Οι γίγαντες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης Facebook και Instagram, που ανήκουν στη Meta, αντιμετωπίζουν πιθανό πρόστιμο στην Ευρώπη. Η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) βάζει στο στόχαστρο το μοντέλο τους, το οποίο ορίζει ότι ο χρήστης θα πρέπει είτε να πληρώσει, είτε απλά να συναινέσει με τους όρους τους για την εξατομικευμένη διαφήμιση ("pay or consent"), υποστηρίζοντας ότι παραβιάζει τον πρόσφατα θεσπισμένο νόμο για τις ψηφιακές αγορές (DMA).

Η κίνηση αυτή αναδεικνύει την αυξανόμενη διεκδικητικότητα της ΕΕ όσον αφορά τη ρύθμιση των μεγάλων εταιρειών τεχνολογίας και την προστασία των προσωπικών δεδομένων των χρηστών.

Δίκαιη ψηφιακή αγορά

Η DMA επιδιώκει να δημιουργήσει μια πιο δίκαιη ψηφιακή αγορά ρυθμίζοντας εταιρείες με τεράστια δύναμη, οι οποίες ονομάζονται "gatekeepers". Αυτές οι εταιρείες, όπως η Meta, συχνά συλλέγουν τεράστιες ποσότητες δεδομένων χρηστών, δημιουργώντας μια κατάσταση, στην οποία οι χρήστες αισθάνονται πιεσμένοι να συμφωνήσουν με τους όρους παροχής των υπηρεσιών τους. Η DMA στοχεύει να σπάσει αυτήν την κυριαρχία, αναγκάζοντας τους gatekeepers να είναι πιο διαφανείς και να δίνουν στους χρήστες μεγαλύτερο έλεγχο των δεδομένων τους.

Η ουσία της καταγγελίας της ΕΕ έγκειται στην προσέγγιση της Meta για την εξατομικευμένη διαφήμιση. Η Meta προσφέρει μια συνδρομή επί πληρωμή που αφαιρεί τις διαφημίσεις από το Facebook και το Instagram. Ωστόσο, η ΕΕ υποστηρίζει ότι η μη εγγραφή δε θα πρέπει να σημαίνει αυτόματα ότι οι χρήστες συναινούν στη χρήση των δεδομένων τους για στοχευμένη διαφήμιση. Σύμφωνα με την DMA, οι χρήστες αξίζουν μια σαφή επιλογή: μια εμπειρία που υποστηρίζεται από διαφημίσεις με σαφή όρια χρήσης δεδομένων ή μια επί πληρωμή εναλλακτική λύση χωρίς διαφημίσεις. Το μοντέλο "πληρώνω ή συναινώ" της Meta ουσιαστικά αναγκάζει τους χρήστες να επιλέξουν μεταξύ του απορρήτου των δεδομένων τους και μιας δωρεάν υπηρεσίας.

Έρευνα και πιθανές κυρώσεις

Η έρευνα της ΕΕ βρίσκεται σε εξέλιξη, αλλά τα προκαταρκτικά ευρήματά της υποδηλώνουν ότι το μοντέλο της Meta δε συμμορφώνεται με την DMA. Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε τιτάνια πρόστιμα, που θα μπορούσαν να φτάσουν έως και το 10% του παγκόσμιου κύκλου εργασιών της Meta. Επαναλαμβανόμενες παραβάσεις μπορεί να οδηγήσουν στο διπλασιασμό αυτών των προστίμων και ενδεχομένως να οδηγήσουν ακόμη και σε περιορισμούς στις επιχειρηματικές δραστηριότητες της Meta εντός της ΕΕ. Αυτό θα μπορούσε να αναγκάσει τη Meta να αλλάξει τις πρακτικές της όσον αφορά στα δεδομένα όχι μόνο στην Ευρώπη, αλλά ενδεχομένως και παγκοσμίως, για να αποφύγει περαιτέρω κυρώσεις.

Η Meta έχει ακόμη την ευκαιρία να υπερασπιστεί τον εαυτό της. Ωστόσο, η έκβαση αυτής της υπόθεσης θα παρακολουθείται στενά, καθώς δημιουργεί ένα προηγούμενο για το πώς μπορούν να λειτουργούν οι εταιρείες μεγάλης τεχνολογίας στην ΕΕ βάσει της DMA. Η απόφαση θα μπορούσε να επηρεάσει σημαντικά τον τρόπο με τον οποίο αυτές οι πλατφόρμες χειρίζονται τα δεδομένα των χρηστών και την εξατομικευμένη διαφήμιση στο μέλλον. Θα μπορούσε επίσης να εμπνεύσει άλλους ρυθμιστικούς φορείς παγκοσμίως να ακολουθήσουν το παράδειγμα και να εφαρμόσουν αυστηρότερους κανονισμούς για την προστασία των δεδομένων. Η υπόθεση αυτή έχει τη δυνατότητα να αναδιαμορφώσει το τοπίο της διαδικτυακής διαφήμισης και να δώσει στους χρήστες τη δυνατότητα μεγαλύτερου ελέγχου των προσωπικών τους πληροφοριών.

Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.