Το Twitter χάνει την καρδιά του

Σύμφωνα με πληροφορίες, το κοινωνικό δίκτυο ετοιμάζεται να αφαιρέσει το like: άλλη μία από τις άπειρες αλλαγές που κάνει τα τελευταία χρόνια.

Γράφει: Αργύρης Κούρσαλης 02 Νοεμβρίου 2018

Σχεδόν κανείς, ποτέ δεν μπορεί να βρει την κεντρική ιδέα στη συζήτηση αναφορικά με την στρατηγική του Twitter​​​​. Ποιος όμως μπορεί να αδικήσει τους χρήστες που δεν βγάζουν άκρη; Από την πρώτη μέρα που γεννήθηκε, το "παιδί" του Jack Dorsey περνά κρίση ταυτότητας. Αρχικά ξεκίνησε ως μία πλατφόρμα για microblogging, αργότερα εξελίχθηκε σε ένα κανονικό κοινωνικό δίκτυο με φιλοδοξία να κοντράρει το Facebook, πριν μετατραπεί σε ένα εργαλείο όπου τα βίντεο, το real time και τα live events έπαιζαν και συνεχίζουν να παίζουν τον πρωταρχικό ρόλο.

Η στρατηγική του Twitter αλλάζει συνεχώς χωρίς να έχει μία σαφή κατεύθυνση

Σήμερα, 12 χρόνια αργότερα, το Twitter μπορεί να οριστεί από ένα χαρακτηριστικό σλόγκαν που κυκλοφόρησε μερικούς μήνες πριν: "It's what's happening”. Για όσους χρησιμοποιούν το δίκτυο, το σλόγκαν βγάζει νόημα: το Twitter υπάρχει για να μαθαίνει κανείς τις τελευταίες πληροφορίες για το τι συμβαίνει στον κόσμο (ιδιαίτερα στην πολιτική και στον αθλητισμό).

Το πρόβλημα είναι ότι η στρατηγική του Twitter αλλάζει συνεχώς χωρίς να έχει μία σαφή κατεύθυνση, σε αντίθεση με τον στόχο του Facebook που ήταν ξεκάθαρος από την αρχή: Connecting people. Καλώς ή κακώς, το δημιούργημα του Mark Zuckerberg ποτέ δεν χρειάστηκε να επαναπροσδιορίσει τον ρόλο του. Το Twitter, παρόλα αυτά, δείχνει σα να θέλει μόνιμα να βρει νέους στόχους (η φιλοξενία trolls, εξτρεμιστών και διαφόρων άλλων αντικοινωνικών στοιχείων δεν είναι μέσα σε αυτούς). Από αυτές τις αλλαγές κατεύθυνσης δεν γλυτώνουν ούτε καν οι βασικές λειτουργίες του· κάτι που δημιουργεί, ανά τακτά διαστήματα, απόλυτη σύγχυση.

Το Twitter χάνει την καρδιά του
Ο ιδρυτής του Twitter, Jack Dorsey.

Ήδη το γεγονός ότι χρειάστηκε περίπου δέκα χρόνια για να αποφασίσει να διπλασιάσει τους χαρακτήρες του δεν είναι και το καλύτερο σημάδι· όμως εκείνη η ιστορία που περιγράφει με τον καλύτερο τρόπο το χάος που επικρατεί στο Twitter είναι άλλη: αυτή που έχει να κάνει με το αστεράκι που μετατράπηκε σε καρδιά. Παραδοσιακά το κοινωνικό δίκτυο έδινε τη δυνατότητα στους χρήστες του να έχουν δύο ειδών αντιδράσεις όταν δεν ήθελαν να σχολιάσουν ένα tweet: το retweet και το αστεράκι. Το τελευταίο λειτουργούσε περισσότερο ως σελιδοδείκτης (bookmark). Για να γίνει αργότερα ένα retweet ή να δοθεί μία απάντηση από τον χρήστη.

Σύμφωνα με όσα αναφέρει η Telegraph, το Twitter σκέφτεται σοβαρά να ακυρώσει το κουμπί της καρδιάς (like), αφήνοντας μόνο το retweet και τον σελιδοδείκτη.

Τον Νοέμβριο του 2015, ήρθε η στιγμή της καινοτομίας: το αστεράκι μεταμορφώθηκε σε καρδιά κι έγινε ένα κανονικό like· ένα κουμπί με το οποίο μπορούσες να δηλώσεις ότι "ναι, αυτό μου αρέσει" (χάνοντας έτσι την προηγούμενη λειτουργία του). Κυρίως όμως άλλαξε η αλγοριθμική λογική του κοινωνικού δικτύου: η επιτυχία του περιεχόμενου βασιζόταν πια στα likes κι όχι στα retweets -ακυρώνοντας επί της ουσίας τη δύναμη και την αξία των τελευταίων.

