Τι να μας πουν για μπάλα τα social media;

Όταν η εικόνα δεν ισούται τελικά με χίλιες λέξεις.

Ο Franco Baresi δεν είχε καμία όρεξη να πάει στο Παγκόσμιο Κύπελλο των Ηνωμένων Πολιτειών το 1994. Είχε δηλώσει ήδη δύο χρόνια πριν ότι αποσύρεται από την Εθνική Ομάδα. Συντονισμένες προσπάθειες από τον Arrigo Sacchi, από απεγνωσμένους από την αστάθεια των αντικαταστατών του συμπαίκτες και τελικά από τον πρόεδρο της Ιταλικής Ομοσπονδίας κατάφεραν να τον πείσουν να ξαναβάλει την μπλε εμφάνιση με το 6. Παράπλευρη απώλεια ο για μόλις δύο παιχνίδια αρχηγός Gianluca Vialli, που πήρε κάπως βαριά το ότι στη φανέλα του Baresi υπήρχε ραμμένο από τον κατασκευαστή το περιβραχιόνιο και ως εκ τούτου ο ίδιος έπρεπε να ξαναγίνει νούμερο 2.

Τι να μας πουν για μπάλα τα social media;

Ωστόσο, το υπερατλαντικό ταξίδι στράβωσε γρήγορα για τον αρχηγό. Το βράδυ της 23ης Ιουνίου 1994 το πέρασε άυπνος στο Νιου Τζέρσι. Οι πόνοι στο γόνατό του αφόρητοι, τόσο που δεν μπορούσε να το λυγίσει. Οι Αμερικανοί γιατροί δε δυσκολεύτηκαν να κάνουν τη διάγνωση: μηνίσκος και η αρθροσκόπηση αναγκαία. Έκαναν την επέμβαση με τη σύμφωνη γνώμη του γιατρού της Μίλαν, που χάλασε τις διακοπές του για να είναι εκεί όταν Baresi θα ξυπνούσε. Η σύζυγός του και ο μεγάλος του γιος ταξίδεψαν για να τον πάρουν πίσω στην Ιταλία, εκείνος όμως αποφάσισε να μείνουν. "Για να βοηθήσω" είπε στον Τύπο.

Οι Ατζούρι δε έλαμψαν κιόλας στα παιχνίδια που ακολούθησαν. Πέρασαν τη Νιγηρία μόλις στην παράταση και ενώ στους οκτώ κατέβαλαν την Ισπανία, ο φυσικός τους ηγέτης άρχισε τρέξιμο. Ο Baggio πήρε τους συμπαίκτες του από το χεράκι και με δύο γκολ τους εξασφάλισε μία θέση στον τελικό του Rose Bowl στην Πασαντίνα. Η Ιταλία όμως πήγε εκεί αποδεκατισμένη, λειψή. Ο Zola τραυματίας, οι Costacurta και Tassotti τιμωρημένοι. Ο Paolo Maldini ήταν σίγουρα ο ένας στο κέντρο της άμυνας, αλλά η προοπτική του Apolloni απέναντι στον Romário και τον Bebeto εφιαλτική.

17 Ιουλίου, 23 ημέρες μετά την επέμβασή του, ο φυσικός ηγέτης των "Ατζούρι" τους έβγαζε και πάλι από τα αποδυτήρια. Σ’ αυτόν όμως θα επιστρέψουμε αργότερα.

Το Παγκόσμιο Κύπελλο του 1994 είχε μια σειρά από καινοτομίες: τρεις πόντοι για κάθε νίκη, το πρώτο παιχνίδι σε κλειστό γήπεδο και διαιτητές με χρωματιστές εμφανίσεις. Η πιο ενδιαφέρουσα όμως ήταν η σχετική με τη διαφήμιση. Για πρώτη φορά στις ΗΠΑ εμφανίστηκε στο αριστερό μέρος της οθόνης το σκορ και ο χρόνος μέσα σε μόνιμο πλαίσιο. Η απλούστατη, αλλά θαυματουργή προσθήκη έδινε λύση σε ένα φλέγον πρόβλημα των διοργανωτών: πώς θα μπορούσαν σε ένα σπορ που δε σταματούσε κάθε δύο λεπτά (όπως αυτά στα οποία είχαν συνηθίσει οι Αμερικανοί) να προβάλλονται πέντε χορηγοί.

