Σαν σήμερα, πριν ακριβώς 31 χρόνια, ο Neil Papworth, ένας 22χρονος μηχανικός, έστειλε το πρώτο SMS μέσω του δικτύου Vodafone. Το μήνυμα, το οποίο έγραφε ένα απλό "Καλά Χριστούγεννα", σηματοδότησε την έναρξη μιας μεταμορφωτικής εποχής στην επικοινωνία.
Ο Papworth, ο οποίος εργαζόταν σε ένα Κέντρο Υπηρεσίας Σύντομων Μηνυμάτων (Short Message Service - SMS) για τη Vodafone, έστειλε τυχαία το κείμενο από το τερματικό του υπολογιστή του στο κινητό τηλέφωνο του Richard Jarvis, διευθυντή της Vodafone, ο οποίος συμμετείχε σε ένα εορταστικό πάρτι.
Το ταξίδι συνεχίστηκε το 1993, όταν η Nokia εισήγαγε της λειτουργία SMS σε ένα κινητό της τηλέφωνο. Τα μηνύματα μπορούσαν να σταλούν μόνο εντός του ίδιου δικτύου κινητής τηλεφωνίας. Τα δίκτυα κινητής τηλεφωνίας θα επέτρεπαν τελικά στους χρήστες να στέλνουν SMS σε ανταγωνιστικές εταιρείες το 1999.
Ο περιορισμός των 160 χαρακτήρων και το T9
Η αποστολή γραπτών μηνυμάτων ως μέσο περιστασιακής επικοινωνίας άνθισε με την εισαγωγή του συστήματος πρόβλεψης κειμένου Tegic (T9) και των προπληρωμένων τηλεφωνικών προγραμμάτων, τα οποία αρχικά δεν χρέωναν για τα κείμενα και απευθύνονταν στους νέους.
Λόγω του περιορισμού των 160 χαρακτήρων (εξαιτίας του περιορισμένου bandwidth) καθώς και της δυσκίνητης φύσης της πληκτρολόγησης με αριθμητικό πληκτρολόγιο, μια ολόκληρη "γλώσσα" συντομογραφιών και αργκό εμφανίστηκε μέσω των SMS και εξαπλώθηκε στα μηνύματα του διαδίκτυο.
Ο κόσμος αγκάλιασε την ευκολία των γραπτών μηνυμάτων. Εμφανίστηκαν συντομογραφικά ακρωνύμια όπως το LOL και το FYI, διαμορφώνοντας τον τρόπο που επικοινωνούμε.
Η εισαγωγή του T9 το 1995 απλοποίησε την αποστολή γραπτών μηνυμάτων σε 10ψήφια πληκτρολόγια, ανοίγοντας το δρόμο για το πρώτο κινητό τηλέφωνο της Nokia με πληκτρολόγιο QWERTY το 1997.
Η εξέλιξη
Μέχρι το 2002, είχαν σταλεί πάνω από 250 δισεκατομμύρια μηνύματα παγκοσμίως. Το 2008, ο United Way ξεκίνησε την πρώτη εκστρατεία "text to donate" κατά τη διάρκεια του Superbowl XLII. Το έτος 2010 σηματοδότησε την υιοθέτηση των γραπτών μηνυμάτων σε όλους τους πολιτισμούς, με τους Αμερικανούς να στέλνουν πάνω από 2 τρισεκατομμύρια μηνύματα ετησίως.
Σήμερα, τα SMS παραμένουν ένα ισχυρό εργαλείο επικοινωνίας. Οι επιχειρήσεις αξιοποιούν τα SMS για έρευνες ανατροφοδότησης, υπενθυμίσεις ραντεβού και διαφημιστικούς κωδικούς. Καθώς κοιτάμε προς το μέλλον, τα οφέλη των SMS συνεχίζουν να ευδοκιμούν, εξασφαλίζοντας τη σημασία τους στις επιχειρηματικές επικοινωνίες.
Τι θα φέρει το μέλλον
Η χρήση data στα κινητά μας οδηγεί προς το τέλος των SMS, καθώς πλέον μπορούμε να επικοινωνήσουμε μέσω internet, χωρίς τους περιορισμούς που έχουν τα SMS. H αυτόματη μετατροπή των SMS σε RCS στα Android smartphones είναι η πιο τρανή απόδειξη για αυτό, ενώ και η Apple έχει δηλώσει την υποστήριξή της για τα RCS από το 2024.
Αυτό δεν σημαίνει ότι τα SMS θα εξαφανιστούν, αλλά δείχνει μια τάση, κατά την οποία ελαχιστοποιείται η χρήση τους. Χωρίς τα SMS όμως, δεν θα βρισκόμασταν στο στάδιο που είμαστε τώρα στις τηλεπικοινωνίες.
Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.