Το ερώτημα παραμένει επίμονο κάθε καλοκαίρι: γιατί, εν έτει 2025, υπάρχουν ακόμα συρμοί του Μετρό και του Ηλεκτρικού χωρίς κλιματισμό; Κι όμως, στους 52 συνολικά συρμούς της ΣΤΑΣΥ, οι 20 εξακολουθούν να λειτουργούν χωρίς να προσφέρουν ούτε υποψία δροσιάς.
Πρόκειται για 22 παλαιούς συρμούς στις γραμμές 1, 2 και 3, οι οποίοι είτε δεν έχουν κλιματισμό από κατασκευής είτε διαθέτουν τεχνολογία τόσο ξεπερασμένη που μοιάζει πλέον… διακοσμητική. Ο σχεδιασμός για την αναβάθμισή τους έχει καθυστερήσει ήδη πάνω από έναν χρόνο, την ώρα που οι επιβάτες συνεχίζουν να ασφυκτιούν.
Το κόστος
Το υπουργείο Μεταφορών και η ΣΤΑΣΥ δηλώνουν πλέον πως ο εκσυγχρονισμός των συρμών είναι μονόδρομος. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ειδικών, το κόστος για την εγκατάσταση σύγχρονου συστήματος κλιματισμού στις γραμμές 2 και 3 ανέρχεται σε περίπου 275.000 ευρώ ανά όχημα, με τον συνολικό λογαριασμό να ξεπερνά τα 39,5 εκατ. ευρώ.
Κι αν αυτό ακούγεται ακριβό, τα πράγματα γίνονται ακόμα πιο περίπλοκα όταν προσθέσουμε τις καθυστερήσεις και στα υπόλοιπα έργα: όπως αναφέρει το ρεπορτάζ από "Τα Νέα", το πρώτο πρότυπο βαγόνι για την ανακαίνιση των 14 παλαιών συρμών της γραμμής 1 παραδόθηκε μόλις πριν λίγες εβδομάδες – ενώ έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί από τον Ιούλιο του 2024. Η δοκιμαστική λειτουργία αναμένεται πλέον το Φεβρουάριο του 2026, με τις πλήρεις ανακαινίσεις να φτάνουν… έως και το 2027.
Τα νέα χρονοδιαγράμματα
Όπως ήταν αναμενόμενο, η ΣΤΑΣΥ επέβαλε ήδη δύο πρόστιμα συνολικού ύψους 92.000 ευρώ προς την ανάδοχο εταιρεία, χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία. Αντιθέτως, πρόσφατα υπογράφηκε τροποποιημένη σύμβαση που αυξάνει το συνολικό κόστος του έργου από 65,49 εκατ. ευρώ σε 71,7 εκατ. ευρώ, ενώ τα αρχικά χρονοδιαγράμματα έχουν πλέον εκπνεύσει.
Τουλάχιστον, υπάρχει κάποια κινητικότητα: η ΣΤΑΣΥ έχει ήδη ξεκινήσει τη διαδικασία για τη σύνταξη τεχνικών προδιαγραφών για 22 συρμούς – 12 από τη σειρά Ι (αγορά 2000) και 10 από την 10η παραλαβή της γραμμής 1 με ξεπερασμένα συστήματα. Ο στόχος είναι η ολοκλήρωση του έργου εντός 5 μηνών από την ανάθεση.
Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.