Pininfarina, ένα όνομα μία ιστορία για την αυτοκίνηση. Ο σχεδιαστικός οίκος από την Ιταλία που είναι συνώνυμος του πρωτοποριακού design, της υψηλής αισθητικής και του ελεύθερος πνεύματος, κλείνει φέτος 90 χρόνια ζωής. Μίας πορείας που δε θα είχε ξεκινήσει ποτέ αν ο Battista "Pinin" Farina (1893-1966) δεν είχε βρεθεί να δουλεύει σε πολύ νεαρή ηλικία, μόλις 12 χρονών, στο μαγαζί με ανταλλακτικά αυτοκινήτων του αδερφού του. Για τον πιτσιρικά "Pinin" ήταν έρωτας από την πρώτη ματιά, για την αυτοκίνηση μία σπουδαία στιγμή της.

Από το 1930 έως σήμερα η Pininfarina βρίσκεται πίσω από μερικά από τα πιο διάσημα και αγαπημένα αυτοκίνητα όλων των εποχών. Οι συνεργασίες της με τη Ferrari, την Alfa Romeo, τη Lancia, τη Maserati αλλά και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν δώσει κατά καιρούς όχι απλά αυτοκίνητα, αλλά αριστουργήματα που πατάνε πάνω σε τέσσερις ρόδες. Ποιες ήταν οι κορυφές της σε αυτή τη μεγάλη διαδρομή; Δύσκολο να τις επιλέξει κανείς. Ακολουθούν, όμως, εννιά χαρακτηριστικά δείγματα του μεγαλείου του ιταλικού οίκου.

Lancia Aprilia Berlinetta Aerodinamica (1937)

Ρίξε μία ματιά σε αυτό το αυτοκίνητο. Θυμήσου σε τι δρόμους κυκλοφορούσε - σε εποχές που τα αυτοκίνητα ήταν ελάχιστα, τα ποδήλατα περισσότερα ενώ το κάρο δεν ήταν άγνωστη λέξη στις ιταλικές λεωφόρους. Τώρα, μάλλον, καταλαβαίνεις πόσο μπροστά από την εποχή του ήταν.

Ferrari F40 (1987)

Κατασκευάστηκε για να γιορτάσει η Ferrari 40 χρόνια από την ίδρυσή της, μία επέτειο που δικαιωματικά δόθηκε η ευκαιρία στην Pininfarina να την "ντύσει". Τα λόγια είναι μάλλον περιττά για ένα αριστούργημα του design και της μηχανικής. 

Lancia Gamma Coupè (1976)

Ένα πραγματικά ξεχασμένο coupe που όμως στις μέρες του είχε γνωρίσει δόξες από τους λίγους και εκλεκτούς που επέλεξαν. Σε μία δεκαετία που πολύ συχνά τα "οικογενειακά" αυτοκίνητα έμοιαζαν με τετράγωνα κουτιά, η Lancia είχε την τύχη να παρουσιάσει ένα coupe με ιδιαίτερο design που δεν είχε να ζηλέψει τίποτα από πλευράς χώρων από τα άλλα. Το αντίθετο.

Ferrari Testarossa (1984)

Μακριά ουρά, αεροδυναμικό όσο δεν πάρει άλλο σχήμα, χαρακτηριστικά "πλέγματα" στις πόρτες. Υπερβολική; Ναι. Την ίδια στιγμή όμως υπέροχη. Ένα αυτοκίνητο κατευθείαν από τα 80s που ταιριάζει γάντι σε διαδρομές κάτω από τους φοίνικες του Μαϊάμι.

Alfa Romeo Spider (1966)

Ένα εμβληματικό αριστούργημα του design και για πολλούς του magnum opus της Pininfarina. H παρουσία της στον "Πρωτάρη" (1967) με τον Dustin Hoffman απλά έκανε τον μύθος της ακόμα πιο μεγάλο.

Ferrari FF (2011)

Μία από τις τελευταίες συνεργασίες της Pininfarina με την ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία κατάφερε για άλλη μία φορά να ενθουσιάσει κοινό και ειδικό τύπο. Τι είναι εκείνο που την κάνει να ξεχωρίζει; Πρόκειται για την πρώτη τετραθέσια Ferrari που, όμως, δε χάνει ούτε για μία στιγμή την άγρια ομορφιά της που μοιάζει βγαλμένη από τις πίστες.

Mitsubishi Pajero Pinin (1999)

Λίγο πριν ολοκληρωθεί η λίστα, ήρθε η ώρα για κάτι τελείως διαφορετικό: Ένα SUV που κατάφερε να γίνει διαχρονικό μέσα σε ελάχιστο χρόνο. Στην τρίθυρη έκδοση του Pajero Pinin βρίσκουμε πολλές από τις ιδέες που έχουν αντιγράψει τα SUVs των τελευταίων 20 χρόνων ξανά και ξανά.

Ferrari 308 GTS (1977)

Εμπνευσμένη από τη 512 BB, δημιουργήθηκε για να δώσει νέο αέρα στα αυτοκίνητα της Scuderia. Αν την κοιτάξεις καλά (εκτός από αναμνήσεις που θέλουν τον Tom Selleck να την οδηγά) είναι σίγουρο ότι στο μυαλό σου θα έρθουν τα 80s. Και όμως, ο Pininfarina απλά είχε προβλέψει ήδη από τα τέλη των 70s το που ακριβώς θα πήγαινε το πράγμα σχεδιαστικά

Fiat 124 Sport Spider (1968)

Άλλο ένα μοντέλο που έγραψε χρυσή ιστορία στους ευρωπαϊκούς δρόμους. Θα μπορούσε, μάλιστα, κάποιος να πει ότι είναι η πιο κοντινή "ξαδέρφη" της συνονόματης Alfa Romeo. Ένα κειμήλιο του design της αυτοκίνησης που ανέπτυσε την -εντυπωσιακή για την εποχή- ταχύτητα των 170 χλμ./την ώρα.


φωτογραφίες © Getty Images