Ο Μάνος Εξαρχουλάκος, ένα από τα πιο πολυσυζητημένα στελέχη της ελληνικής αγοράς ενέργειας, μιλάει για τα μυστικά της επιτυχίας του, την "απαραίτητη" εμπιστοσύνη, την τάση στην αγορά και για τα επόμενα βήματα στην καριέρα του.
>Είστε ένα από τα πιο επιτυχημένα και προβεβλημένα στελέχη στην αγορά ενέργειας τα τελευταία χρόνια με εξαιρετικά αποτελέσματα τόσο στο marketing όσο και τις πωλήσεις. Ποιο θεωρείτε εσείς το μυστικό της επιτυχίας;
Δε μπορώ να πω ότι πιστεύω σε μυστικές συνταγές ή σε κάποιο μαγικό ραβδί. Πρέπει να υπάρχει σίγουρα ο ξεκάθαρος στόχος και το όραμα, η επιλογή της κατάλληλης στρατηγικής ανάλογα με τα δεδομένα που υπάρχουν στην αγορά ή στην εταιρεία, η έμπρακτη πίστη, δέσμευση και αφοσίωση σε αυτήν και στη συνέχεια, με τη σωστή καθοδήγηση και προετοιμασία, η ομαδική προσπάθεια όλων από τον ρόλο που έχει αναλάβει ο καθένας. Αυτά πιστεύω είναι τα απαραίτητα συστατικά, όπως ακριβώς και σε μια αθλητική ομάδα ή σε μια ορχήστρα ή ακόμα και σε μια οικογένεια. Από εκεί και πέρα υπάρχουν δυο ακόμα στοιχεία που ίσως αυτά κάνουν τελικά τη διαφορά είναι: η προσαρμοστικότητα και η άμεση ανταπόκριση στις όποιες απρόοπτες αλλαγές υπάρξουν στις αρχικές συνθήκες, καθώς και η διασφάλιση σχέσεων εμπιστοσύνης μεταξύ των μελών της ομάδας.
>Κατά καιρούς αναφέρετε σε συνεντεύξεις αλλά και σε επικοινωνίες την έννοια "εμπιστοσύνη". Πόσο σημαντική είναι η εμπιστοσύνη τελικά;
Αν δεν υπάρχουν συνθήκες εμπιστοσύνης, αν υπάρχουν δηλαδή ρωγμές στα θεμέλια, δε μπορείς να δημιουργήσεις ένα σταθερό οικοδόμημα που θα αντέξει στο χρόνο. Η εμπιστοσύνη κερδίζεται, έμπρακτα, δύσκολα χτίζεται και άλλο τόσο εύκολα καταστρέφεται. Και μετά δεν υπάρχει επιστροφή ή ακόμα κι αν υπάρξει δεύτερη ευκαιρία πάντα θα παραμένει εκεί το σημάδι, η γρατζουνιά, ο λεκές που θα θυμίζει την πρώτη κακή εμπειρία και θα δημιουργεί ανασφάλεια και καχυποψία. Και η εμπιστοσύνη είναι απαραίτητο να υπάρχει, αμφίδρομα, σε κάθε είδος σχέσης, με διαρκή προσπάθεια και από τις δυο μεριές για τη διατήρηση ή την ενίσχυση της.
Αν η ανήλικη κόρη μου μου πει ένα μυστικό της και εγώ το αποκαλύψω, πως θα μου εμπιστευτεί ξανά στο μέλλον κάποιο μυστικό της; Αν η σύντροφος μου, μου πει ότι είναι στο σπίτι με την άρρωστη γιαγιά της ενώ τελικά βρίσκεται σε κάποιο νυχτερινό μαγαζί, πώς μπορώ να την πιστέψω ξανά; Το ίδιο ακριβώς ισχύει και για τη σχέση εταιρείας - υπαλλήλου ή στη σχέση εταιρείας - πελάτη. Αν η εταιρεία πείσει τον πελάτη στην αρχή της συνεργασίας και τελικά δεν ανταποκριθεί στις προσδοκίες που του δημιούργησε, για ποιο λόγο ο πελάτης να την επιλέξει ξανά; Και όχι μόνο αυτό, ο δυσαρεστημένος πελάτης, θα μεταφέρει την κακή εμπειρία του και στον κύκλο του που θεωρητικά είναι δυνητικοί πελάτες της εταιρείας. Θυμίζω ότι για πολλά χρόνια η ελληνική αγορά ενέργειας είχε πληγεί από παλιότερες κακές πρακτικές συγκεκριμένων ιδιωτικών παρόχων. Κατά τη γνώμη μου η εμπειρία πελάτη και η ενίσχυση της εμπιστοσύνης και του loyalty είναι τα σημεία που θα πρέπει κάθε εταιρία να δώσει έμφαση και να επενδύσει. Στο κάτω κάτω είναι πολύ πιο οικονομικό για μια εταιρεία να διατηρήσει ικανοποιημένο τον υφιστάμενο πελάτη της ανταποδίδοντας την εμπιστοσύνη που της έδειξε και κάνοντας τον ambassador από το να επενδύσει σε τακτικές νέων πωλήσεων.
