Δεν είναι λίγες οι φορές που η Google έχει κατηγορηθεί για το πώς χειρίζεται τα δεδομένα των χρηστών της. Αυτή τη φορά, όμως, τα πράγματα έγιναν πιο σοβαρά: ένα δικαστήριο ενόρκων στο Σαν Χοσέ της Καλιφόρνια αποφάσισε ότι ο τεχνολογικός κολοσσός πρέπει να καταβάλει αποζημιώσεις συνολικού ύψους 267 εκατομμυρίων ευρώ σε χρήστες Android.

Η υπόθεση αφορά περίπου 14 εκατομμύρια κατοίκους της Καλιφόρνια, οι οποίοι συμμετείχαν σε ομαδική αγωγή εναντίον της εταιρείας, κατηγορώντας την για "παράνομη και χωρίς άδεια" συλλογή δεδομένων από τα κινητά τους – ακόμη και όταν αυτά ήταν σε κατάσταση αδράνειας.

Συλλογή δεδομένων στο παρασκήνιο

"Η ετυμηγορία δικαιώνει σθεναρά την ουσία αυτής της υπόθεσης και αντικατοπτρίζει τη σοβαρότητα της παράβασης της Google", δήλωσε ο δικηγόρος των εναγόντων Glen Summers. Σύμφωνα με την αγωγή, η Google αξιοποιούσε τις συσκευές Android για να συλλέγει δεδομένα στο παρασκήνιο, τα οποία στη συνέχεια χρησιμοποιούσε για δικούς της εμπορικούς σκοπούς – όπως η στοχευμένη διαφήμιση – καταναλώνοντας τα πακέτα δεδομένων των χρηστών χωρίς τη συναίνεσή τους.

"Παρόλο που η Google θα μπορούσε να περιορίσει αυτές τις μεταφορές δεδομένων μόνο όταν τα τηλέφωνα είναι συνδεδεμένα σε Wi-Fi, επέλεξε να τις επιτρέπει και μέσω δικτύων κινητής τηλεφωνίας", ανέφεραν οι ενάγοντες. Με λίγα λόγια, η Google όχι μόνο έπαιρνε δεδομένα χωρίς άδεια, αλλά το έκανε και με κόστος για τους χρήστες.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι μεταφορές αυτές πραγματοποιούνταν ακόμη και όταν οι εφαρμογές της Google ήταν κλειστές και τα τηλέφωνα δεν χρησιμοποιούνταν. Η πρακτική αυτή θεωρήθηκε από το δικαστήριο ως παραβίαση της πολιτειακής νομοθεσίας της Καλιφόρνια σχετικά με την ιδιωτικότητα.

Θα ασκήσει έφεση η Google

Η Google, από την πλευρά της, δηλώνει πως θα ασκήσει έφεση. Ο εκπρόσωπος της εταιρείας, José Castañeda, ανέφερε πως "η απόφαση παρερμηνεύει υπηρεσίες που είναι κρίσιμες για την ασφάλεια, την απόδοση και την αξιοπιστία των Android συσκευών".

Η συνέχεια αναμένεται να παιχτεί στα ανώτερα δικαστικά επίπεδα, όμως η απόφαση αυτή στέλνει ξεκάθαρο μήνυμα: η διαχείριση των προσωπικών δεδομένων δεν είναι υπόθεση που μπορεί να αγνοηθεί. Ειδικά όταν μιλάμε για εταιρείες που έχουν πρόσβαση – και έλεγχο – σε εκατομμύρια συσκευές.

Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.