Έκατσες μια μέρα να φας το μεσημεριανό σου και άνοιξες τα social media και πιο συγκεκριμένα το TikTok για να λιώσεις. "Ας δω μερικούς άνεργους ανθρώπους όσο εγώ τρώω το φαγητό μου" σκέφτηκες και άρχισες να σκρολάρεις. Είναι πιθανό και εσύ να έχεις παρατηρήσει μια νέα μόδα, που δεν είναι άλλη από τα shopping hauls.
Διάφοροι influencers πηγαίνουν σε κάποιο κατάστημα και πραγματοποιούν τις αγορές τους. Έπειτα στήνονται μπροστά στην κάμερα του κινητού τους και μας παρουσιάζουν τι πήραν. Εμείς καθόμαστε στην άλλη πλευρά της οθόνης και βλέπουμε πόσο τους ταιριάζει το νέο τοπάκι που πήραν.
Τι είναι τo haul το viral trend των social media
Τα shopping hauls και αποτελούν ένα δημοφιλές είδους περιεχομένου στα social media. Κάποιος/α παρουσιάζει τα πράγματα που αγόρασε -συνήθως ρούχα, καλλυντικά, προϊόντα τεχνολογίας ή διακόσμησης. Ο influencer τα μοστράρει στην κάμερα σχολιάζοντας την ποιότητα, την τιμή και μοιράζεται τη συνολική εμπειρία από τα ψώνια.
"Θυμίζει πολύ το unboxing" μπορεί να πει εύκολα κάποιος και θα έχει δίκιο. Βέβαια εκεί, όπως δηλώνει και το όνομά του, βγάζουμε τα προϊόντα από ένα κουτί (νταααα) και έπειτα τα μοστράρουμε στην κάμερα του κινητού μας σαν καλοί influencers.
Αυτό φυσικά ξεφεύγει και από τον απλό σχολιασμό. Οι creators προσπαθούν να επηρεάσουν την καταναλωτική συμπεριφορά με τα shopping hauls, γι’αυτό δέχονται πολλές προτάσεις για χορηγίες από συγκεκριμένα brands. Χάρη σε αυτά έγιναν μόδα fast fashion brands όπως τα Temu και Shein. Οι συγκεκριμένες εταιρείες για να λάβουν μεγαλύτερης αποδοχής, άδραξαν την ευκαιρία και γέμισαν με εμπόρευμα όλους τους content creators αυτού του κόσμου.
Είμαι το IKEA και θέλω να δείξεις τα μπιφτέκια, που θα ανοίξεις μπροστά στην κάμερα. Πάρε αυτά τα ωραία μπιφτεκάκια και δείξτα στην κάμερά σου, ίσως έτσι πείσεις και άλλους να τα πάρουν.
Πολλοί τα κάνουν, γιατί δηλώνουν ότι βοηθάνε στην ψυχολογία του ατόμου όπως και γενικά τα ψώνια. Άλλωστε το shopping therapy δεν έχει βγει τυχαία. Βάση ερευνών όλα έχουν επίκεντρο την ντοπαμίνη μια χημική ουσία του οργανισμό μας, στην οποία βασίζεται η διάθεσή μας.
Η αναμονή για κάποια αγορά μπορεί να επιφέρει την έκρηξη ντοπαμίνης στον εγκέφαλό μας. Αυτή συνδέεται με συναισθήματα όπως η χαρά, η ευχαρίστηση, η προσμονή για κάτι καλό και πολλά άλλα. Όλα τα παραπάνω οδηγούν σε καλύτερη διάθεση και διαύγεια του εγκεφάλου.
Επίσης όταν κάνεις κάποια ψώνια ή νέες αγορές αισθάνεσαι ότι παίρνεις τον έλεγχο και πάλι στα χέρια σου, σε μέρες που αισθάνεσαι να μην τον έχεις. Η απόφαση για μία αγορά είναι στο τέλος της μέρας μία απόφαση και αν νιώσεις ότι έκανες μια καλή, τότε αυτό σε βοηθάει να προβείς και σε άλλες.
Ειδικά όταν συνδυάζεις τα ψώνια σου και με ένα shopping haul δείχνοντας ή φορώντας όλα τα πράγματα που αγόρασες, τότε αισθάνεσαι μία προσωρινή ανακούφιση από το άγχος σύμφωνα με έρευνες. Το αίσθημα αποδοχής και πιστοποίησης μια καλής αγοράς μαζί με ένα μεγάλο κοινό αυξάνει και τα επίπεδα αυτοπεποίθησης.
Ο συνδυασμός της έκρηξης ντοπαμίνης με το αίσθημα ανακούφισης φέρει στο άτομο το συναίσθημα της χαράς και αποτελεί μια διέξοδο από την καθημερινότητα και τα άγχη της. Αυτό αποτελεί ίσως και μία εξήγηση για ποιον λόγο τα shopping hauls αποτελούν κύριο μέσο έκφρασης της Gen Z.
Φυσικά όλα έχουν ένα τίμημα. Πολλοί στην προσπάθειά τους αυτή για ένα παροδικό αίσθημα χαράς προβαίνουν σε ενέργειες υπερκαταναλωτικές. Οι υπερβολές μπορεί να επιφέρουν από οικονομική ζημία ως έναν τρόπο εξάρτησης και καλό θα ήταν να γίνονται με μέτρο μαζί με τη διάδραση στα social media.
Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.