Είκοσι τέσσερα χρόνια και πέντε Παγκόσμια Κύπελλα μετά, το 2018 έχει επίσης μια σειρά καινοτομιών. Ναι, σίγουρα οι επιπλέον –γελοίοι με τις αγωνιστικές εμφανίσεις τους– διαιτητές που κοιτάζουν το βίντεο σε ένα γραφείο στη Μόσχα είναι μάλλον η σπουδαιότερη αγωνιστική αλλαγή. Εμπορικά όμως τα πράγματα είναι μάλλον πολύ πιο ενδιαφέροντα. Οι αριθμοί ζαλίζουν:

  • 3,2 δισεκατομμύρια άνθρωποι από 200 χώρες θα παρακολουθήσουν το Παγκόσμιο Κύπελλο της Ρωσίας. Do the math.
  • 2,4 δισεκατομμύρια δολάρια επιπλέον διαφήμιση θα παραχθεί παγκοσμίως λόγω του γεγονότος. Πρόκειται για το 10% της συνολικής παγκόσμιας αύξησης του διαφημιστικού τζίρου για το 2018. Δεν το λες και λίγο, ε;

Κι όμως, μέσα σ’ αυτή τη βροχή εκατομμυρίων από εκατομμύρια υπάρχει μια βιομηχανία που φαίνεται να χάνει αναπάντεχα τη μάχη: η τηλεόραση. Αυτή θα παραμείνει η κεντρική συσκευή για να παρακολουθήσει κανείς και αυτό το Παγκόσμιο Κύπελλο, οι ανταγωνιστές της όμως έχουν αυξηθεί δραματικά με την προσθήκη των αθλητικών sites και των social media. Κατά βάση, μέσα από αυτά θα παρακολουθήσουν το γεγονός δύο τεράστιες ομάδες. Η πρώτη είναι περίπου το 40% του παγκόσμιου πληθυσμού που θα κοιμάται κατά τη διάρκεια της ζωντανής μετάδοσης των αγώνων. Η δεύτερη όμως είναι μάλλον η σημαντικότερη – για τους διαφημιστές, για τους διοργανωτές, εν γένει για το ίδιο το παιχνίδι: οι millennials.

Η FIFA εξεπλάγη όταν συνειδητοποίησε ότι ένα δισεκατομμύριο άνθρωποι χρησιμοποίησαν την εφαρμογή της Global Stadium το 2014. Για το 2018 θα ακολουθήσει τα trends της εποχής: πολύ περισσότερο περιεχόμενο βίντεο και live streaming στα Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat και YouTube.

Οι διαφημιστές είναι μοιραίο να προσαρμοστούν. Οι millennials είναι το Άγιο Δισκοπότηρο. Δυναμικό, εύρωστο (στο δυτικό τουλάχιστον κόσμο) κοινό, έτοιμο να καταναλώσει. Ελάχιστοι όμως από αυτούς θα επικεντρωθούν στην τηλεόραση. Αντίθετα, θα δουν στιγμιότυπα και πολύ περισσότερο υλικό από οπαδούς γύρω και μέσα από τα στάδια στο YouTube ή ακόμα και σε πειρατικά sites, θα ακούσουν τις αναλύσεις των αγώνων σε podcasts και θα συνομιλήσουν μεταξύ τους γι’ αυτούς στα social media. Γι’ αυτούς το προϊόν που παράγεται μέσα στο γήπεδο είναι απλώς η αφορμή για συζήτηση και τίποτε άλλο. Ολόκληρες διαδικτυακές πλατφόρμες, όπως η βρετανική Copa90, δεν επικεντρώνονται πια στα όσα συμβαίνουν στο χόρτο, αλλά στα εξωγηπεδικά. Οπαδοί, δηλώσεις αθλητών, παίκτες που παίζουν τον εαυτό τους σε βιντεοπαιχνίδια τής πρόσθεσαν 150 εκατομμύρια views.

Συγγνώμη, αλλά θα χρειαστώ άλλους τρεις (τελευταίους, υπόσχομαι) αριθμούς:

  1. Το τρίτο τρίμηνο του 2017 ανέβηκαν στο Instagram 2,9 δισεκατομμύρια ποδοσφαιρικά βίντεο.
  2. Το 58% των κάτω των 30 ομολογεί ότι παρακολουθεί ποδόσφαιρο σε πειρατικά sites.
  3. Η τηλεθέαση των ζωντανών μεταδόσεων του Sky Sports σε μια χρυσή περίοδο για το ποδόσφαιρο έπεσε 14% τη σεζόν 2016-2017.

