"Ζητώ συγγνώμη, μόλις συνειδητοποίησα ότι φορούσα όλη μέρα την μπλούζα μου ανάποδα". Αυτό έγραφε το SMS που έστειλε λίγο μετά την πρώτη γνωριμία τους ο Reed Hastings, διευθύνων σύμβουλος και (συν)  ιδρυτής του Netflix, στη συγγραφέα Erin Meyer. Είναι γεγονός ότι την εντυπωσίασε. "Δεν είναι ένα μήνυμα που περιμένει κανείς να λάβει από κάποιον ο οποίος κατέχει μια τόσο σημαντική θέση" λέει.

Σχεδόν 20 χρόνια αργότερα οι δυο τους έγραψαν μαζί το βιβλίο No Rules Rules: Netflix and the Culture of Reinvention, που κυκλοφόρησε στις ΗΠΑ τον Σεπτέμβριο του 2020. Κατά τη διάρκεια της συνεργασίας τους, εκτός από την τελειομανία του, εκείνη έμαθε να εκτιμά τη χαμηλών τόνων πλευρά του. Ακόμα και σήμερα ο Hastings αποφεύγει κάθε δημόσια εμφάνιση, ακόμα και για να προωθήσει το βιβλίο ή τη δουλειά του. Εξάλλου, το Netflix δεν έχει ανάγκη από διαφήμιση, είναι ήδη πανταχού παρόν στις ζωές όλων μας.

> Διάβασε ακόμη: Οι καλύτερες σειρές του Netflix αυτή τη στιγμή

"Ο Reed είναι ένας πολύ απλός άνθρωπος" συνεχίζει η Erin Meyer. Ένας "απλός άνθρωπος" επικεφαλής μιας εταιρείας που πρόκειται να επενδύσει μέσα στη χρονιά σχεδόν 8 δισ. δολάρια για την παραγωγή ταινιών, σειρών και ντοκιμαντέρ. Δε νιώθει πια την ανάγκη να ποζάρει δίπλα στην Porsche του για περιοδικά όπως το USA Today, όπως είχε κάνει το 1995 – εξάλλου τώρα οδηγεί ένα Tesla. Ένας "απλός άνθρωπος" που στα τέλη του 2020 από το δωμάτιο του γιου του όπου είχε εγκαταστήσει το γραφείο του λόγω της πανδημίας είδε τους συνδρομητές του Netflix να γίνονται μέσα σε λίγους μήνες περισσότεροι από 200 εκατομμύρια.

Getty Images

Εάν το binge-watching ήταν αδίκημα, ο Reed Hastings θα είχε καταδικαστεί ως εκείνος που ώθησε στον εθισμό εκατομμύρια "θύματα" του "ενός ακόμα" επεισοδίου του La Casa de Papel, του The Crown, του The Queen’s Gambit, του Unorthodox... Αυτά σε ό,τι αφορά το πρόσφατο παρελθόν, γιατί το άμεσο μέλλον υπόσχεται ακόμα περισσότερα, όπως τα προγράμματα που θα προκύψουν από τις συμφωνίες ανάμεσα στο Netflix και το ζεύγος Obama ή τους πρίγκιπα Harry και Meghan Markle.

Ένας αυτοδημιούργητος μεγιστάνας

Το επεισόδιο με το SMS για τη φορεμένη ανάποδα μπλούζα χρονολογείται στις αρχές της δεκαετίας του 2000. Τότε το Netflix ήταν μια startup εταιρεία που είχε ιδρύσει ο Reed Hastings τρία χρόνια πριν και επέτρεπε στον χρήστη να παραγγείλει διαδικτυακά DVD. Η εταιρεία απασχολούσε 100 υπαλλήλους, διέθετε μόλις 300.000 συνδρομητές και είχε 57 εκατ. δολάρια ζημιά σε έναν χρόνο. Αυτά ήταν τα δεδομένα όταν ο Hastings βρέθηκε στα κεντρικά γραφεία του Blockbuster, μιας εταιρείας-γίγαντα της εποχής, αξίας 6 δισ. δολαρίων, που βασίλευε στη βιομηχανία οικιακής ψυχαγωγίας με σχεδόν 9.000 καταστήματα ενοικίασης βίντεο.

Στόχος της επίσκεψής του ήταν να πείσει τον CEO να αγοράσει το Netflix και να δημιουργήσουν μαζί το blockbuster.com, μια online πλατφόρμα ενοικίασης βίντεο. Η άρνηση ήταν κατηγορηματική. "Εκείνο το βράδυ", γράφει στο βιβλίο του, "ξάπλωσα στο κρεβάτι μου και φαντάστηκα τους 60.000 υπαλλήλους του Blockbuster να ξεσπούν σε γέλια μιλώντας για την πρότασή μου".

