Το 1997, η Apple ήταν μια εταιρεία σε απόγνωση. Το brand είχε χάσει την ταυτότητά του, τα προϊόντα της εταιρείας ήταν πολλά και ασύνδετα, και ο ανταγωνισμός –κυρίως η Microsoft– την είχε στριμώξει. Η λύση; Μια επιστροφή που κανείς δεν περίμενε.

Το Διοικητικό Συμβούλιο πήρε τη μεγάλη απόφαση να φέρει πίσω τον Steve Jobs – τον άνθρωπο που είχε ιδρύσει την Apple και απομακρύνθηκε από την εταιρεία 12 χρόνια νωρίτερα. Κι αυτό που έκανε ο Jobs όταν γύρισε, ήταν κάτι παραπάνω από μια αλλαγή ηγεσίας. Ήταν μια ολική επαναφορά.

Ο "κανόνας του 30%"

Στην καρδιά της στρατηγικής του υπήρχε ένας απλός αλλά τολμηρός κανόνας: ο "κανόνας του 30%".

"Εξετάσαμε τον χάρτη πορείας της Apple και διαπιστώσαμε ότι μόλις το 30% των προϊόντων ήταν πραγματικά εξαιρετικά", είχε δηλώσει ο Jobs στο CNBC τον Οκτώβριο του 1997.

Τι έκανε λοιπόν; Απλά έκοψε τα υπόλοιπα. Περίπου το 70% των προϊόντων της Apple αποσύρθηκαν από την αγορά. Το προϊοντικό χαρτοφυλάκιο απλοποιήθηκε δραστικά και όλοι οι πόροι – οικονομικοί, ανθρώπινοι και δημιουργικοί – συγκεντρώθηκαν πάνω στο 30% που πραγματικά είχε αξία.

Η απόφαση είχε συνέπειες. Περίπου 4.100 εργαζόμενοι, δηλαδή σχεδόν το ένα τρίτο του προσωπικού, απολύθηκαν. Οι περικοπές ήταν σκληρές αλλά απαραίτητες. Μείωσαν τα λειτουργικά έξοδα κατά 500 εκατομμύρια δολάρια τον χρόνο. Κυρίως, όμως, έφεραν πίσω τη συγκέντρωση και τη στρατηγική σκέψη σε μια εταιρεία που είχε χάσει την πορεία της.

Justin Sullivan/Getty Images

Μέχρι τότε, η Apple προσπαθούσε να τα κάνει όλα για όλους. Πολλά προϊόντα, πολλές αγορές, καμία ξεκάθαρη στόχευση. Ο Jobs έβαλε τέλος σε αυτό. Δεν ήθελε να ακολουθεί τις ανάγκες της αγοράς. Ήθελε να τις διαμορφώνει.

Ποιότητα, απλότητα και σχεδιασμός

Η νέα εποχή βασίστηκε σε λίγα, εξαιρετικά προϊόντα. Όλα είχαν σχεδιαστεί με επίκεντρο την ποιότητα, την απλότητα και τον σχεδιασμό. Και αυτή η προσέγγιση απέδωσε: το iPod το 2001, το iPhone το 2007, το iPad το 2010 — όλα ήρθαν μέσα από τη φιλοσοφία του 30%.

Η αγορά ανταποκρίθηκε. Η εμπιστοσύνη αποκαταστάθηκε. Η Apple μετατράπηκε από μια εταιρεία στα πρόθυρα της χρεοκοπίας στη μεγαλύτερη τεχνολογική δύναμη του πλανήτη. Και όλα ξεκίνησαν με μια απλή, αλλά αποφασιστική ιδέα: να κρατήσεις μόνο το καλύτερο.

 Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.