Κι ο Baresi, κύριε; Πού κολλάει ο Baresi σε όλα αυτά;

Ο Baresi έκανε ματσάρα στον τελικό της Πασαντίνα. Με ένα πόδι, ουσιαστικά απροπόνητος για ένα μήνα, κατάπιε τον Romário και τον Bebeto. Τα έκανε όλα παίζοντας περισσότερο με τις καταπληκτικές τοποθετήσεις του και την αυταπάρνηση του καλλιτέχνη που δίνει την τελευταία του μεγάλη παράσταση. Τι από όλα αυτά όμως θα χωρούσε σε ένα meme ή σε ένα insta story; Τίποτε. Ίσως μόνο το χαμένο του πέναλτι.

Πόσους followers θα είχε σήμερα ο Baresi, με τα αραιά μαλλιά του, το ύφος εργάτη της Fiat και τις ρυτίδες που πρέπει να πρωτοεμφανίστηκαν στο πρόσωπό του όταν απέτυχε σε ένα διαγώνισμα μαθηματικών στην Ε' Δημοτικού; Φαντάζομαι ελάχιστους. Σίγουρα όχι τους 320 εκατομμύρια του Ronaldo.

Μ’ αυτό τον τρόπο το ίδιο το σπορ αλλάζει στην εποχή των social media. Οι σημερινοί σταρ είναι τέτοιοι μόνο όταν η επίδρασή τους σε έναν αγώνα μπορεί να εξηγηθεί με βιντεάκια 20 δευτερολέπτων κι όταν έξω από αυτόν συνοδεύουν μοντέλα, οδηγούν υπεραυτοκίνητα και παρακολουθούν fashion weeks. Δε φτάνουν όμως μόνο αυτοί. Δες τα παιχνίδια του Παγκόσμιου Κυπέλλου ολόκληρα. Κοιτάζοντας μόνο μία οθόνη. Έχει και σήμερα Baresi. Χωρίς φανταχτερούς λογαριασμούς, που δεν τρώνε πατατάκια σε διαφημίσεις στο ημίχρονο, αλλά με ψυχάρες, ηρωικά τάκλιν στο κέντρο του γηπέδου και συγκινητικές ιστορίες. Γι’ αυτό δεν αγαπάμε το ποδόσφαιρο;

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr

ΜΗ ΧΑΣΕΙΣ

O Λευτέρης Πετρούνιας είναι γεννημένος νικητής

Ο µαέστρος των κρίκων και θρύλος της ενόργανης γυµναστικής ενορχηστρώνει στο Esquire ιστορίες αθλητικών κατακτήσεων, οικογενειακές µελωδίες και το αρµονικό µείγµα της ανθεκτικότητας µε την επιµονή.

Γραφει Μπαμπης Δουκας

Youth League, στην κορυφή της Ευρώπης ο Ολυμπιακός

Ο πρώτος ελληνικός σύλλογος που σηκώνει Ευρωπαϊκό στο ποδόσφαιρο.

Μια φορά κι έναν καιρό, ο Michael Jordan σκόραρε 63 πόντους σε έναν αγώνα

Χρόνια πριν κατακτήσει το πρώτο του πρωτάθλημα με τους Σικάγο Μπουλς, ο Michael Jordan έγραφε ιστορία στα Playoffs της Ανατολικής Περιφέρειας.

Γραφει Γιαννης Σπανος

O Κωνσταντίνος Τζολάκης του Ολυμπιακού απέκρουσε μέσα σε ένα βράδυ τα περισσότερα πέναλτι στην καριέρα του

Ο 21χρονος Έλληνας τερματοφύλακας έβαλε τέλος στα ευρωπαϊκά όνειρα της Φενέρ με υπέροχη εμφάνιση στην καθοριστική διαδικασία των πέναλτι.

Ο Kimi Raikkonen στο F1 GP της Κίνας

Ο Φινλανδός πρώην πρωταθλητής της Formula 1 είναι οδηγός εξέλιξης της κινεζικής φίρμας...

Γραφει TopGear

Luka Modric, δε σε χορταίνουμε

Ο 38χρονος κροάτης μέσος της Ρεάλ Μαδρίτης προσφέρει ακόμα υπερθέαμα.

Γραφει Γιαννης Σπανος