φυσικά, πολλά από τα φύλλα Blotter Art που ήταν αποθηκευμένα στο Ινστιτούτο Παράνομων Εικόνων ήταν φορτωμένα με LSD, αλλά το γεγονός ότι εκτέθηκαν σε υπεριώδεις ακτίνες τα έκανε να χάσουν την αποτελεσματικότητά τους, γι' αυτό και η DEA, ίσως απρόθυμα, αναγκάστηκε να τα επιστρέψει όλα. κομμάτια της συλλογής που είχε κατασχέσει.
Περιηγούμενος στη συλλογή του McCloud, μπορείς να θαυμάσεις μια σειρά έργων διαφορετικής αξίας και απόδοσης. Μια ορισμένη ποσότητα εικονογραφίας της νέας εποχής καταλήγει στα blotters, όπως φθορίζοντα δελφίνια, χαρακτήρες κινουμένων σχεδίων, γάτες και ούτω καθεξής. Τα πάντα μπορούν να αναπαραχθούν σε κάθε μεμονωμένο blotter ή σε μια ενιαία μεγαλύτερη εικόνα.
Μιλάμε, δηλαδή, για ένα πραγματικό παρακλάδι της Pop Art, καθώς ακόμη και αν το θέμα είναι μερικές φορές γκροτέσκο ή παρανοϊκό, δημιουργείται σχεδόν πάντα με επιδεξιότητα.
Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.