Είναι η τεχνητή νοημοσύνη (AI) το απόλυτο "όπλο" που θα αλλάξει τις επιχειρήσεις ή μήπως είναι μια υπερβολικά φουσκωμένη υπόσχεση; Το ερώτημα παραμένει ανοιχτό και απασχολεί όλο και περισσότερο την παγκόσμια οικονομία.

Σύμφωνα με ανάλυση των Financial Times, οι περισσότερες μεγάλες εταιρείες που έχουν υιοθετήσει την AI δεν μπορούν να εξηγήσουν με σαφήνεια πώς τις ωφελεί. Μετά από έλεγχο εκατοντάδων αναφορών και δηλώσεων στελεχών του S&P 500, προέκυψε ότι ο βασικός λόγος για την υιοθέτηση της τεχνολογίας είναι… ότι "την χρησιμοποιούν όλοι οι άλλοι".

Γιατί η Τεχνητή Νοημοσύνη προβληματίζει τις μεγάλεις εταιρείες;

Όπως σχολιάζει η αναλύτρια της Gartner, Haritha Khandabattu, πολλές αποφάσεις δεν βασίζονται σε στρατηγική, αλλά στον φόβο του ανταγωνισμού (FOMO – Fear of Missing Out).

Το αποτέλεσμα; Υπερβολικές προσδοκίες και ελάχιστα απτά αποτελέσματα. Έρευνα του MIT έδειξε ότι το 95% των εταιρειών που πειραματίστηκαν με AI δεν είδαν ουσιαστική αύξηση στα έσοδα. Σε αρκετές περιπτώσεις μάλιστα, επιχειρήσεις αντικατέστησαν προσωπικό με "ψηφιακούς πράκτορες" και στη συνέχεια αναγκάστηκαν να επαναπροσλάβουν προσωπικό.

Παρά τις αμφιβολίες, η λέξη "AI" αναφέρεται συνεχώς: 374 από τις 500 μεγαλύτερες εταιρείες μίλησαν για αυτήν σε κλήσεις κερδών τον τελευταίο χρόνο, με το 87% να την περιγράφει με θετικούς χαρακτηρισμούς. Συχνά υπόσχονται αύξηση παραγωγικότητας ή βελτίωση διαδικασιών, χωρίς όμως να διευκρινίζουν το "πώς".

Κάποιες χρήσεις φαίνονται εντελώς άσχετες με τον πυρήνα της δραστηριότητάς τους. Για παράδειγμα, η Coca-Cola χρησιμοποίησε την AI για τη δημιουργία μιας τηλεοπτικής διαφήμισης, αντί να την εντάξει σε κάτι πιο ουσιαστικό στη λειτουργία της.

Από την άλλη, οι εταιρείες που κερδίζουν πραγματικά είναι κυρίως εκείνες που επωφελούνται από τη "φούσκα": πάροχοι ενέργειας για data centers ή μεταλλευτικές που βλέπουν τις τιμές των μετάλλων να ανεβαίνουν.

Πέρα από την υπερβολή, οι επιχειρήσεις εκφράζουν και σοβαρές ανησυχίες. Κυβερνοασφάλεια και νομικές ευθύνες βρίσκονται στην κορυφή της λίστας. Η Match, για παράδειγμα, προειδοποίησε για περιστατικά που έθεσαν σε κίνδυνο προσωπικά δεδομένα χρηστών. Παράλληλα, η Anthropic βρέθηκε αντιμέτωπη με αγωγές δισεκατομμυρίων για παραβίαση πνευματικών δικαιωμάτων.

Ακόμα και η Meta, που βρίσκεται στην "πρωτοπορία" της κούρσας, παραδέχτηκε επίσημα ότι δεν μπορεί να διασφαλίσει πως οι επενδύσεις της στην τεχνητή νοημοσύνη θα αποδώσουν καρπούς.

Το συμπέρασμα; Η τεχνητή νοημοσύνη έχει τεράστιες δυνατότητες, αλλά η βιασύνη και η υπερβολική προώθηση συχνά οδηγούν σε απογοήτευση. Και όσο τα ρίσκα —οικονομικά, νομικά και τεχνολογικά— αυξάνονται, τόσο πιο καθαρά φαίνεται ότι η AI δεν είναι ακόμα η "μαγική λύση" που παρουσιάζεται.

Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.