Τη λες και intervention τη φετινή λέξη της χρονιάς σύμφωνα με το λεξικό της Οξφόρδης. Περισσότερα από 37.000 άτομα ψήφισαν επιλέγοντας μέσα από μία λίστα 6 λέξεων από την Oxford University Press και απεφάνθησαν ότι αυτή δεν είναι άλλη από το brain rot.
Κοινώς, συμφώνησαν πως η "σήψη του εγκεφάλου" -όπως και μεταφράζεται στα ελληνικά- είναι αυτή που ταιριάζει περισσότερο στο 2024, καθώς η εκάστοτε λέξη αντικατοπτρίζει την κυρίαρχη τάση. Με λίγη περισσότερη ανάλυση, όταν "σαπίζει" ο νους μας, σημαίνει ότι επιδεινώνεται η ψυχική ή η πνευματική μας κατάσταση ως απόρροια υπερκατανάλωσης ασήμαντου διαδικτυακού περιεχομένου. Σε απλά ελληνικά, καίμε τον εγκέφαλό μας, σκρολάροντας κατά βάση στο κινητό μας, ατέλειωτες βλακείες.
Κατά το Oxford University Press, ο όρος "απέκτησε νέα σημασία το 2024 καθώς χρησιμοποιείται για να συλλάβει τις ανησυχίες σχετικά με τον αντίκτυπο της κατανάλωσης υπερβολικών ποσοτήτων διαδικτυακού περιεχομένου χαμηλής ποιότητας, ειδικά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης". Βέβαια, δεν πρόκειται για νεολογισμό, αφού πρώτος τη χρησιμοποίησε το 1854 ο Henry David Thoreau στο βιβλίο του με τίτλο Walden. Προφανώς, τότε δε σπαταλούσαν τον χρόνο τους στο TikTok, αλλά σίγουρα όλο και κάτι έβρισκαν, ενδεχομένως λιγότερο επιβλαβές, για να σπαταλήσουν τον χρόνο τους.
Ο Casper Grathwohl, πρόεδρος της Oxford Languages, ανέφερε σχετικά: "Το brain rot μιλά για έναν από τους αντιληπτούς κινδύνους της εικονικής ζωής και για το πώς χρησιμοποιούμε τον ελεύθερο χρόνο μας. Μοιάζει με το επόμενο κεφάλαιο στην πολιτιστική συζήτηση για την ανθρωπότητα και την τεχνολογία. Δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι τόσοι πολλοί ψηφοφόροι υιοθέτησαν τον όρο, εγκρίνοντάς τον ως επιλογή μας φέτος. Βρίσκω επίσης συναρπαστικό το γεγονός ότι το brain rot υιοθετήθηκε τόσο από τη gen Z όσο και τη gen Alpha, εκείνες τις κοινότητες που ευθύνονται σε μεγάλο βαθμό για τη χρήση και τη δημιουργία του ψηφιακού περιεχομένου στο οποίο αναφέρεται ο όρος".
Αφού λοιπόν, συμπληρώνουμε εμείς, επιλέχθηκε το brain rot από εκείνους που κατά βάση το δημιούργησαν, μήπως καλό θα είναι όλοι να κάνουμε την αυτοκριτική μας και να επαναπροσδιορίσουμε τον τρόπο με τον οποίο εκμεταλλευόμαστε τον ωφέλιμο, ελεύθερο χρόνο μας; Διότι προφανώς, πρόκειται για ένα φαινόμενο που επηρεάζει κάθε γενιά, με διαφορετικό τρόπο, ανάλογα με τις προσλαμβάνουσές της.
Για την ιστορία πάντως, οι υπόλοιπες "φιναλίστ" λέξεις της περίφημης λίστας, ήταν το "demure" (από το trend του TikTok "very demure, very mindful"), το "dynamic pricing" (η δυναμική τιμολόγηση προϊόντος ανάλογα με τη ζήτησή του), το "lore" (ένα σύνολο γεγονότων που αφορούν κάποιον/κάτι), το "romantasy" (μυθοπλασία που συνδυάζει ρομαντισμό και φαντασία) και το "slop" (χαμηλής ποιότητας διαδικτυακό περιεχόμενο που δημιουργείται μέσω AI).
Από την πλευρά του το Cambridge προτίμησε τη λέξη manifest με ερμηνεία το "να οραματίζεσαι ότι πετυχαίνεις τον στόχο σου, με το σκεπτικό ότι έτσι θα το κάνεις να συμβεί κιόλας", ενώ ο Echonomist ξεχώρισε το "kakistocracy", την κακιστοκρατία κατά την οποία "το χειρότερο κυριαρχεί".
Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.