Το πρόστιμο στο Facebook είναι απλά ένα ανέκδοτο

Το σκάνδαλο της Cambridge Analytica επέφερε πρόστιμο 5 δισ. δολαρίων στο Facebook. Μπορεί να μοιάζουν πολλά αλλά ο Mark Zuckerberg μπορεί να ανταπεξέλθει. Με ευκολία.

Γράφει: Μπάμπης Δούκας 27 Ιουλίου 2019

H Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου των ΗΠΑ (Federal Trade Commission) επέβαλε στο Facebook το πρόστιμο-ρεκόρ ύψους 5 δισεκατομμυρίων δολαρίων, σχετικά με την πολύκροτη υπόθεση της Cambridge Analytica και τις πρακτικές που ακολούθησε η εταιρεία του Mark Zuckerberg, αφήνοντας απροστάτευτα τα προσωπικά δεδομένα εκατομμυρίων χρηστών.

Το Facebook ουσιαστικά ενεργούσε σαν να μη συμβαίνει απολύτως τίποτα. 

Η Cambridge Analytica είναι μία εταιρεία που ιδρύθηκε το 2013, με ειδίκευση στην ανάλυση δεδομένων για πολιτικούς σκοπούς, χτίζοντας ένα ψυχογραφικό προφίλ των χρηστών. Στην ουσία, συνέλεγε  δεδομένα από διάφορες πηγές, αναλύοντάς τα, για να προβλέψει την πρόθεση ψήφου των χρηστών. Στις ΗΠΑ έπαιξε σημαντικό ρόλο στις προεκλογικές καμπάνιες των Donald Trump, Ted Cruz και Ben Carson. Το Facebook ανακάλυψε στα τέλη του 2015 πως η Cambridge Analytica είχε πρόσβαση στα προσωπικά δεδομένα περισσότερων από 50 εκατομμυρίων χρηστών, ουσιαστικά χωρίς τη συγκατάθεσή τους. Μάλιστα, ζητήθηκε από το Facebook να καταστραφούν αυτά τα δεδομένα, κάτι για το οποίο η Cambridge Analytica καθησύχασε άπαντες, με την εταιρεία του Zuckerberg να σταματά να ασχολείται με το θέμα. Έπειτα από τρία χρόνια, αναφορές του The Guardian και των New York Times απέδειξαν ότι η Cambridge Analytica διατήρησε τα δεδομένα, χρησιμοποιώντας τα υπέρ της προεκλογικής καμπάνιας του Donald Trump και βοηθώντας σημαντικά στην εκλογή του.

Σε όλο αυτό, το Facebook προσποιούνταν πως δεν συμβαίνει απολύτως τίποτα. Εκτός από αυτό, ήταν υπεύθυνο και για τη διαρροή των αριθμών τηλεφώνων των χρηστών, οι οποίοι έπρεπε να τους στείλουν στο Facebook για λόγους ασφαλείας. Όλα τα παραπάνω, πέρα από αντιδεοντολογικές και ασφαλώς παράνομες ενέργειες, ήταν και πολύ σοβαρές αποτυχίες της ίδιας της πλατφόρμας.


Μετά την ποινή και το πρόστιμο των $5.000.000.000, η μετοχή του Facebook παρουσίασε σημαντική άνοδο.


Υπάρχει όμως ένα παράδοξο: Από την πρώτη στιγμή που κυκλοφόρησαν τα νέα για την ποινή στη δημοφιλή πλατφόρμα, στις 12 Ιουλίου, μέχρι την ημερομηνία επικαιροποίησής της (25 Ιουλίου), η αξία των μετοχών του Facebook όχι μόνο δεν έχει μειωθεί αλλά αντιθέτως έχει παρουσιάσει αύξηση. Συγκεκριμένα, από τα $201 που κόστιζε στις 11 Ιουλίου ανέβηκε μέχρι και τα $206, για να σταθεροποιηθεί στα $202 σήμερα.

Ουσιαστικά, ο Mark Zuckerberg βγήκε αλώβητος από το μάτι του κυκλώνα, τουλάχιστον στο οικονομικό σκέλος. Ακόμη κι αν καλείται τώρα να πληρώσει το τεράστιο ποσό των 5 δισ. δολαρίων - ποσό στο οποίο μπορεί με ευκολία να ανταπεξέλθει. Τα κέρδη του μόνο για το 2018 ξεπερνούν τα 22 δισ. δολάρια.

Το Facebook έχει και πάλι την τελευταία λέξη στο κομμάτι της προστασίας των προσωπικών δεδομένων.

Εκτός όμως από το να πληρώσει το πρόστιμο, το Facebook θα πρέπει να κάνει εξονυχιστικές έρευνες και να εξετάζει κάθε πιθανό σενάριο διαρροής για οποιοδήποτε νέο προϊόν ή υπηρεσία αναπτύσσει. Τα τελευταία θα υποβάλλονται και σε έλεγχο από τον ίδιο τον Zuckerberg αλλά και μία ανεξάρτητη επιτροπή. Κάτι τέτοιο ίσως έχει ως αποτέλεσμα να εντοπιστεί οποιαδήποτε απόκλιση από τους όρους ορθής χρήσης και να διορθωθεί άμεσα. Φαινομενικά, κάτι τέτοιο μοιάζει αισιόδοξο. Είναι όμως; Αν το εξετάσει κάποιος με λίγη περισσότερη προσοχή, θα διαπιστώσει ότι το Facebook έχει και πάλι την τελευταία λέξη στο κομμάτι της προστασίας των προσωπικών δεδομένων και κατ' επέκταση της ίδιας της ιδιωτικότητας των χρηστών του. Η ευθύνη να λειτουργεί σωστά και υπεύθυνα βρίσκεται αποκλειστικά στη δική του ευχέρεια. 

Τι θα συμβεί όμως στην περίπτωση που το Facebook "αποτύχει" και πάλι να προστατέψει τους ανθρώπους που το εμπιστεύονται και το χρησιμοποιούν; Θα πληρώσει ξανά πρόστιμο; Οι οικονομικές κυρώσεις είναι χρήσιμες εάν όντως πλήττουν οικονομικά τους παραβάτες, κάτι που μάλλον δε συμβαίνει προς το παρόν με την πλατφόρμα του Zuckerberg. Έχει αποδειχθεί ότι είναι εξαιρετικά δύσκολο για το Facebook να μάθει από τα ίδια του τα λάθη. Πιθανότατα και να μην επιθυμεί να το κάνει.  


Διάβασε ακόμη για το πώς το Facebook αγοράζει τα προσωπικά σου δεδομένα και γιατί δεν είναι ασφαλές να στέλνεις βίντεο στο WhatsApp.

ΜΗ ΧΑΣΕΙΣ

Περισσoτερα για Ταξίδια & Ξενοδοχεία

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ

Το t-shirt με ενσωματωμένο air-condition είναι γεγονός

Ή πώς η Sony δημιούργησε το θαύμα που θα σε γλιτώσει από κάθε καύσωνα.