Εδώ και περισσότερο από έναν χρόνο οι αυτοκινητοβιομηχανίες παλεύουν να αντεπεξέλθουν στην έλλειψη τσιπ –μια κρίση που δεν δείχνει σημάδια αποκλιμάκωσης– και να συγκρατήσουν τα επίπεδα παραγωγής τους. Μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, η οποία εκτόξευσε σε πολυετή υψηλά τις τιμές πετρελαίου, ο κλάδος βρίσκει αντιμέτωπος με άλλο ένα εμπόδιο στην αύξηση παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων: το νικέλιο – ένα μέταλλο που εξορύσσεται κατά κόρον στη Ρωσία και χρησιμοποιείται στην κατασκευή προηγμένων μπαταριών

Η αναστολή της διαπραγμάτευσης νικελίου

Το Χρηματιστήριο Μετάλλων του Λονδίνου (LME) ανέστειλε τη διαπραγμάτευση του νικελίου την Τρίτη (σημ.: και παραμένει σε αναστολή), αφού η τιμή του εκτοξεύτηκε σε πρωτόγνωρα ιστορικά υψηλά, σκαρφαλώνοντας πάνω από τις 100.000 δολάρια ο τόνος. Όπως και στην περίπτωση του πετρελαίου, η εξέλιξη αυτή ήταν απότοκο των σκληρών κυρώσεων που επέβαλε ο διεθνής παράγοντας σε βάρος της Ρωσίας για να πείσει τον Βλαντίμιρ Πούτιν να επανεξετάσει και τερματίσει τις πολεμικές επιχειρήσεις που διεξάγει στο έδαφος της Ουκρανίας. Μέχρι στιγμής, δεν έχουν επιβληθεί κυρώσεις στο ρωσικό νικέλιο.

Η Ρωσία είναι η τρίτη παραγωγός-χώρα νικελίου στον κόσμο, πίσω από τις Ινδονησία και Φιλιππίνες, αφού το 2021 εξόρυξε 250.000 μετρικούς τόνους του υλικού, σύμφωνα με τα αμερικανικά κυβερνητικά στοιχεία. Το νικέλιο δεν χρησιμοποιείται μόνο στις μπαταρίες, αλλά και στο ανοξείδωτο ατσάλι. Οι διαταραχές στον εφοδιασμό σημαίνουν… "πονοκέφαλο" και υψηλότερο κόστος για τους κατασκευαστές. Η αύξηση της τιμής του υλικού θα μπορούσε να προσθέσει περίπου 1.000 δολάρια στην τιμή ενός μέσου ηλεκτρικού αυτοκινήτου, σύμφωνα με τον Dan Ives, αναλυτή μετοχών της Wedbush Securities.

"Η μεταβλητότητα είναι η μόνη σταθερά αυτήν τη στιγμή", παρατηρεί ο Simon Moores, διευθύνων σύμβουλος της Benchmark Mineral Intelligence. "Εάν οι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων και μπαταριών δεν έχουν σταθερές, μακροπρόθεσμες συμφωνίες προμήθειας ή δεν έχουν δικά τους ορυχεία, τότε αναπόφευκτά θα υποστούν τις συνέπειες από την εκτίναξη των τιμών "στον Θεό”". 

Η συνέχεια στο Capital.gr