Σήμερα, όταν τον ρωτούν από πού προέρχεται η υπέρμετρη φιλοδοξία του στη ζωή, ο Reed Hastings απαντά: "Πιθανότατα από τους γονείς μου". Ο πατέρας του ήταν δικηγόρος στο υπουργείο Υγείας και Εργασίας επί Richard Nixon και η μητέρα του μια γυναίκα από μια καλή οικογένεια της Βοστόνης, που θεωρούσε την ελευθερία πιο σημαντικό από οτιδήποτε άλλο. Ο ίδιος ήταν, όπως λέει, ένα "συνηθισμένο παιδί, χωρίς κάποιο ιδιαίτερο ταλέντο". Πριν μπει στο Κολέγιο Bowdoin στο Μέιν, ο νεαρός Reed πέρασε έναν χρόνο πουλώντας ηλεκτρικές σκούπες από πόρτα σε πόρτα.

Αργότερα, από το 1983 μέχρι το 1985, βρέθηκε να διδάσκει μαθηματικά στη Σουαζιλάνδη με το σώμα εθελοντών που δημιούργησε ο Πρόεδρος Κένεντι για να προωθήσει μια γενναιόδωρη εικόνα της Αμερικής στις αναπτυσσόμενες χώρες. "Αν έχεις ταξιδέψει στην Αφρική έχοντας 10 δολάρια στην τσέπη, το να ξεκινήσεις μια επιχείρηση δε σου φαίνεται και τόσο τρομακτικό" έχει δηλώσει στους New York Times σε μία από τις σπάνιες συνεντεύξεις του.

Επιλέγοντας τους καλύτερους

Αυτή η περίοδος της ζωής του είναι που διαμόρφωσε σε μεγάλο βαθμό τον σημερινό Reed Hastings: τολμηρό και ταπεινό ταυτόχρονα, έναν επιχειρηματία που δε διστάζει να δηλώσει δημόσια ότι ο διευθύνων σύμβουλος της Tesla, Elon Musk, είναι "εκατό φορές πιο ενδιαφέρων" από τον ίδιο. Ή ότι "δε θα είναι ποτέ τόσο φωτεινός και δημιουργικός άνθρωπος όσο υπήρξε ο ιδρυτής της Apple, SteveJobs".

 Όταν αναφέρεται στη δουλειά του, συνήθως λέει ότι δεν κάνει "κάτι εξαιρετικό", απλά το κάνει "πολύ καλά". Είναι ο άνθρωπος που βρίσκει τα μαθηματικά "πολύ όμορφα και ενδιαφέροντα", γι’ αυτό εξάλλου μετά τις σπουδές του στην επιστήμη των υπολογιστών στο Πανεπιστήμιο Στάνφορντ πήγε στη Silicon Valley για να δουλέψει πάνω στο μεγάλο πάθος του, το λογισμικό. "Ποτέ δε μου άρεσε τόσο πολύ κάτι" είπε μιλώντας στο The New Yorker το 2014.

Τις βασικές αρχές της δημιουργίας softwear εξακολουθεί να τις εφαρμόζει στον τρόπο με τον οποίο διοικεί την επιχείρησή του. "Εάν κάνω μια αλλαγή εδώ, τι αντίκτυπο θα έχει στον τρόπο που λειτουργεί η εταιρεία;" αναρωτιέται πριν πάρει μια απόφαση. Στόχος του είναι να ηγείται χωρίς οργανόγραμμα – στο Netflix, αντίθετα με ό,τι συμβαίνει σε άλλες εταιρείες-κολοσσούς, όπως η Apple, όλοι έχουν πρόσβαση στο σύνολο της πληροφορίας.

Στις μεθόδους με τις οποίες διοικεί συμπεριλαμβάνεται το λεγόμενο "keeper test" (οι μάνατζερ των τμημάτων καλούνται να υποδείξουν εκείνους τους υπαλλήλους για τους οποίους θα έκαναν τα πάντα προκειμένου να τους κρατήσουν), αλλά και τα 360 degree feedback dinners, οι ετήσιες συναντήσεις των μελών κάθε τμήματος, όπου το καθένα λέει τη γνώμη του για τα υπόλοιπα εξηγώντας ποια θεωρεί ότι είναι τα δυνατά του σημεία και ποιες οι αδυναμίες του.