>Με αφορμή την αναφορά σας στους πελάτες και επειδή παρατηρείται μια σύγχυση στην αγορά ενέργειας, θα θέλατε να μας πείτε τη γνώμη σας για την κατάσταση σήμερα και τι να περιμένουν οι καταναλωτές στο μέλλον;
Με την ενεργειακή κρίση τα τελευταία χρόνια ήταν μονόδρομος να γίνουν αλλαγές στην ελληνική αγορά ενέργειας που αναγκαστικά επηρέασαν τόσο τις εταιρίες όσο και τους πελάτες. Για 2 χρόνια σχεδόν είχαμε την ανακοίνωση κάθε μήνα της τιμής ρεύματος από την εκάστοτε εταιρεία, τώρα έχουμε τα "χρώματα" και τους "τύπους" στα προϊόντα, είναι λογικό λοιπόν να υπάρχει σύγχυση αφού ο κόσμος που ήδη έχει αρκετά προβλήματα στην καθημερινότητα δεν έχει την ενέργεια ή τον χρόνο να ασχοληθεί και να εκπαιδευτεί σε τόσες ορολογίες και μεθοδολογίες ώστε να επιλέξει με σιγουριά την πιο οικονομική πρόταση και να νιώθει την απαραίτητη ασφάλεια που χρειάζεται για τα πάγια έξοδα του νοικοκυριού του.
Αυτό που χρειάζεται λοιπόν είναι οι εταιρείες να μη δημιουργούν υπερβολικές προσδοκίες αλλά να επικοινωνούν με όσο πιο ξεκάθαρο τρόπο γίνεται και με ειλικρίνεια την εκάστοτε προσφορά. Αυτό θα εκτιμηθεί από το κοινό ώστε να μη νιώθει ανασφάλεια και να μη χρειάζεται να αλλάζει πάροχο κάθε μήνα. Η τάση λοιπόν είναι οι εταιρείες να εκπαιδεύσουν το κοινό με υπηρεσίες και προϊόντα εξοικονόμησης ενέργειας ώστε τα έξοδα του να μειωθούν από τη σωστή χρήση και όχι από τη συνεχή σύγκριση προσφορών.
Μετά απο 7 χρόνια αποχωρήσατε από τη θέση του εμπορικού διευθυντή από μια εταιρεία που πρωταγωνιστεί στην αγορά ενέργειας έχοντας επιδείξει σημαντικη αύξηση μεριδίου βάσει των ετήσιων αναφορών της ΡΑΕΥ. Πόσο δύσκολη είναι μια τέτοια απόφαση και ποιες είναι οι σκέψεις σας για το επόμενο βήμα στην καριέρα σας;
Κάθε κύκλος στη ζωή μας, είτε σε προσωπικό επίπεδο, είτε σε επαγγελματικό θα πρέπει να ολοκληρώνεται την κατάλληλη στιγμή. Η ιδανική στιγμή λοιπόν κατά τη γνώμη μου είναι όταν η σχέση βρίσκεται στην κορυφή της, στο ζενίθ. Μετά από ένα επιτυχημένο rebranding και την εδραίωση του brand πανελλαδικά, ως Διευθυντής Marketing & Επικοινωνίας αλλά και μετά από 2 συνεχόμενες χρονιές με τη μεγαλύτερη αύξηση πελατολογίου στην απαιτητική αγορά ενέργειας σαν Εμπορικός Διευθυντής νομίζω ότι αυτή είναι η κατάλληλη στιγμή για το επόμενο challenge στην καριέρα μου. Δε θα μπορούσα να μην ευχαριστήσω και να δείξω την εκτίμηση μου στη διοίκηση για την ελευθερία και εμπιστοσύνη που μου έδειξε αλλά κυρίως στις ομάδες μου marketing & πωλήσεων για την πιστη και την στήριξη που ουσιαστικά αυτές έφεραν τα αποτελέσματα αυτά. Μετά από 7 χρόνια λοιπόν έντονων ρυθμών, βρίσκομαι σε διαδικασία αξιολόγησης των επιλογών μου για μια νέα πρόκληση και το επόμενο βημα στην καριέρα μου.
Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.