Οι τρομακτικές παρενέργειες που προκαλεί η έλλειψη ύπνου

Παγκόσμια Ημέρα Ύπνου σήμερα και είναι μία καλή αφορμή για να αρχίσεις να κοιμάσαι καλύτερα.

Γράφει: Νίκος Αγάθος 13 Μαρτίου 2020

Είτε φταίνε οι φασαριόζοι γείτονές σου ή η σύντροφός σου που ροχαλίζει, είτε  το υπερβολικό άγχος που σε γεμίζει η δουλειά, σίγουρα έχεις βιώσει κάμποσες άυπνες νύχτες στη ζωή σου. Δυο, τρεις ή πέντε φορές το χρόνο δεν είναι πρόβλημα. Αλλά αν η έλλειψη ύπνου συνεχίζει να σε βρικολακιάζει για καιρό, μάθε από τι κινδυνεύεις: Μια πρόσφατη επιστημονική ανασκόπηση 16 παλαιότερων μελετών ύπνου διαπίστωσε ότι λιγότερες από 6 ώρες βραδινού ύπνου σε μόνιμη βάση, αυξάνει τον κίνδυνο πρόωρου θανάτου έως και 12%! Αλλά υπάρχουν κι άλλες αρνητικές επιπτώσεις -λιγότερο ακραίες, ωστόσο αρκετά ανατριχιαστικές. Μάθε ποιες είναι και τι πρέπει να κάνεις για να τις αποφύγεις.

Μόνιμη κόπωση

Οι τρομακτικές παρενέργειες που προκαλεί η έλλειψη ύπνου

Ο εγκέφαλος χρειάζεται να κοιμηθεί καλά και για πολλές ώρες κάθε βράδυ, ώστε να δουλέψει με την ησυχία του στον "καθαρισμό" του κεντρικού νευρικού συστήματος. Η έλλειψη ύπνου ματαιώνει αυτή τη διαδικασία. Με δυο μέρες συνεχόμενης αϋπνίας νιώθεις διαρκείς πονοκεφάλους και εφόδους ημικρανίας. Την τρίτη μέρα ξεκινά η σωματική κόπωση συνοδευόμενη από burn-out. Στη βδομάδα καταρρέεις -υπερκόπωση.

  • Η λύση: Σταματάς το κάπνισμα, δεν βάζεις γουλιά αλκοόλ στο στόμα σου, πίνεις έως δυο φλιτζάνια καφέ ημερησίως, καταναλώνεις πολλά φρούτα, διαλογίζεσαι, ασκείσαι.

Αιφνίδιες μεταβολές της διάθεσης

ΥΠΝΟΣ

Ένα κύριο σύνδρομο έλλειψης ύπνου είναι οι βουτιές στη διάθεση και η συναισθηματική ανισορροπία, με την αιτία να βρίσκεται στην αυξημένη παραγωγή κορτιζόλης, της ορμόνης του στρες.

  • Η λύση: Ακόμη και αν δεν μπορείς να ολοκληρώσεις έναν ήρεμο 8άωρο βραδινό ύπνο, εκμεταλλεύσου σκόρπιες ώρες μέσα στην ημέρα για να ρίχνεις υπνάκους, λένε οι ειδικοί.

Απότομη αύξηση βάρους

ΥΠΝΟΣ

Η έλλειψη ύπνου οδηγεί σε μειωμένα επίπεδα λεπτίνης, της ορμόνης που σε κάνει να αισθάνεσαι χορτάτος αφού έχεις καταναλώσει ένα γεύμα. Συνεπώς, σε οδηγεί να τρως περισσότερες ποσότητες φαγητού με επιμονή στα λιπαρά και τα πολλά αλμυρά ή ζαχαρώδη επιδόρπια.

  • Η λύση: Συνήθιζε να πέφτεις για ύπνο συγκεκριμένη ώρα κάθε βράδυ έχοντας καταναλώσει το δείπνο σου τρεις ώρες πριν. Ακόμη και αν τις πρώτες μέρες δεν αποκοιμηθείς στο πρώτο δεκάλεπτο, είναι βέβαιο ότι τις επόμενες, ο εγκέφαλός σου θα έχει πάρει γραμμή.

Ψευδαισθήσεις

ΥΠΝΟΣ

Κατά τη διάρκεια του σταδίου πονοκεφάλων και ημικρανιών, ο εγκέφαλος είναι ακόμη στα καλά του. Στα επόμενα στάδια επίμονης αϋπνίας (burn-out και υπερκόπωση), αρχίζουν τα παραμιλητά, οι παραισθήσεις και η σταδιακή εξασθένηση των νευρολογικών αντιστάσεων του οργανισμού -θόλωμα όρασης, βούισμα στα αφτιά, τρέμουλο, αδυναμία σταθεροποίησης των κάτω άκρων.

  • Η λύση: Συνήθιζε να πίνεις τσάγια από ηρεμιστικά βότανα (βαλεριάνα, τίλιο, χαμομήλι, απήγανο, μελισσόχορτο) πριν πέσεις στο κρεβάτι.

Καρδιακές παθήσεις

ΥΠΝΟΣ

Οι γιατροί λένε ότι ένας από τους κινδύνους της υγείας σου εξαιτίας ανεπάρκειας καλού ύπνου είναι η υπέρταση. Πρόσφατη έρευνα της Ευρωπαϊκής Καρδιολογικής Εταιρείας έδειξε ότι οι μεσήλικες άνδρες που κοιμούνται 5 ώρες ή λιγότερο τη νύχτα διατρέχουν διπλάσιο κίνδυνο για σοβαρό καρδιαγγειακό επεισόδιο κατά τη διάρκεια των επόμενων 20 ετών από εκείνους που καταφέρνουν να ολοκληρώσουν έναν 8άωρο ύπνο.

  • Η λύση: Τρέξιμο 2 έως 3 χιλιομέτρων κάθε μέρα. Ή περπάτημα 5 χιλιομέτρων.

Χαμηλή τεστοστερόνη

ΥΠΝΟΣ

Πράγμα που ισούται με μειωμένη λίμπιντο. Πέντε ώρες ύπνου κάθε βράδυ μειώνουν έως και 20% την παραγωγή τεστοστερόνης. Οι ερευνητές έχουν βρει άμεση συσχέτιση μεταξύ της ποιότητας του ύπνου και του μεγέθους των όρχεων (κύριας πηγής τεστοστερόνης), διαπιστώνοντας ότι εκείνοι οι άντρες που ανέφεραν συχνές αϋπνίες και άλλες διαταραχές ύπνου, είχαν όρχεις 1,6% μικρότερους από το σύνηθες μέσο μέγεθος.

  • Η λύση: Οι συχνότερες σεξουαλικές επαφές όπως και οι συχνότερες προπονήσεις με βάρη, ενισχύουν την παραγωγή τεστοστερόνης.

ΜΗ ΧΑΣΕΙΣ

Περισσoτερα για Τεχνολογία

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ

Οδηγός επιβίωσης στην καραντίνα

Όλα όσα θα κάνουν ευκολότερη τη ζωή σου σε περίπτωση οποιασδήποτε καραντίνας.