Το Facebook είναι περιβόητο για τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιεί τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών για διαφημιστικούς σκοπούς. Σύμφωνα με νέα έρευνα μάλιστα, το κοινωνικό δίκτυο δέχεται μία σταθερή ροή δεδομένων κι από άλλα apps που τα προσφέρουν από μόνα τους και χωρίς να τους το ζητηθεί καν.
Η νέα έρευνα από το Privacy International ρίχνει φως σε μία ομάδα δημοφιλών εφαρμογών για Androids που μοιράζεται τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών στο Facebook, ακόμα κι αν αυτοί δεν έχουν λογαριασμό στο κοινωνικό δίκτυο.
Από τα 34 apps που εξετάστηκαν στην έρευνα, 20 αποδείχθηκε ότι όντως μοιράζονται δεδομένα με το Facebook, κάποιες φορές ήδη από την πρώτη στιγμή που ενεργοποιούνται. Ανάμεσα τους, γίγαντες όπως το πρακτορείο Kayak, κατασκευάστηκαν χρησιμοποιώντας τον ανοιχτό κώδικα Facebook Software Development Kit (SDK). Το 61% των apps αποκαλύφθηκε ότι μεταδίδουν δεδομένα προς το κοινωνικό δίκτυο με το που οι χρήστες τα ανοίξουν.
Σχεδόν ποτέ τα apps δεν ενημερώνουν τους χρήστες ότι μοιράζονται τα δεδομένα τους με το Facebook
Τώρα το πρόβλημα δεν είναι μόνο ότι αυτό γίνεται σχεδόν χωρίς την γνώση των χρηστών. Το πραγματικό πρόβλημα είναι ότι τα δεδομένα από διαφορετικά apps ενός χρήστη δίνουν μία τρομακτικά ολοκληρωμένη εικόνα για αυτόν, αποκαλύπτοντας ακόμα κι ευαίσθητες πληροφορίες όπως η θρησκεία ή η κατάσταση της υγείας. Μάλιστα τα apps που δίνουν πληροφορίες για το που ταξίδεψε, που έμεινε κάποιος, ποιες πτήσεις πήρε μπορούν εύκολα να δημιουργήσουν τρομερές παρεξηγήσεις. Φαντάσου να μην θέλεις να μάθει κανείς που ήσουν εκείνο το Σαββατοκύριακο. Μιλάμε για κανονική καταστροφή.
Κι αν σε τελικά ανάλυση τα apps βοηθούν και βοηθιούνται πολύ από το Facebook, κάνοντας με τον καιρό και την εμπειρία του χρήστη καλύτερη, το πρόβλημα που εγείρεται είναι άλλο: σχεδόν ποτέ τα applications δεν ενημερώνουν ότι προβαίνουν στις συγκεκριμένες ενέργειες. Ουσιαστικά πρόκειται για κινήσεις που είναι κάθετα αντίθετες με τα μέτρα του GDPR που πέρασε η Ευρωπαϊκή Ένωση τον περασμένο Μάιο.
Ξανά και ξανά έχει ζητηθεί από τους developers να κάνει κάτι το Facebook για αυτό το πρόβλημα. Εκείνος όμως δεν δείχνει να βιάζεται, παρότι ο απόηχος του σκανδάλου Cambridge-Analytica είναι ακόμα νωπός. Το κυρίαρχο κοινωνικό δίκτυο της εποχής μας δεν έχει ξεκαθαρίσει τι ακριβώς κάνει με όλα αυτά τα εκατομμύρια προσωπικά δεδομένα που δέχεται καθημερινά. Σίγουρα πάντως θα βρίσκει κάποια χρήση για αυτά, κι αν δεν υπάρξει κάποια εξωτερική πίεση ή νομικοί περιορισμοί πολύ δύσκολα θα αλλάξει τις συνήθειές του.
Από: Esquire UK