Κάποτε ήταν ο LeBron James που σούταρε με καρπό από τη μία μπασκέτα στην άλλη και ευστοχούσε σε σερί σουτ. Μια άλλη φορά ο Beckham δήθεν σούταρε από τεράστια απόσταση και έστελνε κατευθείαν την μπάλα σε έναν σκουπιδοτενεκέ πάνω στην άμμο. Αργότερα ο Ronaldinho και το Joga Bonito του έστελναν την μπάλα στο οριζόντιο δοκάρι συνεχόμενες φορές. Και προ ολίγων ημερών ο Stephen Curry δήθεν πέταξε σαν να παίζει μπέιζμπολ, 5 σερί φορές την μπάλα και την έβαλε στο καλάθι. Όλα τα βίντεο ήταν fake και η αλήθεια είναι ότι δεν πολυκαταλαβαίνουμε την ύπαρξή τους.
Το 2022 γνωρίζουμε πια ότι η τεχνολογία μπορεί να κάνει τα πάντα, να αλλάξει την πραγματική ροή των πραγμάτων και να κάνει το πιο αληθοφανές βίντεο να μοιάζει αληθινό. Το Sports Illustrated δημοσίευσε την προηγούμενη Κυριακή ένα βίντεο με τον σούπερ σταρ να υποτίθεται ότι κάνει χαβαλέ σε ένα προπονητήριο των Golden State Warriors. Το κλιπ - το οποίο έχει συγκεντρώσει 120.0000 likes απεικονίζει τον δύο φορές MVP να ευστοχεί στο ένα απίθανο σουτ μετά το άλλο, προτού πανηγυρίσει τρέχοντας στον διάδρομο.
Το χειρότερο από όλα σχετικά με αυτό το βίντεο είναι ότι έχουμε δει τον Curry να κάνει τα πάντα στο γήπεδο, ή κατά την προπονητική του ρουτίνα, οπότε τίποτα από όσα είδαμε δε μας φάνηκε απίθανο. Μια μέρα αργότερα, όμως, ο λογαριασμός των Warriors στο Twitter δημοσίευσε ένα απόσπασμα του Curry που επιβεβαιώνει ότι το βίντεο είναι ψεύτικο. Και λίγο μετά, το SI τον ανακοίνωσε ως "Αθλητή της Χρονιάς" του περιοδικού, υπονοώντας ότι η φωτογράφιση ήταν απλώς μέρος μιας μεγαλύτερης καμπάνιας μάρκετινγκ για την τιμή αυτή.
Πού μας αφήνει αυτό όλους εμάς; Να συνεχίσουμε να συζητάμε για την αλήθεια του βίντεο, προφανώς. Σχεδόν 24 ώρες αφότου αποκαλύφθηκε ότι είναι πειραγμένο, κάποιοι στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης εξακολουθούν να ορκίζονται ότι είναι αληθινό ή, εναλλακτικά, έχουν αρχίσει να λογομαχούν το γιατί ο Curry θα ήταν ικανός να κάνει αυτό το κόλπο. Συζητάμε με λίγα λόγια περισσότερο για την αληθοφάνεια ενός βίντεο παρά για την τιμή που έκανε το SI στον παίκτη.
Τι είναι όμως αυτό που κάνει τις εταιρίες μάρκετινγκ να θεωρούν ότι αυτή η τακτική είναι επιτυχημένη; Γιατί όλα τα βίντεο που αναφέραμε πριν έγιναν αφορμή για διαδικτυακό debate, αν και όλα δεν ανταποκρίνονταν στην αλήθεια. Όλα ήταν ψεύτικα, όλα ήταν διαφημίσεις κάποιου είδους. Για την Pepsi, για το Powerade, για οτιδήποτε. Ακόμα και το βίντεο του Curry είναι μάλλον μια... μεταμφιεσμένη διαφήμιση.
Τελικά, είναι δουλειά του θεατή να ξεχωρίσει την αλήθεια από τη μυθοπλασία. Αλλά σε μια εποχή εκπληκτικής CGI, εικονικής πραγματικότητας, deepfakes και συνεχούς ψηφιακής δημιουργίας, κάποιος που σκρολάρει τυχαία στο Instagram μπορεί να δικαιολογηθεί όταν νομίζει ότι κάτι είναι αληθινό. Και ειδικά όταν Α) έχει συνηθίσει να μυθοποιεί όποιον εμφανίζεται στην οθόνη στο παρελθόν, και Β) το βίντεο έχει καταγραφεί σε στυλ λήψης από iPhone, με κάθετη οπτική γωνία και σαθρές δεξιότητες κάμερας.
Ακόμη κι αν όλο αυτό είναι ένας φαύλος κύκλος με επίκεντρο το κέρδος, τουλάχιστον στην περίπτωση του Curry και σύμφωνα με τα λεγόμενά του, είχε πετύχει τουλάχιστον 2 τέτοια σουτ στο γύρισμα.
Ποιοι είμαστε εμείς για να τον αμφισβητήσουμε;
Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.