Όμως επειδή στο Twitter ποτέ δεν σταματούν οι αλλαγές, τις τελευταίες ημέρες κυκλοφορεί έντονα η φήμη ότι άλλη μία, νέα αλλαγή βρίσκεται προ των πυλών: σύμφωνα με όσα αναφέρει η Telegraph, το Twitter σκέφτεται σοβαρά να ακυρώσει το κουμπί της καρδιάς (like), αφήνοντας μόνο το retweet και τον σελιδοδείκτη. Πρακτικά, μετά από πολλές περιπέτειες, επιστρέφουμε στο ίδιο σημείο. Γιατί όμως να παρθεί μία τέτοια απόφαση; "Αυτήν την στιγμή έχουμε ένα μεγάλο κουμπί σε σχήμα καρδιάς που ενθαρρύνουμε τους ανθρώπους να το πατούν όσο περισσότερο μπορούν" είπε ο Jack Dorsey, σε πρόσφατο event. "Είναι όμως αυτό σωστό; Ή μήπως θα πρέπει να επικεντρωθούμε στο πώς θα διεξαχθεί μία δημόσια κι υγιής συζήτηση στο ίντερνετ" συνέχισε.

Twitter

Ο στόχος είναι φανερός και συγκεκριμένος: να βρεθούν τρόποι ώστε οι συζητήσεις στο Twitter, που σήμερα μοιάζουν με οδομαχία γεμάτη προσβολές κι απειλές, να γίνουν πιο ειρηνικές. Καλή ιδέα. Δεν είναι όμως σαφές το πως ακριβώς η διαγραφή του like button θα βοηθήσει προς αυτήν την κατεύθυνση. Μάλλον φαίνεται σαν άλλη μία κίνηση πανικού, από αυτές που συνηθίζει το Twitter.

Καθώς ήρθε αντιμέτωπος με τις καταφανείς αποτυχίες που είχαν οι μανούβρες του κοινωνικού δικτύου ενάντια στα trolls (διαγραφές εκατομμυρίων profiles, εισαγωγή ειδικών αλγορίθμων κ.α.), ο Jack Dorsey πιστεύει ότι διαγράφοντας το like button βοηθά προς περισσότερο ειρηνικές συζητήσεις. Όμως, πραγματικά, ο τρόπος που θα γίνει αυτό παραμένει μυστήριο: δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι συζητήσεις, όπου οι χρήστες δε θα μπορούν να πατούν διακριτικά την "καρδούλα", θα οδηγήσουν σε ακόμη περισσότερες καταστάσεις που μυρίζουν μπαρούτι.

Twitter αλλαγή στρατηγικής

Από την πλευρά του το Twitter έχει επιβεβαιώσει ότι επανεξετάζει τα πάντα, στην προσπάθειά του να ενθαρρύνει της υγιείς συζητήσεις, ακόμη και την ύπαρξη του like. Βέβαια, στη συνέχεια αρνήθηκε κατηγορηματικά ότι υπάρχει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για το πότε ακριβώς θα συμβεί αυτό. Σε γενικές γραμμές, για άλλη μία φορά θόλωσε τα νερά και μπέρδεψε τα πράγματα.

Tο retweet εξασφαλίζει με ενεργό τρόπο ότι το περιεχόμενο θα διαμοιραστεί σε ολόκληρη την πλατφόρμα

Βγαίνοντας από τον προβληματισμό σχετικά με τις "υγιείς συζητήσεις" για μία στιγμή πάντως, αξίζει να σημειωθεί ότι ίσως μία επιστροφή στις ρίζες να μην είναι τόσο κακή ιδέα. Οι λόγοι είναι πολλοί: η καρδιά είναι ένας παθητικός τρόπος για να δείξει κανείς την εκτίμησή του, ένα χαρακτηριστικό που ταιριάζει περισσότερο στο Facebook, ενώ το retweet εξασφαλίζει με ενεργό τρόπο ότι το περιεχόμενο/πληροφορία/άποψη θα διαμοιραστεί σε ολόκληρη την πλατφόρμα. Ένα πολύ ισχυρό μέσο στα χέρια των χρηστών δηλαδή, το οποίο έχαιρε του σεβασμού τους, σε τέτοιον βαθμό ώστε πολλοί να έχουν στο bio τους το γνωστό "RT not endorsement”.

Κι όχι μόνο αυτό: μία τέτοια επιστροφή στις ρίζες θα σημαίνει ότι ο πραγματικός αλγόριθμος του Twitter θα είναι οι ίδιοι οι χρήστες, οι οποίοι θα επιλέγουν πιο tweet θα έχει μεγαλύτερη διανομή και ποιο όχι. Διότι από την στιγμή που μπήκε το like στη ζωή του, to retweet -εκείνο το στοιχείο που το έκανε τόσο ξεχωριστό- έχασε τη δύναμή του, η οποία αντικαταστάθηκε από "καρδούλες" και αλγορίθμους υπολογιστών.

Με βάση αυτό ίσως το να δοθεί η προτεραιότητα στο retweet να είναι μία πολύ καλή ιδέα. Χωρίς, βέβαια, να σημαίνει ότι αυτό θα κάνει τις συζητήσεις περισσότερο πολιτισμένες ή θα ελαχιστοποιήσει τον κίνδυνο των trolls όπως θέλει -μάλλον κακώς- να πιστεύει ο Jack Dorsey. Απλά μπορεί να αποτελέσει μία επιστροφή στην εποχή όπου το Twitter ήταν πραγματικά σημαντικό. Αν, φυσικά, οι υπεύθυνοι του κοινωνικού δικτύου δεν αποφασίσουν να αλλάξουν και πάλι στρατηγική λίγο καιρό μετά.

Από: Esquire IT

ΜΗ ΧΑΣΕΙΣ

Περισσoτερα για Auto & Moto

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ

To πρώτο πτυσσόμενο smartphone είναι γεγονός

Η Royole κέρδισε την Samsung στο νήμα.