Το γρήγορο και αξιόπιστο ίντερνετ δεν είναι πια πολυτέλεια. Είναι απαραίτητο για εργασία, ψυχαγωγία και επικοινωνία. Όμως, όσο "παγκόσμιο" κι αν φαίνεται, η πρόσβαση στο διαδίκτυο παραμένει βαθιά άνιση: σε κάποιες χώρες το πληρώνεις… χρυσάφι.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της We Are Social που χαρτογράφησε η Visual Capitalist, η μέση τιμή ανά Mbps παγκοσμίως το 2025 είναι περίπου 0,45 δολάρια. Όμως αυτός ο μέσος όρος δεν λέει όλη την αλήθεια, γιατί υπάρχουν χώρες που χρεώνουν πάνω από 4 δολάρια για το ίδιο megabit. Και η πιο ακριβή από όλες είναι τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, όπου η τιμή φτάνει τα 4,31 δολάρια ανά Mbps.

Εκεί, ένας μέσος χρήστης πληρώνει 100 έως 140 δολάρια τον μήνα μόνο για να έχει πρόσβαση στο διαδίκτυο. Το πρόβλημα; Μόλις δύο πάροχοι δραστηριοποιούνται στη χώρα, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει πραγματικός ανταγωνισμός. Επιπλέον, το κράτος απαιτεί ως και 30% των κερδών τους να αποδίδεται στο δημόσιο, κάτι που μετακυλίεται φυσικά στους λογαριασμούς των καταναλωτών.

Ρουμανία: το φθηνότερο ίντερνετ της Ευρώπης

Στην άλλη άκρη του φάσματος βρίσκεται η Ρουμανία, όπου το Mbps κοστίζει μόλις 0,01 δολάριο. Εκεί, εταιρείες όπως η DIGI προσφέρουν συνδέσεις οπτικής ίνας με περίπου 10 ευρώ τον μήνα. Το 90% των νοικοκυριών έχει ήδη πρόσβαση σε γρήγορο ίντερνετ, χάρη σε έναν απλό αλλά αποτελεσματικό συνδυασμό: ανταγωνισμό και αποκέντρωση.

Μετά την πτώση του κομμουνισμού, δεκάδες μικροί πάροχοι άρχισαν να επεκτείνουν τα δίκτυά τους, αξιοποιώντας κοινόχρηστες υποδομές και χαμηλό κόστος εγκατάστασης. Έτσι, η χώρα κατάφερε να λύσει το λεγόμενο "πρόβλημα του τελευταίου χιλιομέτρου", δηλαδή τη σύνδεση του κάθε σπιτιού στο δίκτυο, χωρίς τεράστιες επενδύσεις.

Visual Capitalist

Και η Ελλάδα;

Η Ελλάδα κατατάσσεται στην 18η θέση παγκοσμίως, με κόστος περίπου 0,34 δολάρια ανά Mbps. Αυτό σημαίνει ότι έχουμε το πιο ακριβό ίντερνετ στην Ευρώπη μετά την Ελβετία, τη Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Αυστρία και το Βέλγιο.

Ακόμα κι αν οι ταχύτητες έχουν βελτιωθεί τα τελευταία χρόνια, το κόστος παραμένει δυσανάλογο σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Και όσο η αγορά παραμένει περιορισμένη, η ψηφιακή ανισότητα θα συνεχίζει να μεγαλώνει.

Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.