Όπως θυμάται η Erin Meyer, την πρώτη φορά που συμμετείχε ήταν πολύ αγχωμένη, αλλά, αφού άκουσε 200 άτομα να μιλάνε για την ίδια, κατάλαβε γιατί όλοι λάτρευαν αυτή τη μέθοδο που είναι εμπνευσμένη από την ψυχοθεραπεία ζευγαριών. Απαιτεί θάρρος, αλλά δίνει σε όλους τη δυνατότητα να βελτιωθούν. Σε ένα τέτοιο δείπνο ο Hastings έπεισε τον συνιδρυτή της εταιρείας Marc Randolph να του πουλήσει τις μετοχές του Netflix και να αποσυρθεί.

Με τον τρόπο αυτό καταφέρνει να περιστοιχίζεται από τους καλύτερους στο είδος τους κι έτσι ξέρει ότι το μόνο που έχει να κάνει είναι να τους ακούσει. Αυτό ακριβώς έκανε κι όταν ο Ted Sarandos του είπε το 2011 ότι το Netflix πρέπει να πάψει να είναι απλώς μια πλατφόρμα διανομής και να μπει στην παραγωγή περιεχομένου. Έτσι, δε δίστασε να επενδύσει 100 εκατ. δολάρια για την παραγωγή δύο σεζόν των 36 επεισοδίων μιας σειράς που ονομάστηκε House of Cards.

O ελληνικής καταγωγής Sarandos (ο παππούς του μετανάστευσε στις ΗΠΑ, όπου άλλαξε το όνομά του, που ήταν Καρυωτάκης) είχε προστεθεί στο δυναμικό της εταιρείας μόλις έναν χρόνο πριν, αφού είχε διευθύνει με επιτυχία μια μεγάλη αλυσίδα με βιντεοκλάμπ. Είναι ο ίδιος άνθρωπος που επέμεινε ότι η πλατφόρμα θα έπρεπε να εξασφαλίζει έσοδα από τις συνδρομές και να μην έχει διαφημίσεις, αλλά και εκείνος που πρότεινε το format με τις σειρές που δεν ανεβαίνουν ολοκληρωμένες, αλλά εκτυλίσσονται σε πολλές σεζόν. Σήμερα οι δυο τους μοιράζονται την καρέκλα του CEO του Netflix.

Η καλλιτεχνική επιτυχία

Όταν ο Hastings σκέφτηκε ότι θα μπορούσε να κυριαρχήσει στον κόσμο του κινηματογράφου μέσω των βιντεοκλάμπ, η ιδέα φαινόταν αδιανόητη, ακόμα και αστεία. Γι’ αυτό εξάλλου, όταν το 2010 μοιράστηκε το όραμά του με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Time Warner, Jeff Bewkes, λέγοντάς του ότι "μια μέρα το Netflix θα κατακτήσει το Χόλιγουντ", εκείνος του απάντησε γελώντας "είναι σαν να μου λες ότι ο αλβανικός στρατός μια μέρα θα κατακτήσει τον κόσμο"!

Όμως εκείνος κατάφερε να το κάνει πράξη και να δει τελικά το Netflix να κατακτά τον κινηματογράφο όχι μόνο εμπορικά, αλλά και καλλιτεχνικά. Το 2017 δύο παραγωγές του βρέθηκαν στο Φεστιβάλ των Καννών (οι ταινίες Okja του Bong Joon Ho και The Meyerowitz Stories του Noah Baumbach), ενώ την επόμενη χρονιά μέσω της πλατφόρμας προβλήθηκε η ταινία Roma του Μεξικανού σκηνοθέτη Alfonso Cuarón, που κατέκτησε βραβεία Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας, Καλύτερης Σκηνοθεσίας και Καλύτερης Φωτογραφίας. Κι όταν ο Martin Scorsese αναζητούσε 200 εκατ. δολάρια για να γυρίσει το The Irishman, το Netflix δε δίστασε να αναλάβει την παραγωγή. Κινήσεις όπως αυτές έκαναν τους πρώην "ορκισμένους εχθρούς" του στη βιομηχανία του κινηματογράφου να αναθεωρήσουν.

Σήμερα η βασική πρόκληση είναι να καταφέρει να παραμείνει στην κορυφή αντιμετωπίζοντας τον ανταγωνισμό του Disney+, που έχει ήδη περισσότερα από 80 εκατ. συνδρομητές. Ανεξάρτητα από το τι θα γίνει στο άμεσο μέλλον όμως, δε θα αλλάξει το γεγονός ότι το Netflix κατάφερε μέσα σε 20 χρόνια να εξελιχθεί σε έναν αληθινό κολοσσό. Στο μεταξύ, ο Reed Hastings μπορεί να χαμογελάει κάθε φορά που κοιτάζει στον καθρέφτη το τατουάζ με το σήμα του αλβανικού στρατού που έχει στην πλάτη του.

Από: Madamefigaro.gr