Η Google και η ερευνητική ομάδα Livity ρώτησαν χιλιάδες εφήβους σε όλη την Ευρώπη –και φυσικά στην Ελλάδα– για το πώς βλέπουν την τεχνολογία και ποιον ρόλο παίζει στη ζωή τους.

Από το σχολείο και τη δημιουργικότητα μέχρι τις συνήθειες στο διαδίκτυο, η εικόνα που προκύπτει δείχνει μια γενιά που ξέρει τι θέλει, αλλά ζητά καθοδήγηση.

Η Τεχνητή Νοημοσύνη στο σχολείο και πέρα από αυτό

Στην Ελλάδα, το 27% των εφήβων δηλώνει ότι χρησιμοποιεί εργαλεία Τεχνητής Νοημοσύνης καθημερινά –ποσοστό υψηλότερο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Οι περισσότεροι τα βλέπουν ως στήριγμα, όχι ως υποκατάστατο. "Το χρησιμοποιώ στο σπίτι για βοήθεια, γιατί μας βάζουν πολλές εργασίες στο σχολείο. Με βοηθά να βρίσκω πληροφορίες (…) και μου παίρνει λιγότερο χρόνο να ολοκληρώσω μια εργασία", λέει ο 16χρονος Κωνσταντίνος.

Οι έφηβοι βλέπουν το AI ως ένα εργαλείο που ενισχύει τη φαντασία τους: είτε για να βρουν νέες ιδέες, είτε για να γράψουν ιστορίες και ποιήματα, είτε για να δημιουργήσουν εικόνες. Παράλληλα, δείχνουν να κρατούν αποστάσεις από την παραπληροφόρηση, αφού η πλειοψηφία δηλώνει ότι ελέγχει τις πηγές και την αξιοπιστία των πληροφοριών που συναντά στο διαδίκτυο.

YouTube: η πλατφόρμα της μάθησης

Αν υπάρχει μια πλατφόρμα που κυριαρχεί στη μαθησιακή καθημερινότητα των εφήβων, αυτή είναι το YouTube. Στην Ελλάδα, σχεδόν τρεις στους τέσσερις το χρησιμοποιούν για σχολικά θέματα, ενώ ένα αντίστοιχο ποσοστό το βλέπει ως πηγή ψυχαγωγίας και νέων γνώσεων πέρα από το μάθημα.

Για πολλούς γονείς και εκπαιδευτικούς, παραμένει η πιο αξιόπιστη επιλογή χάρη στην ποικιλία και την ποιότητα του περιεχομένου.

Τι ζητούν από γονείς και σχολείο

Παρά την εξοικείωσή τους με την τεχνολογία, οι έφηβοι ζητούν κάτι ξεκάθαρο: στήριξη και καθοδήγηση. Θέλουν οι δάσκαλοι να τους δείξουν πώς να χρησιμοποιούν σωστά την Τεχνητή Νοημοσύνη, πώς να ξεχωρίζουν τον "θόρυβο" από τις αξιόπιστες πληροφορίες και πώς να κινούνται με ασφάλεια στο διαδίκτυο. Δεν είναι τυχαίο ότι ένας στους τρεις αναφέρει πως το σχολείο του απαγορεύει εντελώς τη χρήση AI, κάτι που οι έφηβοι βλέπουν μάλλον ως εμπόδιο παρά ως προστασία.

Το ίδιο ισχύει και για τους γονείς: ενώ αρκετοί λειτουργούν ως στήριγμα, άλλοι αφήνουν τα παιδιά τους χωρίς καμία καθοδήγηση. "Είναι πολύ σημαντικό οι ενήλικες να καθοδηγούν τα παιδιά σχετικά με το τι είναι ασφαλές και τι όχι", λέει ο 18χρονος Στέργιος.

Μια γενιά που ξέρει να ζητά ισορροπία

Παρά τις προκλήσεις, η εικόνα είναι ενθαρρυντική. Οι έφηβοι στην Ελλάδα δείχνουν να αναζητούν ισορροπία ανάμεσα στον ψηφιακό και τον πραγματικό κόσμο, δίνοντας χώρο στις φιλίες, στα χόμπι και στη δια ζώσης επαφή. Δεν θέλουν να κόψουν την τεχνολογία από τη ζωή τους, αλλά να τη χρησιμοποιούν με περισσότερη συνείδηση και κανόνες.

Και κυρίως, ζητούν οι μεγάλοι να σταθούν δίπλα τους με πρακτική καθοδήγηση, ώστε να χτίσουν ένα πιο υγιές, ασφαλές και δημιουργικό ψηφιακό μέλλον.

Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.