Πέρα από το ότι έχουμε αναλύσει πολλάκις τις συνέπειες της πανδημίας, τις ζούμε ακόμα στο πετσί μας. Μία από αυτές -μάλλον από τις πιο ανώδυνες- είναι η αύξηση των διαδικτυακών αγορών και την ενίσχυση της μεθόδου πληρωμής BNPL. Το αρκτικόλεξο σημαίνει Buy Now, Pay Later (Αγοράστε τώρα, πληρώστε αργότερα) και πραγματοποιεί ακριβώς αυτό που λέει: Δίνει τη δυνατότητα στον αγοραστή να μην καταβάλλει επί τόπου το ποσό που χρεώθηκε ή να βάλει δόσεις χωρίς προμήθεια.

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, η μέθοδος BNPL θα αντιπροσωπεύει το 9% και το 11% των εργασιών στην Ευρώπη το 2023 και το 2025 αντίστοιχα. Apps πληρωμών με δόσεις, όπως η Klarna, η εφαρμογή σουηδικής προέλευσης που επικεντρώνεται στη γενιά Z και έχει επιτύχει ένα εκατομμύριο ενεργούς χρήστες στην Ισπανία μεταξύ 2020 και 2021, και εργαλεία back office όπως η Aplázame έχουν διατυπωθεί ως εναλλακτική λύση στα παραδοσιακά μοντέλα πληρωμών.

>Διάβασε ακόμη: Τι είναι το Wordle με το οποίο έχει κολλήσει όλο το ίντερνετ

Ως τακτική, έχει σαφώς κερδίσει έδαφος κατά τη διάρκεια της επέλασης της Covid-19. Πριν από αυτήν, μεγάλες πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου, όπως η Amazon, προσέφεραν ήδη το 2018 τη δυνατότητα αναβολής πληρωμής (αρχικά με τόκο και στη συνέχεια με προμήθεια), αλλά με τα νέα δεδομένα η προσφορά και η ζήτηση στο ηλεκτρονικό εμπόριο αναδιαμόρφωσε την κατάσταση "εξαφανίζοντας" τον τόκο.

Τι ακριβώς συνέβη

Γενικά, η πανδημία οδήγησε τον κόσμο σε μία ψηφιακή επιτάχυνση και σε μία ραγδαία αύξηση του ηλεκτρονικού εμπορίου όχι μόνο μεταξύ των ψηφιακών ιθαγενών, αλλά και μεταξύ νέων κοινών που ψώνισαν για πρώτη φορά online στα lockdowns. Ως αποτέλεσμα, ο κλάδος έχει υποστεί σημαντικές αλλαγές: Από την πίστωση προς πιο διαφανείς και βολικές επιλογές πληρωμής για τους καταναλωτές, όπως η προαναφερθείσα δυνατότητα διαίρεσης του τιμολογίου σε τρεις ή τέσσερις άτοκες δόσεις. Με την ενίσχυση των νέων εμπειριών αγορών, αυξήθηκαν παράλληλα και οι προσδοκίες των πελατών. Οι εφαρμογές απευθύνονται στους νέους 30-+, γεγονός που ωθεί τις παραδοσιακές τράπεζες και τον χρηματοπιστωτικό τομέα να προσπαθήσουν να αντιγράψουν το μοντέλο τους για τον υπόλοιπο πληθυσμό.

Κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού του 2021, για παράδειγμα, η Klarna συνεργάστηκε με τον μουσικό A$AP Rocky σε μία φιλόδοξη εκστρατεία μάρκετινγκ για να ενθαρρύνει τους online αγοραστές να εγκαταλείψουν τις lockdown εμφανίσεις τους και να ανανεώσουν το στυλ τους. Η διεθνής αυτή καμπάνια, που ξεκίνησε ταυτόχρονα σε 14 αγορές, επικεντρώθηκε σε ένα βίντεο με πρωταγωνιστή τον A$AP Rocky και σε ένα challenge στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, το #getsmoooth, που καλούσε τους καταναλωτές να μοιραστούν τη νέα τους εμφάνιση, μία πρόταση που απευθυνόταν σε ένα πολύ συγκεκριμένο κοινό. Η δράση ολοκληρώθηκε με influencers μόδας στο TikTok και έναν εξατομικευμένο φακό στο Snapchat. Αυτό είδαμε εμείς, γιατί οι λιανοπωλητές που συμμετείχαν στη δράση είδαν έως και 40% αύξηση των παραγγελιών και 20% αύξηση της μέσης απόδειξης αγοράς, σύμφωνα με το Klarna.

>Διάβασε ακόμη: Tο επίσημο training app του Βρετανικού Στρατού

Από την άλλη, εν μέσω πανδημίας η γενιά Ζ παρουσίασε μεγαλύτερη αύξηση από όλους στις διαδικτυακές αγορές της. Σύμφωνα με τη μελέτη Shopping Online in Spain 2021 του Εθνικού Παρατηρητηρίου Τεχνολογίας και Κοινωνίας (Ontsi), "οι νεότεροι - η ομάδα των 16 έως 24 ετών - είναι αυτή με το υψηλότερο ποσοστό χρηστών του διαδικτύου που αγόρασαν online για πρώτη φορά μετά την πανδημία (15. 7%). Είναι επίσης εκείνοι με τα υψηλότερα ποσοστά όσον αφορά στη διατήρηση της ίδιας συχνότητας ηλεκτρονικών αγορών (27,2%). ο πληθυσμός ηλικίας 25 έως 34 ετών και 35 έως 44 ετών απλώς αγόρασε περισσότερα μέσω ίντερνετ εξαιτίας του κορονοϊού.  

Το μέλλον

Οι εφαρμογές αναβαλλόμενων πληρωμών αργά αλλά σταθερά μετατρέπονται σε εργαλεία πωλήσεων, βοηθώντας τις εταιρείες προϊόντων να προσφέρουν εξατομικευμένο περιεχόμενο: Δυναμικές διαφημίσεις, χορηγούμενες τοποθετήσεις με βάση την κατηγορία τους κλπ... Βασικά, προτείνουν έναν νέο τρόπο αγορών που βασίζεται στις αγοραστικές συνήθειες των νέων γενεών. 

Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.