Το YouTube φαίνεται έτοιμο για τη δοκιμή μιας ριζοσπαστικής αλλαγής. Πρόσφατα, αρκετοί χρήστες παρατήρησαν ένα νέο χαρακτηριστικό: ένα feed που μοιάζει με το TikTok, στο οποίο αν κάνεις swipe up, εμφανίζεται ένα νέο βίντεο και το επόμενο μετά από αυτό, μια ατελείωτη ροή, που ονομάζεται infinite scrolling.
Δεν πρόκειται για τα δημοφιλή Shorts, αλλά για τα κλασικά βίντεο "μεγάλης διάρκειας". Το YouTube, σε μια δήλωσή του, ανέφερε ότι αυτή η αλλαγή βρίσκεται σε δοκιμαστικό στάδιο και έχουν δώσει πρόσβαση σε με μια μικρή ομάδα χρηστών Android, επιτρέποντάς τους να ανακαλύψουν νέα βίντεο με ένα απλό swipe, είτε στην κάθετη είτε στην οριζόντια προβολή.
Η μεγάλη αλλαγή
Μια τέτοια αλλαγή μπορεί να φέρει τα πάνω κάτω. Αν το YouTube αποφασίσει τελικά να κυκλοφορήσει αυτό το χαρακτηριστικό, θα αλλάξει την ουσία της πλατφόρμας. Σήμερα, όταν ανοίγεις το YouTube, βλέπεις μια λίστα τίτλων και thumbnails, με βίντεο από τα αγαπημένα σου κανάλια ή από προτάσεις του αλγορίθμου. Η απόφαση είναι δική σου: διαλέγεις και πατάς play. Στο TikTok, όμως, ένα βίντεο παίζει ήδη. Μπορείς να κάνεις swipe αν δε σου αρέσει, και η επόμενη επιλογή είναι άμεσα διαθέσιμη.
Ο λόγος που όλοι αντιγράφουν το TikTok είναι η αμεσότητά του. Η λογική είναι απλή: καλύτερα να σου δείξει κάτι, έστω κι αν δεν σε ενδιαφέρει απόλυτα, παρά να μη σου δείξει τίποτα. Όμως στο YouTube, οι δημιουργοί πρέπει να προσπαθούν συνεχώς για να αυξήσουν τους συνδρομητές τους. Τα thumbnails είναι ένα ισχυρό όπλο σε αυτήν τη μάχη. Ο MrBeast, ένας από τους μεγαλύτερους δημιουργούς, έχει παραδεχτεί ότι είναι "εθισμένος” στο να τελειοποιεί τις εικόνες προεπισκόπησης, ενώ πολλοί άλλοι δοκιμάζουν δεκάδες επιλογές προτού δημοσιεύσουν ένα βίντεο.
Προβλήματα για τους δημιουργούς
Αν το YouTube καταργήσει αυτή τη στρατηγική για χάρη της ατελείωτης ροής, θα αφαιρέσει από τους δημιουργούς το πλεονέκτημα της αυτοπροβολής. Ναι, θα μπορούσαν να εστιάσουν περισσότερο στην ποιότητα των βίντεο, αλλά οι κανόνες του παιχνιδιού θα γίνονταν απελπιστικά μονοδιάστατοι – υποταγμένοι στον αλγόριθμο και μόνο.
Αυτό το αλγοριθμικό κυνήγι έχει ήδη οδηγήσει αρκετούς δημιουργούς να ισορροπούν μεταξύ του περιεχομένου που θέλουν να κάνουν και αυτού που ξέρουν ότι θα τους φέρει περισσότερες προβολές. Σ' ένα YouTube με ατελείωτο scrolling, η ισορροπία αυτή θα χανόταν. Η πλατφόρμα θα θυμίζει περισσότερο TikTok, μόνο με πιο μακροσκελή βίντεο – αλλά, αργά ή γρήγορα, θα γίνονταν κι αυτά μικρότερα και πιο επιθετικά.
Μπορεί το μέλλον του YouTube να είναι αυτή η ατελείωτη ροή, όπου οι δημιουργοί θυσιάζουν τον έλεγχο του περιεχομένου τους στον αλγόριθμο, και η πλατφόρμα καταλήγει απλά μια εκτενέστερη έκδοση του TikTok. Και αυτό θα ήταν μια μεγάλη απογοήτευση για τους χρήστες, τους δημιουργούς και το ίδιο το YouTube.
Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.