Μύθοι και αλήθειες για το ανθρακούχο νερό

Ένα πράγμα είναι σίγουρο: Ενυδατώνει με τον ίδιο τρόπο όπως το κανονικό νερό. Σε ξεδιψάει όμως το ίδιο;

Γράφει: Νίκος Αγάθος 23 Αυγούστου 2019

Η καλύτερη λύση εναντίον της αφυδάτωσης που προκαλεί η υψηλή θερμοκρασία του περιβάλλοντος (και η προπόνηση, φυσικά), αλλά και ένας σίγουρος τρόπος να αποτοξινώνεις το σώμα σου και να αποβάλλεις περισσότερο λίπος, είναι να πίνεις πολύ νερό καθημερινά. Όμως, τα γνωστά 8 ποτήρια την ημέρα, τα οποία υποτίθεται πρέπει να καταναλώνεις για να παραμένεις διαρκώς ενυδατωμένος, ίσως να είναι μια απατηλή πεποίθηση.

Ναι, χρειάζεσαι περισσότερο από ένα λίτρο ημερησίως (γύρω στα 5 ποτήρια), αλλά ποτέ δεν είναι ανάγκη να υπερβαίνεις τα 2,5 λίτρα, προκειμένου να αποφευχθούν δευτερεύοντα προβλήματα στον οργανισμό, καθώς οι επιστήμονες τονίζουν ότι η υπερκατανάλωση νερού μπορεί να βλάψει τη νεφρική λειτουργία, ενώ έχουν καταγραφεί περιπτώσεις όπου τα πολλά λίτρα νερού οδηγούν σε μια σπάνια, αλλά δυνητικά θανατηφόρα κατάσταση που ονομάζεται υπονατριαιμία.

Αυτά για το απλό νεράκι. Αλλά τι συμβαίνει σ’ αυτούς που λατρεύουν τις φυσαλίδες και πίνουν ανθρακούχο νερό σε συστηματική βάση; Όντως ενυδατώνονται το ίδιο ή όσο περισσότερο πίνουν τόσο περισσότερο διψούν;

Η πεποίθηση ότι το διοξείδιο του άνθρακα -ως βασική πηγή ή προστιθέμενη ουσία στα "αφρώδη" νερά- προκαλεί αφυδάτωση, θεωρείται από τους ειδικούς εσφαλμένη και έχει αποδειχθεί με συγκεκριμένες μελέτες, με πιο πρόσφατη αυτή που διεξήγαγαν οι ερευνητές της ιατρικής σχολής του πανεπιστημίου St. Andrews στη Σκοτία, με επικεφαλής τον καθηγητή Ron Maughan.  "Υπάρχει τόσο λίγο διοξείδιο του άνθρακα στα αφρώδη νερά, και με το μεγαλύτερο ποσοστό μάλιστα, να φεύγει από το περιεχόμενο αμέσως μόλις ανοίξεις ένα μπουκάλι", εξηγεί ο καθηγητής και συνεχίζει: "Όταν το νερό φτάσει στο έντερο, το σώμα δεν ξεχωρίζει απόλυτα τη διαφορά μεταξύ φυσικού και ανθρακούχου. Αυτό για τους επιστήμονες σημαίνει το εξής: το ανθρακούχο νερό παρέχει την ίδια ενυδάτωση και την ίδια αίσθηση ξεδιψάσματος με το φυσικό νερό σε ίδιες ποσότητες".

Μύθοι και αλήθειες για το ανθρακούχο νερό

Τα πάντα, εντέλει, είναι απλά θέμα γεύσης. "Απλά, αν υπερβαίνεις τις ποσότητες ασφαλούς κατανάλωσης τα προβλήματα στην υγεία σου είναι ίδια και απαράλλακτα είτε μιλάμε για νερό της βρύσης είτε για ανθρακούχο", απαντά ο Maughan σχολιάζοντας τις δημοσιεύσεις που βγαίνουν στο φως από καιρού εις καιρόν.

Άρα, είναι όλα σχετικά με τη γεύση και το μάρκετινγκ και, συνεπώς, τέλος καλό όλα καλά; Σύμφωνα με τη διατροφολόγο Melissa Majumdar, "αν γυμνάζεσαι συστηματικά είναι προτιμότερο να καταναλώνεις φυσικό νερό κατά τη διάρκεια της άσκησης και να αφήνεις το ανθρακούχο (το οποίο είναι ίσως πιο πλούσιο σε μεταλλικά στοιχεία) για το τέλος κάθε προπόνησης. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι το αφρώδες νερό φουσκώνει λίγο το στομάχι εξαιτίας ακριβώς της ύπαρξης του διοξειδίου του άνθρακα. Φαινομενικά σε ξεδιψάει ικανοποιητικά και νιώθεις πλήρης, αλλά στην πραγματικότητα δεν λιπαίνει τις αρθρώσεις το ίδιο καλά με το σκέτο νεράκι, να είσαι σίγουρος γι’ αυτό".

Αυτό που αξίζει να κρατήσεις από όλα είναι ότι η συχνή κατανάλωση νερού (ανθρακούχου ή μη) μέσα στην ημέρα είναι απαραίτητη για τις ζωτικές λειτουργίες του σώματος, με κυρίαρχη την ενυδάτωση. Τα υπόλοιπα είναι απλά προσωπική επιλογή γεύσης.

ΜΗ ΧΑΣΕΙΣ

Περισσoτερα για Lifestyle

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί η δίαιτα είναι μία πραγματικά κακή ιδέα

Αν ψάχνεις μία καλή δικαιολογία για να την σταματήσεις, μόλις σου βρήκαμε μία.

Πώς θα καταπολεμήσεις την κατάθλιψη που φέρνει το τέλος των διακοπών

Το να νιώθεις πεσμένος μετά το τέλος των διακοπών είναι φυσιολογικό. Πρέπει όμως να προχωρήσεις.