Όταν φτάνεις Ιούνιο και το σχέδιο για το καλοκαίρι περιλαμβάνει περισσότερο σούπερ μάρκετ και λιγότερο ξενοδοχείο, κάτι έχει αλλάξει. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών), περισσότεροι από τους μισούς Έλληνες – συγκεκριμένα το 52% – δηλώνουν ότι δεν σκοπεύουν να πάνε καθόλου διακοπές το φετινό καλοκαίρι.

Ο λόγος είναι προφανής: τα λεφτά δεν βγαίνουν. Το 68% όσων ρωτήθηκαν ανέφεραν το μειωμένο εισόδημα ως βασικό φρένο, ενώ το υψηλό κόστος μετακίνησης και διαμονής έρχεται δεύτερο και τρίτο. Τι σημαίνει αυτό στην πράξη; Λιγότερα ξενοδοχεία, λιγότερα ταξίδια στα νησιά και σαφής στροφή προς πιο low budget επιλογές, όπως φιλοξενία σε εξοχικά ή ενοικιαζόμενα δωμάτια.

Περιορισμένα έξοδα

Όσοι τελικά φύγουν, θα λείψουν για μικρότερο διάστημα και με σαφή πρόθεση να περιορίσουν τα έξοδα. Ο μέσος όρος διακοπών πέφτει στις 11,3 μέρες, με το 24% να φεύγει μόλις για 4-7 ημέρες. Παράλληλα, μόλις το 7% δηλώνει ότι θα μείνει σε ξενοδοχείο, ενώ οι all-inclusive επιλογές βρίσκονται σχεδόν εκτός κάδρου.

Αξιοσημείωτο είναι το πώς αλλάζουν και οι καθημερινές συνήθειες στις διακοπές. Το 50% δηλώνει ότι μαγειρεύει μόνο του, το 62% κάνει σταθερά ψώνια από σούπερ μάρκετ και το 71% επισκέπτεται φούρνους. Όχι μόνο για λόγους οικονομίας, αλλά και για να υποστηρίξει την τοπική αγορά: το 53% αγοράζει τοπικά προϊόντα. Αυτό δείχνει και μια άλλη, πιο ουσιαστική, πτυχή: παρά τις δυσκολίες, η ποιότητα και η αίσθηση αυθεντικότητας παραμένει ζητούμενο.

Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, η ηπειρωτική Ελλάδα – και μάλιστα κοντά στη θάλασσα – κερδίζει τους περισσότερους φετινούς ταξιδιώτες (60%), ενώ τα νησιά ακολουθούν με 28%. Η αποφυγή των ακτοπλοϊκών εξόδων και των υψηλών τιμών κάνει πολλούς να προτιμούν πιο προσιτούς προορισμούς και μετακίνηση με αυτοκίνητο.

Η μέση δαπάνη για τρόφιμα εκτός εστίασης φτάνει τα 153 ευρώ, ενώ για τουριστικά είδη μόλις τα 24 ευρώ. Η προτεραιότητα είναι ξεκάθαρη: φαγητό στο σπίτι, όχι ψώνια για αναμνηστικά ή gadgets.

Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.